19 lipca 2017

Samochody elektryczne – szybko rozwijająca się gałąź motoryzacji

Każdy z nas słyszał o samochodach elektrycznych, a także o zapowiedziach, że takie auta będą królować na polskich drogach w niedalekiej przyszłości. Na czym polega fenomen samochodów elektrycznych? Czy ich eksploatacja rzeczywiście jest tańsza i bardziej przyjazna środowisku? Jakie modele są dostępne na polskim rynku?

Podstawowe informacje o autach elektrycznych

Samochody elektryczne to pojazdy posiadające jako napęd przynajmniej jeden silnik elektryczny. Aktualną definicję osobowego samochodu elektrycznego przybliża ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. 2018 poz. 317). Zgodnie z jej zapisem, samochód elektryczny to pojazd wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną, akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. 

Wokół użytkowania aut elektrycznych urosło wiele mitów, które na szczęście wraz z rosnącą popularnością “elektryków” są powtarzane coraz rzadziej. 

Co warto o nich wiedzieć?

  • Pracują ciszej, emitują mniej hałasu i wibracji podczas jazdy niż klasyczne auta.
  • Mają ograniczony zasięg – w zależności od technologii mogą przejechać ok. 300-500 km na jednym ładowaniu. Odległość ta spada po uruchomieniu systemu audio,  klimatyzacji lub ogrzewania w samochodzie.
  • Nie emitują zanieczyszczeń do atmosfery podczas eksploatacji.
  • W procesie produkcji są odpowiedzialne za większą emisję CO2 niż w przypadku produkcji samochodów spalinowych.
  • Są tańsze w eksploatacji, ale mają wyższą cenę początkową niż ich odpowiedniki spalinowe.

Początki i krótka historia aut na prąd

dawny pojazd elektrycznyCo ciekawe, samochody elektryczne były jednymi z pierwszych pojazdów wykorzystywanych do przemieszczania się ludzi. Pierwszy powóz elektryczny powstał już w pierwszej połowie XIX wieku. Drogę dla rozwoju samochodów elektrycznych utorowało wynalezienie akumulatora i komutatora, dzięki czemu możliwe było napędzanie silnika prądem stałym. 

Za sprawą masowej produkcji Forda T na początku XX wieku wyraźnie spadło zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Auta z silnikami spalinowymi były bardziej praktyczne i rozwojowe, a braki technologiczne nie pozwoliły pojazdom z napędem elektrycznym na podobną popularność. 

Przełomowy okazał się rok 1947, kiedy w firmie Bell Telephone Laboratories skonstruowano pierwszy tranzystor. Mimo tego, że produkcja pojazdów z napędem elektrycznym była wciąż zbyt droga, technologia oparta na bazie tranzystora przetarła szlak dla nowoczesnych pojazdów z napędem elektrycznym. 

W historii aut elektrycznych nie można pominąć początków słynnej Tesli. Tesla Inc. to amerykańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne zajmujące się produkcją w pełni elektrycznych samochodów. Pierwszy taki pojazd firma wprowadziła do obiegu w 2008 roku (Tesla Roadster), kolejne modele pojawiły się w latach 2012-2017 (Model S, Model X oraz Model 3). Tesla nieustannie ulepsza wykorzystywane technologie, by produkowane pojazdy miały jeszcze większy zasięg i osiągały lepsze wyniki.

Ładowanie samochodów elektrycznych jak to działa?

ładowanie samochodu elektrycznegoAuto elektryczne można ładować na kilka sposobów – od gniazdka we własnym domu, przez system Wallbox, po publiczne stacje ładowania (np. na parkingach, przy autostradzie czy supermarkecie). Istnieją dwa podstawowe rodzaje ładowania: ładowanie AC i DC. Przy pierwszym rodzaju ładowania wbudowany w samochodzie prostownik zmienia prąd przemienny pobierany z sieci na prąd stały. Przy ładowaniu DC prąd jest zamieniany na stały poza samochodem (np. w stacji ładowania) – takie rozwiązanie zwiększa moc i skraca czas ładowania. 

Czas ładowania zależy także od pojemności baterii akumulatorów oraz mocy stacji. Co ważne, punktów ładowania w naszym kraju regularnie przybywa, czemu sprzyja duża aktywność inwestorów. Niemal każdy nowy projekt deweloperski przewiduje miejsce do ładowania elektryków. Szacuje się, że na jedną stację ładowania samochodów elektrycznych przypada w Polsce niespełna 5 aut osobowych.

Samochody elektryczne w Polsce

Lista aut z napędem elektrycznym dostępnych w Polsce stale rośnie, a upowszechnienie tej gałęzi motoryzacji wpływa pozytywnie na ceny. W tej chwili są droższe od pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym, ale kuszą obietnicą niższych kosztów eksploatacji. 

Jakie modele aut elektrycznych znajdziemy na polskim rynku?

wnętrze samochodu elektrycznego BMW i3BMW i3 to jedyny w pełni elektryczny model samochodu oferowany przez tego producenta. Jest niewielki i został stworzony głównie z myślą o mieszkańcach miast. Ceny zależą od zasięgu samochodu (czyli pojemności akumulatora) i wahają się od 150 tys. do 180 tys. zł. Z kolei Renault wypuścił na nasz rynek aż trzy modele aut elektrycznych. Dwuosobowy Twizy, pojemny Kangoo Z.E. oraz model o standardowych miejskich rozmiarach – ZOE. Nissan również postanowił odpowiedzieć na różne potrzeby konsumentów, prezentując model kompaktowy (Leaf) oraz dostawczy (e-NV200). 

Mitsubishi w swojej ofercie postawił na kompaktowość i zaproponował polskim konsumentom model i-MiEV – mały miejski samochód, który osiąga maksymalną prędkość 120 km/h. Natomiast elektryczna wersja Volkswagena Golfa cechuje się klasycznym projektem – e-Golf praktycznie nie różni się on niczym od pozostałych odmian kompaktowego auta tej marki. 

Również producenci tacy jak KIA, Toyota, Škoda, Mercedes, Peugeot, Audi czy Opel na poważnie zainteresowali się autami elektrycznymi i wprowadzili do sprzedaży własne modele aut na prąd. Polscy kierowcy mają z czego wybierać!

Skontaktuj się z nami:

Zadzwoń

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00

801 404 444 Koszt połączenia wg stawki operatora.

Napisz

Szukasz konkretnego produktu?

Zapytaj o ofertę  

Znajdz oddział

Jesteś już naszym klientem?

Skorzystaj z

Portal klientaEFL

lub przejdź do sekcji

Obsługa Klienta
X