Czym różni się samochód hybrydowy od hybrydy plug-in?
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój rynku aut elektrycznych. Obecnie możemy spotkać modele o różnych oznaczeniach, które zwykle definiują wykorzystane w pojeździe systemy napędowe. Przyjrzyjmy się dwóm rozwiązaniom: klasycznym samochodom hybrydowym i hybrydom typu plug-in.
Hybryda plug-in, czyli PHEV
Samochody plug-in (plug-in hybrid electric vehicle) to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej. Sprawdźmy, co jeszcze je wyróżnia:
– hybrydy plug-in posiadają silnik spalinowy i elektryczny – silnik elektryczny zastępuje spalinowy przy niskich prędkościach,
– oferta modeli PHEV jest aktualnie większa niż HEV,
– ładowanie baterii trwa około 2-3 godzin,
– na samym silniku elektrycznym można przejechać od 30 do 60 kilometrów, co w założeniu projektantów powinno wystarczyć na jazdę po mieście (na przykład pokonanie drogi z domu do pracy),
– akumulatory w hybrydach typu plug-in są znacznie większe niż w klasycznych hybrydach, co przekłada się na większą wagę samochodu,
– generują znacznie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjne samochody spalinowe.
Samochód hybrydowy, czyli HEV
To tradycyjna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego (hybrid electric vehicle). Jak działa samochód hybrydowy?
– w przeciwieństwie do PHEV, silnik elektryczny nie wymaga doładowywania – energia odzyskiwana jest z hamowania samochodu (rekuperacja), czyli w trakcie samej jazdy,
– auto hybrydowe nie oferuje podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym,
– silnik elektryczny dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów i doskonale sprawdza się podczas dynamicznego ruszania, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej,
– elektryczny silnik wspomaga również silnik spalinowy przy większych prędkościach podróżowania lub przy wyższych przeciążeniach jednostki spalinowej.
Hybryda a hybryda plug-in – co wybrać?
Zastanawiając się nad wyborem między klasyczną hybrydą a hybrydą plug-in, warto rozważyć zalety i wady obu rozwiązań oraz przyjrzeć się dostępnym na rynku modelom.
Hybrydy typu plug-in oprócz tego, że posiadają najważniejsze zalety auta hybrydowego, pozwalają jeszcze bardziej obniżyć koszty spalania, a przez to ograniczyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Obecnie są jednak nieco droższe od samochodów hybrydowych, ale wraz z rosnącą popularnością tego typu pojazdów ich cena powinna maleć. Jeśli chodzi o osiągi, tu też lepiej wypadają hybrydy plug-in – z reguły mają mocniejsze silniki i lepsze przyspieszenie.
Klasyczna hybryda daje z kolei większą swobodę użytkowania – można powiedzieć, że jest „bezobsługowa”, ponieważ akumulator ładuje się podczas jazdy. Z drugiej strony pracuje głośniej niż hybryda plug-in, ale za to lepiej tłumi nierówności na drodze. Plusem obu rozwiązań jest płynność działania – przełączanie między silnikiem elektrycznym a spalinowym jest w zasadzie nieodczuwalne.
Popularne modele samochodów hybrydowych i hybryd plug-in
Według danych IBRM Samar, do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowano 10 430 samochodów plug-in. Jakie modele są obecnie najpopularniejsze nad Wisłą?
- Mitsubishi Outlander PHEV
- BMW Serii 3
- BMW Serii 5
- Volvo XC90
- Škoda Superb IV
Jeśli mowa o tradycyjnych samochodach hybrydowych, poniżej przedstawiamy 5 najbardziej niezawodnych modeli według badania magazynu „What Car?”.
- Toyota Prius
- Lexus IS
- Lexus RX
- Toyota Auris
- Lexus CT
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.