Hybryda plug-in – co to jest i czym różni się od zwykłej hybrydy?
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój rynku aut elektrycznych i samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, tylko w pierwszym kwartale 2024 zarejestrowano w Polsce prawie 65 tysięcy samochodów hybrydowych.
Obecnie możemy spotkać modele o różnych oznaczeniach, które zwykle definiują wykorzystane w pojeździe systemy napędowe. W artykule przyglądamy się dwóm rozwiązaniom: klasycznym samochodom hybrydowym (HEV) i hybrydom typu plug-in, czyli wyposażonym w napęd PHEV. Wyjaśniamy, jak działa hybryda plug-in w porównaniu ze standardową hybrydą. Przedstawiamy również przykładowe auta hybrydowe, które cieszą się popularnością.
Hybryda plug-in, czyli PHEV – co to znaczy?
Samochody plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV) to półelektryczne auta, które mają zarówno silnik spalinowy, jak i akumulatory trakcyjne. To oznacza, że baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej. Co jeszcze wyróżnia pojazd plug-in hybrid?
- Hybrydy plug-in posiadają silnik spalinowy i elektryczny – silnik elektryczny zastępuje spalinowy przy niskich prędkościach.
- Oferta modeli PHEV jest aktualnie większa niż HEV.
- Ładowanie baterii trwa około 2-3 godzin.
- Na samym silniku elektrycznym można przejechać od 30 do 60 kilometrów, co w założeniu projektantów powinno wystarczyć na jazdę po mieście (na przykład pokonanie drogi z domu do pracy).
- Akumulatory w hybrydach typu plug-in są znacznie większe niż w klasycznych hybrydach, co przekłada się na większą wagę samochodu.
- Hybryda PHEV generuje znacznie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjne samochody spalinowe.
Samochód hybrydowy, czyli HEV
To klasyczna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego (ang. hybrid electric vehicle, w skrócie HEV). Jak działa samochód hybrydowy?
- W przeciwieństwie do PHEV, silnik elektryczny w autach hybrydowych nie wymaga doładowywania – energia odzyskiwana jest z hamowania samochodu (rekuperacja), czyli w trakcie samej jazdy.
- Klasyczne auto hybrydowe nie oferuje podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym.
- Silnik elektryczny klasycznej hybrydy dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów i doskonale sprawdza się podczas dynamicznego ruszania, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej.
- Elektryczny silnik wspomaga również silnik spalinowy przy większych prędkościach podróżowania lub przy wyższych przeciążeniach jednostki spalinowej.
Hybryda a hybryda typu plug-in – co wybrać?
Zastanawiając się nad wyborem między klasyczną hybrydą a hybrydą plug-in, warto rozważyć zalety i wady obu rozwiązań oraz przyjrzeć się dostępnym na rynku modelom.
Często pojawia się pytanie, czy hybryda plug-in ładuje się podczas jazdy. Tak, podobnie jak w klasycznej hybrydzie odzyskuje energię w wyniku rekuperacji, ale tutaj należy dodatkowo podłączać ją do zewnętrznego źródła prądu (w domu lub na publicznej stacji ładowania).
Hybrydy typu plug-in oprócz tego, że posiadają najważniejsze zalety auta hybrydowego, pozwalają jeszcze bardziej obniżyć koszty spalania, a przez to ograniczyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Obecnie są jednak nieco droższe od samochodów hybrydowych, ale wraz z rosnącą popularnością tego typu pojazdów ich cena powinna maleć. Jeśli chodzi o osiągi, tu też lepiej wypadają hybrydy plug-in – z reguły mają mocniejsze silniki i lepsze przyspieszenie.
Klasyczna hybryda daje z kolei większą swobodę użytkowania – można powiedzieć, że jest „bezobsługowa”, ponieważ akumulator ładuje się wyłącznie podczas jazdy. Z drugiej strony pracuje głośniej niż hybryda plug-in, ale za to lepiej tłumi nierówności na drodze. Plusem obu rozwiązań jest płynność działania – przełączanie między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym jest w zasadzie nieodczuwalne.
Popularne modele samochodów hybrydowych i hybryd plug-in
Coraz więcej Polaków przenouje się, że warto kupić hybrydę. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że liczba zarejestrowanych nowych samochodów hybrydowych przekroczyła 200 tysięcy, co stanowi ponad 43% wszystkich rejestracji nowych aut osobowych.
Jakie modele są obecnie najpopularniejsze nad Wisłą? Polacy najczęściej decydują się na klasyczną hybrydę. Jak się okazuje, króluje tutaj marka Toyota. Poniżej TOP 10 modeli typu HEV i MHEV (tzw. miękka hybryda) w 2023 roku:
- Toyota Corolla
- Toyota Yaris Cross
- Toyota C-HR
- Kia Sportage
- Toyota Yaris
- Toyota RAV4
- Toyota Corolla Cross
- Hyundai Tucson
- Volvo XC60
- Skoda Octavia
Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie hybrydę plug-in (PHEV), pierwsza trójka przedstawia się następująco:
- Lexus NX
- Mazda CX-60
- Volvo XC60
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.