
Hybryda plug-in – co to jest i czym różni się od zwykłej hybrydy?
W ostatnim czasie obserwujemy dynamiczny rozwój rynku samochodów hybrydowych, również tych wyposażonych w napęd typu plug-in. Według raportu PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” w pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano w Polsce aż o 80% więcej hybryd PHEV niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Obecnie możemy spotkać modele hybrydowe o różnych oznaczeniach, które zwykle definiują wykorzystane w pojeździe systemy napędowe. W artykule przyglądamy się dwóm rozwiązaniom: klasycznym samochodom hybrydowym (HEV) i hybrydom typu plug-in, czyli wyposażonym w napęd PHEV. Wyjaśniamy, jak działa hybryda plug-in w porównaniu ze standardową hybrydą. Przedstawiamy również przykładowe auta hybrydowe, które cieszą się popularnością.
Hybryda plug-in, czyli PHEV – co to znaczy?
Samochody hybrydowe plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV) to półelektryczne pojazdy łączące napęd spalinowy (najczęściej silnik benzynowy) z elektrycznym. Mają akumulatory trakcyjne, które można ładować z gniazdka lub stacji ładowania. Co jeszcze wyróżnia pojazd plug-in hybrid?
- Hybrydy plug-in posiadają silnik spalinowy i elektryczny, które współpracują ze sobą. W trybie elektrycznym auto może poruszać się wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu, szczególnie przy niższych prędkościach lub na krótkich dystansach.
- Oferta modeli aut PHEV stale rośnie, choć na rynku wciąż dostępnych jest więcej klasycznych hybryd (HEV).
- Czas ładowania baterii zależy od pojemności akumulatora i rodzaju ładowarki. Przeciętnie wynosi kilka godzin.
- Na samym silniku elektrycznym można przejechać najczęściej od 40 do 80 kilometrów, co w założeniu projektantów powinno wystarczyć na jazdę po mieście (na przykład pokonanie drogi z domu do pracy). Na rynku pojawia się jednak coraz więcej modeli oferujących większy zasięg.
- Akumulatory w hybrydach typu plug-in są znacznie większe niż w klasycznych hybrydach, co przekłada się na większą wagę samochodu.
- Hybryda PHEV może generować znacznie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjny samochód spalinowy – pod warunkiem, że jest regularnie ładowana i większość tras pokonuje w trybie elektrycznym.
Klasyczna hybryda, czyli HEV – co trzeba o niej wiedzieć?
To klasyczna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego (ang. hybrid electric vehicle, w skrócie HEV), które współpracują automatycznie, by zwiększyć efektywność i obniżyć spalanie. Jak działa samochód hybrydowy?
- W przeciwieństwie do pojazdów PHEV, silnik elektryczny w autach hybrydowych nie wymaga doładowywania – energia odzyskiwana jest z hamowania samochodu (rekuperacja), czyli w trakcie samej jazdy.
- Silnik elektryczny klasycznej hybrydy dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów i doskonale sprawdza się podczas dynamicznego ruszania, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej.
- Silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową także przy wyższych prędkościach lub w momentach dużego obciążenia, zapewniając lepszą dynamikę i płynniejsze przyspieszanie.
Hybryda a hybryda typu plug-in – co wybrać?
Zastanawiając się nad wyborem między klasyczną hybrydą a hybrydą plug-in, warto rozważyć zalety i wady obu rozwiązań oraz przyjrzeć się dostępnym na rynku modelom.
Często pojawia się pytanie, czy hybryda plug-in ładuje się podczas jazdy. Tak, podobnie jak w klasycznej hybrydzie odzyskuje energię w wyniku rekuperacji, ale tutaj należy dodatkowo podłączać ją do zewnętrznego źródła prądu (w domu lub na publicznej stacji ładowania).
Hybrydy typu plug-in oprócz tego, że posiadają najważniejsze zalety auta hybrydowego, pozwalają jeszcze bardziej obniżyć poziom spalania, a przez to ograniczyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Obecnie są jednak nieco droższe od samochodów hybrydowych, ale wraz z rosnącą popularnością tego typu pojazdów ich cena powinna maleć. Jeśli chodzi o osiągi, tu też lepiej wypadają hybrydy plug-in – z reguły mają mocniejsze silniki i lepsze przyspieszenie.
Klasyczna hybryda daje z kolei większą swobodę użytkowania – można powiedzieć, że w kontekście elektrycznym jest „bezobsługowa”, ponieważ akumulator ładuje się wyłącznie podczas jazdy. Z drugiej strony pracuje głośniej niż hybryda plug-in, ale za to lepiej tłumi nierówności na drodze. Plusem obu rozwiązań jest płynność działania – przełączanie między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym jest w zasadzie nieodczuwalne.
Popularne modele samochodów hybrydowych i hybryd plug-in
Coraz więcej Polaków przekonuje się, że warto kupić hybrydę. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2024 roku zarejestrowano w naszym kraju 551 568 szt. nowych samochodów osobowych, w tym:
- 121 598 klasycznych hybryd (+31% rok do roku),
- 126 933 tzw. miękkich hybryd (+30,7% rok do roku),
- 14 919 hybryd plug-in (+2,6% rok do roku)1.
Dane za 2024 rok pokazują, że Polacy najczęściej decydują się na klasyczną hybrydę. Warto jednak zaznaczyć, że w pierwszym półroczu 2025 roku liczba rejestracji hybryd plug-in zanotowała spektakularny wzrost – o ponad 80% w porównaniu z pierwszą połową roku poprzedniego2.
Jakie modele są obecnie najpopularniejsze nad Wisłą? Jak się okazuje, króluje tutaj marka Toyota. Poniżej przedstawiamy TOP 10 modeli typu HEV i MHEV (tzw. miękka hybryda) rejestrowanych w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku3:
- Toyota Corolla
- Toyota Yaris Cross
- Toyota C-HR
- Toyota Yaris
- Skoda Octavia
- Hyundai Tucson
- Toyota RAV4
- Nissan Qashqai
- Volvo XC60
- Mercedes-Benz Klasa GLC
Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie hybrydę plug-in (PHEV + EREV), pierwsza dziesiątka wygląda następująco:
- Toyota C-HR
- BYD Seal U
- Jaecoo 7
- Volvo XC60
- Lexus NX
- Toyota RAV4
- OMODA 9
- MG HS
- Volvo XC90
- BMW Seria 5
Finansowanie w EFL
Zastanawiasz się nad autem do swojej firmy? Bez względu na to, czy chcesz nabyć samochód elektryczny, spalinowy czy hybrydowy, w EFL znajdziesz różne możliwości, takie jak:
Źródła:
1Pierwsze rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC<=3,5t 12.2024 r., https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Rok-2024/Grudzien-2024r
2Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2025, https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-kwartalny-PZPM-i-KPMG-Branza-motoryzacyjna-Edycja-Q2-2025
3eRejestracje tabele wrzesień 2025: https://www.pzpm.org.pl/pl/Elektromobilnosc/eRejestracje/WRZESIEN-2025
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.
