Historia samochodów elektrycznych w pigułce
Wprawdzie popularność aut elektrycznych przybrała na sile dopiero w ostatnich latach, jednak ich historia jest znacznie dłuższa i liczy już ponad 180 lat. Kiedy powstał pierwszy samochód elektryczny i jak rozwijał się na przestrzeni lat?
Co ciekawe, auta elektryczne wcale nie są nowym wynalazkiem. Samochody na prąd były jednymi z pierwszych pojazdów wykorzystywanych do przemieszczania się ludzi.
Kiedy wyjechał na drogę pierwszy samochód elektryczny?
Pierwsze auto elektryczne powstało w połowie XIX wieku, prawdopodobnie w latach 1832-1839, jednak daleko było mu do doskonałości. Odpowiadał za nie szkocki wynalazca Robert Anderson. W podobnym czasie, w latach 1834-1836, prototyp pojazdu napędzanego energią elektryczną skonstruował amerykański kowal Thomas Davenport.
Łatwiejsze konstruowanie pojazdów elektrycznych stało się możliwe dzięki wynalezieniu akumulatora kwasowo-ołowiowego (Francuz Gaston Planté, 1859) i komutatora (Belg Zénobe Gramme, 1869). W 1871 roku, dzięki tym odkryciom, powstał pierwszy elektryczny napędzany prądem stałym. Przełom XIX i XX wieku był złotym okresem w historii samochodów elektrycznych – pojawiali się wówczas nowi wynalazcy i liczne konstrukcje, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Napęd elektryczny kontra spalinowy
Koło 1910 roku samochody elektryczne praktycznie zniknęły z ulic, wyparte do niszowych zastosowań przez coraz popularniejsze samochody spalinowe. Dynamicznie rozwijająca się wówczas technologia spalinowa okazała się praktyczniejsza – używane w tamtych czasach baterie miały niewielki zasięg, a auta na prąd rozwijały małe prędkości. Ponadto oferta producentów samochodów elektrycznych była skierowana głównie do zamożnych mieszkańców miast. Do malejącego zainteresowania pojazdami na prąd przyczyniła się również masowa produkcja Forda T w latach 1908-1912.
Prawdziwe zainteresowanie napędem elektrycznym pojawiło się dopiero po II wojnie światowej, a w rozwoju technologii pomogło wynalezienie tranzystora. Pod koniec lat 50. XX wieku producenci akumulatorów Exide zbudowali samochód wykorzystujący tę technologię. Pojazd mógł na jednym ładowaniu przejechać około 100 kilometrów i osiągał prędkość 96 km/h. W ciągu dwóch lat sprzedano 47 sztuk, a większość nabywców stanowiły firmy energetyczne ze Stanów Zjednoczonych.
Rosnąca popularność samochodów elektrycznych
Na masową produkcję samochodów elektrycznych trzeba było czekać aż do połowy lat 90. XX wieku. Zadebiutował wtedy EV1 marki General Motors. Luksusowe jak na tamte czasy dwumiejscowe auto na początku dostępne było wyłącznie dla mieszkańców Los Angeles, Tucson i Phoenix w ramach programu badawczo-rozwojowego. W tych latach zaczęto również produkować pierwsze samochody hybrydowe. W 1997 roku rozpoczęła się sprzedaż Toyoty Prius.
Z kolei w 2004 roku Tesla zaczęła prace nad modelem Roadster. Marka dokonała swojego rodzaju rewolucji, gdyż był to pierwszy seryjnie produkowany pojazd elektryczny o zasięgu przekraczającym 300 kilometrów na jednym ładowaniu. W 2009 roku zadebiutował najpopularniejszy jak dotąd elektryk na świecie – Nissan Leaf. Do tej pory sprzedano już ponad 430 tysięcy sztuk tego modelu.
Od czasu pierwszych pionierskich konstrukcji minęło sporo czasu. Dziś wszystkie koncerny motoryzacyjne dążą do tego, by w swojej ofercie mieć ekologiczne samochody elektryczne, a napęd elektryczny jest określany przyszłością motoryzacji. Historia samochodów elektrycznych z pewnością nie kończy się w tym miejscu!
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.