Konferencje biznesowe – 7 powodów, dla których warto brać w nich udział
Prowadzisz firmę i zależy Ci na dynamicznym rozwoju Twojego biznesu? Sprawdź, jakie korzyści możesz odnieść dzięki udziałowi w konferencjach biznesowych – zarówno jako słuchacz, jak i prelegent.
Dowiedz się, na czym polega konferencja biznesowa i jakie mogą być jej cele. Poznaj również cechy dobrej konferencji branżowej oraz kryteria, jakimi warto kierować się przy wyborze interesującego wydarzenia tego typu.
Czym jest konferencja biznesowa?
Konferencja biznesowa to spotkanie, w którym biorą udział osoby zainteresowane tematyką danego wydarzenia – najczęściej w ramach określonych branż. Uczestnikami są zaproszeni prelegenci oraz słuchacze, którzy zazwyczaj mogą zadawać im pytania. Celem konferencji jest wymiana wiedzy, poglądów, doświadczeń czy przemyśleń związanych z tematem eventu.
Dlaczego warto uczestniczyć w konferencjach biznesowych?
Istnieje wiele powodów, dla których warto wziąć udział w konferencji branżowej. Poznaj 7 potencjalnych korzyści.
1. Możliwość poszerzania wiedzy
Dzięki uczestnictwu w konferencjach możesz poszerzyć swoją wiedzę branżową – m.in. z obszaru zarządzania organizacją, procesów produkcyjnych, stylów kierowania zespołem pracowników, prawa, marketingu, finansów, księgowości czy logistyki. Prelegenci najczęściej są ekspertami, którzy mają wieloletnie doświadczenie i przekazują trudno dostępne informacje – oparte m.in. na analizach i badaniach rynku, studiach przypadków czy osobistych historiach sukcesów lub porażek w prowadzeniu biznesu.
2. Szansa poznania rynkowych trendów i działań konkurencji
Uczestnikami konferencji biznesowych mogą być specjaliści z różnych regionów Polski, a nawet najbardziej odległych części świata. Masz dzięki temu okazję, aby poznać różne innowacyjne rozwiązania technologiczne i narzędzia, które następnie możesz wykorzystać do skalowania biznesu. Całkiem możliwe, że udział w wydarzeniu pozwoli Ci także rozpoznać atrakcyjne nisze na rynku.
3. Promocja własnej marki
W trakcie konferencji branżowych możesz promować swoją markę, a także produkty czy usługi w grupie potencjalnych klientów. Zyskasz taką możliwość zwłaszcza jako prelegent lub aktywny uczestnik panelu dyskusyjnego. Warto zabrać ze sobą na wydarzenie prototypy produktów czy drobne gadżety reklamowe.
4. Networking
Eventy biznesowe są znakomitą okazją do tego, aby nawiązać cenne kontakty – zwłaszcza, jeśli są to konferencje stacjonarne, gdzie możesz porozmawiać z innymi twarzą w twarz. Udział w nich pozwoli Ci budować sieć kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi, w tym: klientami, dostawcami, instytucjami otoczenia biznesu czy inwestorami. Możesz wymieniać z nimi swoje opinie i spostrzeżenia m.in. podczas przerw na kawę czy posiłek. Networking stwarza świetną okazję, aby podjąć współpracę z ludźmi, których lubisz i podzielasz z nimi wspólne wartości czy zbliżoną wizję prowadzenia biznesu.
5. Możliwość świeżego spojrzenia na swój biznes i weryfikacji pomysłów
W trakcie konferencji biznesowej możesz znaleźć wiele inspiracji do rozwoju własnego biznesu – np. dzięki wymianie doświadczeń z innymi uczestnikami. Uczestnictwo w tego typu wydarzeniach pozwoli Ci poznać punkt widzenia specjalistów z branży i spojrzeć na swoją firmę z różnych perspektyw. Udział w wydarzeniu może być też świetną okazją, aby przedstawić własne pomysły i otrzymać cenną informację zwrotną.
6. Trening umiejętności interpersonalnych
Prelegenci oraz osoby, które występują publicznie, prezentują swoje stanowisko w dyskusji podczas konferencji rozwijają przy okazji swoje kompetencje miękkie – w tym pewność siebie, umiejętność prezentacji, argumentacji, negocjowania czy poprawnego i precyzyjnego wypowiadania się.
7. Okazja do podniesienia motywacji
Jeśli będziesz uczestniczyć w konferencjach, podniesiesz swoją motywację do prowadzenia i rozwijania biznesu – dzięki inspirującym wystąpieniom prelegentów oraz poznaniu historii ich sukcesów.
Czym wyróżnia się dobra konferencja biznesowa?
Atrakcyjna konferencja branżowa powinna spełniać m.in. następujące warunki:
- przyciągający temat – może np. nawiązywać do najnowszych trendów na rynku, przyjmować formę gry słów czy brzmieć nieco kontrowersyjnie;
- korzystna lokalizacja sali konferencyjnej – w miejscu dobrze skomunikowanym oraz z dostępem do parkingów;
- interesujący prelegenci – znani eksperci z branży, którzy mają praktyczne doświadczenie i sporą (aktualną) wiedzę, a jednocześnie potrafią ją przekazać w atrakcyjny sposób;
- dobrze wyposażona sala – zwłaszcza w nowoczesny sprzęt IT, nagłośnienie, rzutniki, mikrofony, oświetlenie i szybki dostęp do internetu;
- odpowiedni termin konferencji – przede wszystkim nie powinien kolidować z innymi ważnymi wydarzeniami branżowymi;
- atrakcje dla uczestników – np. gry integracyjne czy strefa relaksu;
- czas przeznaczony na zadawanie pytań prelegentom – panele dyskusyjne powinny być jednym z elementów programu konferencji, który pozwala rozwiać wątpliwości uczestników i lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia.
Jak wybrać interesującą konferencję branżową?
Pamiętaj, że udział w konferencji biznesowej jest inwestycją w rozwój Twojej firmy. Wiele zależy jednak od organizatora konferencji. Aby wybrać ciekawe i przydatne wydarzenie, warto dokładnie sprawdzić program. Powinny znajdować się w nim szczegółowe informacje dotyczące tematyki oraz czasu poszczególnych wystąpień. Upewnij się, czy w trakcie eventu będą poruszane zagadnienia, które bezpośrednio dotyczą funkcjonowania Twojej firmy. Dzięki temu wzrosną szanse na to, że wyniesiesz z konferencji wiedzę przydatną dla rozwoju Twojego biznesu.
Sprawdź także listę prelegentów i dowiedz się jak najwięcej na ich temat – istotne są zwłaszcza informacje o doświadczeniu, kwalifikacjach czy sposobie przekazywania wiedzy. Warto przeanalizować ich profile w serwisach społecznościowych, np. na Facebooku i LinkedInie. Możesz też spróbować nawiązać z nimi wcześniej bezpośredni kontakt i zapytać o interesujące Cię kwestie. Istotna jest również lista pozostałych uczestników konferencji – każdy z nich jest przecież Twoim potencjalnym partnerem biznesowym.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.