Networking kluczem do sukcesu w biznesie
Trudno odnieść przedsiębiorcy sukces w biznesie, jeśli działa w pojedynkę. Gdy zacznie korzystać z możliwości, jakie zapewnia networking, może zyskać cenne wsparcie w prowadzeniu i rozwijaniu swojej firmy.
Wyjaśniamy, co to jest networking biznesowy i jak przedsiębiorca może dzięki jego praktykowaniu odnieść sukces. Wskazujemy również kluczowe zasady networkingu i przedstawiamy praktyczne wskazówki, jak zacząć budować sieć kontaktów.
Networking – co to znaczy?
Networking to nawiązywanie trwałych relacji biznesowych z innymi przedsiębiorcami i specjalistami z różnych branż. Polega na wymianie informacji oraz zasobów, udzielaniu wsparcia, a także budowaniu satysfakcjonujących kontaktów z osobami o podobnych zainteresowaniach i wartościach.
Jak networking może pomóc firmie odnieść sukces?
Networking znajduje zastosowanie w różnych branżach. Może zapewnić wiele korzyści m.in. firmom z sektora IT, handlowego czy usługowego. Wyjaśniamy, jak budowanie sieci kontaktów pomaga w rozwijaniu biznesu.
Szansa pozyskania nowych klientów, pracowników i partnerów biznesowych
Networking pozwala nawiązać kontakty z innymi przedsiębiorcami, którym można w przyszłości zaoferować swoje produkty, nawiązać partnerską współpracę czy zawrzeć kontrakt. Mogą oni także być zainteresowani zainwestowaniem pieniędzy w nowo poznany biznes, stać się dostawcami firmy czy polecić przedsiębiorcy zaufanych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Możliwość zdobycia cennych rekomendacji
Nawiązywanie relacji w ramach networkingu biznesowego często owocuje wymianą rekomendacji. Dzięki temu przedsiębiorca zwiększa swoje szanse, aby wypromować własny biznes i zdobyć nowych klientów.
Pozytywny klimat do wymiany poglądów, doświadczeń i idei
Budowanie sieci kontaktów z przedsiębiorcami daje okazję do wymiany poglądów, idei, koncepcji, wiedzy czy doświadczeń biznesowych. Networking pozwala czerpać cenne inspiracje, m.in. z zakresu zarządzania, inwestowania czy marketingu. Ich wdrożenie w życie może znacząco przyczynić się do rozwoju biznesu.
Szansa uzyskania wsparcia w rozwiązywaniu problemów
W prowadzeniu każdego biznesu mogą przydarzyć się sytuacje kryzysowe, np. utrata płynności finansowej, problemy z nieuczciwym kontrahentem czy duża rotacja pracowników. Dzięki sieci trwałych kontaktów biznesowych można szybko uzyskać niezbędną pomoc, co ułatwi wyjście na prostą.
Budowanie życzliwej atmosfery biznesu
Współpraca z zaufanymi osobami o podobnych zainteresowaniach i wartościach sprawia, że pracuje się przyjemniej i znacznie łatwiej można dojść do porozumienia w różnych sprawach. Otaczanie się życzliwymi partnerami biznesowymi wpływa również pozytywnie na motywację oraz samopoczucie przedsiębiorcy.
Możliwość poznawania nowości branżowych
Networking sprzyja pozostawaniu na bieżąco z najważniejszymi aktualnościami branżowymi, w tym zmianami prawnymi czy nowościami technologicznymi.
Wzrost rozpoznawalności
Budowanie sieci kontaktów pozwala przedsiębiorcy być bardziej rozpoznawalnym we własnej branży i pokrewnych sektorach. Przekłada się to na większą znajomość jego marki i zwiększa szansę pozyskania nowych klientów.
Networking – zasady
Wyjaśniliśmy już, co to jest networking i jakie może zapewnić korzyści. Warto mieć jednocześnie świadomość najważniejszych zasad wpływających na jego skuteczność.
Zasada wzajemności
Jest to najważniejsza zasada networkingu. Polega ona na tym, że budowana relacja biznesowa powinna przynosić korzyści obu stronom. Nie chodzi więc jedynie o to, aby jak najwięcej zyskać, lecz także zaoferować wsparcie poznanym przedsiębiorcom. Można np. polecać ich usługi, wystawić pisemne rekomendacje, zaproponować udział we wspólnym projekcie czy zaoferować usługi wykwalifikowanych specjalistów.
Zasada 12x12x12
Twórca tej zasady to Ivan Misner, założyciel i dyrektor generalny największej na świecie organizacji rekomendacji biznesowych. Zgodnie z jego koncepcją, w networkingu kluczowe jest wywarcie dobrego pierwszego wrażenia na drugiej osobie. Składa się na nie to, jak jesteśmy odbierani z odległości 12 cali (około 30 cm), 12 stóp (około 3,5 metra) oraz jakie wymawiamy pierwsze 12 słów.
Networking to nie sprzedaż
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w budowaniu sieci kontaktów jest mylenie networkingu ze sprzedażą. W takim przypadku dana osoba jest od razu nastawiona na to, aby przedstawić rozmówcy swoją ofertę biznesową i nakłonić go do zakupu. Zwykle jednak taka strategia nie będzie skuteczna, a jedynie sprawi, że stracimy zaufanie potencjalnego partnera biznesowego.
Więcej słuchaj, mniej mów
Nie sposób zbudować żadnej bliższej relacji biznesowej, jeżeli któraś ze stron jest skoncentrowana wyłącznie na mówieniu o własnej firmie. W pozyskaniu zaufania pomoże okazanie zainteresowania swojemu rozmówcy, zadawanie pytań i słuchanie, co on sam ma do przekazania.
Pielęgnuj nawiązane relacje
Networking nie kończy się na pozyskaniu kontaktów biznesowych. Aby relacje mogły być długotrwałe, oparte na zaufaniu i nie wyłącznie powierzchowne, należy poświęcić swój czas oraz zaangażowanie na ich pielęgnowanie. Wskazane będzie więc np. umówienie się od czasu do czasu na spotkanie, wykonanie telefonu czy podarowanie świątecznego prezentu biznesowego.
Nie bądź nachalny
W budowaniu i pielęgnowaniu relacji nie należy być jednak zbyt nachalnym. Nie jest wskazane wręczanie wizytówki osobie, która sama o nią nie poprosi lub nie wyrazi chęci jej wymiany. Nachalnością mogą być również zbyt częste próby nawiązania kontaktu z nowo poznanym przedsiębiorcą.
Jakość ważniejsza niż ilość
Sieć kontaktów składająca się nawet z wielu tysięcy nazwisk wcale nie zapewnia sukcesu. Networking w biznesie powinien być znacznie bardziej zorientowany na jakość. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że uzyskasz w potrzebie wsparcie od osoby, z którą utrzymujesz stały kontakt i nie łączą cię z nią jedynie powierzchowne relacje.
Zachowaj cierpliwość
Networking rzadko prowadzi do sukcesu biznesowego w krótkiej perspektywie czasowej. Warto dłużej poczekać na efekty, a czas poświęcony na budowanie relacji na pewno nie będzie zmarnowany.
Kontaktuj się z osobami podobnymi do siebie
Nie ma większego sensu budować relacji biznesowych z osobami, które mają zupełnie inną wizję, zainteresowania i wartości. Zazwyczaj lepiej będzie od razu zerwać taki kontakt niż nawiązywać współpracę z kimś, kogo się nie lubi i trudno dojść z nim do porozumienia.
Od czego zacząć budowanie sieci kontaktów?
Warto rozpocząć od znalezienia miejsc, w których można poznać potencjalnych partnerów biznesowych. Umożliwia to m.in. udział w konferencjach, szkoleniach, targach, warsztatach czy eventach biznesowych. W wielu miastach funkcjonują również kluby oraz inne organizacje networkingowe, zwykle połączone z inkubatorami i akceleratorami przedsiębiorczości. Sieć kontaktów biznesowych można również budować za pośrednictwem serwisów społecznościowych, m.in. Facebook, LinkedIn czy GoldenLine.
Do każdego wydarzenia dobrze będzie się odpowiednio przygotować. Warto sprawdzić listę jego uczestników i ustalić, z jakimi osobami nawiązanie kontaktów jest najbardziej pożądane. Można z nimi wcześniej umówić się na indywidualną rozmowę oraz znaleźć informacje na ich temat, np. na firmowej stronie internetowej lub w serwisach społecznościowych. Wskazane będzie również przygotowanie krótkiej autoprezentacji, co ułatwi nawiązywanie kontaktów.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.