Prezenty biznesowe – 10 pomysłów na świąteczne prezenty dla klientów, kontrahentów i pracowników
Istnieje wiele powodów, dla których warto uwzględnić w firmowym budżecie prezenty świąteczne dla klientów, kluczowych kontrahentów oraz pracowników. Należy przy tym przestrzegać kilku ważnych zasad, aby wręczenie upominku nie przyniosło odwrotnego efektu od zamierzonego.
Opisujemy 10 pomysłów na prezenty biznesowe. Podpowiadamy również, w jaki sposób najlepiej je dobierać i wręczać, a także dlaczego warto to robić.
Dlaczego warto wręczać prezenty biznesowe na święta?
Wręczanie przez firmę prezentów świątecznych może okazać się opłacalną inwestycją. Pozwala przede wszystkim budować i podtrzymywać dobre relacje z partnerami biznesowymi, a także kreować pozytywny wizerunek firmy. Odpowiednio dobrany prezent dla klienta pomaga wzmacniać świadomość marki oraz lojalność względem niej. Dzięki temu wzrasta szansa na kontynuowanie dotychczasowej współpracy.
Warto uwzględnić w budżecie nie tylko prezenty dla partnerów biznesowych i klientów, lecz także dla własnych pracowników. Wręczenie im świątecznych upominków może sprawić, że poczują się docenieni i wzrośnie ich motywacja oraz zaangażowanie do pracy. Zarazem będą bardziej utożsamiać się z firmą, co pozwoli uniknąć dużej rotacji.
Zasady doboru i wręczania upominków świątecznych dla firm
Nie zawsze klient, partner biznesowy czy pracownik będzie zadowolony z otrzymanego prezentu świątecznego. W takim przypadku jego wręczenie nie tylko nie przyniesie oczekiwanych korzyści biznesowych, lecz może nawet firmie zaszkodzić czy wywołać niezręczną sytuację. Stanie się tak np. wtedy, gdy obdarowany dostanie prezent zbyt odważny czy niezgodny z ważnymi dla niego wartościami. Dlatego lepiej zdecydować się na bardziej uniwersalne prezenty biznesowe, co nie znaczy, że nie można pozwolić sobie na nieco kreatywności. Bardziej osobiste upominki powinny być zarezerwowane jedynie dla tych pracowników i kontrahentów, z którymi przedsiębiorcę łączy bliższa relacja.
Prezent dla klienta biznesowego nie może być za drogi. Istnieje wtedy ryzyko, że wywoła to u niego potrzebę zrewanżowania się, co nie zawsze będzie możliwe ze względu na sytuację finansową. Zbyt tani upominek świąteczny dla firmy bywa natomiast odbierany jako lekceważący, dlatego warto poszukać złotego środka. Istotny jest także sposób zapakowania biznesowego prezentu na święta – sprawdzą się m.in. drewniane pudełka, kokardy czy folie ozdobne.
Warto również wręczyć upominki biznesowe w odpowiednim czasie. Kilka dni przed wigilią to już zdecydowanie za późno. Po pierwsze wiele osób jest już wtedy na urlopie, a po drugie kurierzy mogą nie dostarczyć prezentów na czas z uwagi na nawał pracy. Dlatego najlepiej wręczyć je lub wysłać najpóźniej tydzień przed świętami. Nie należy również obdarowywać partnerów biznesowych w trakcie prowadzonych negocjacji, co mogłoby zostać potraktowane jako próba przekupienia.
Kosze prezentowe
Wiklinowy kosz prezentowy to jeden z pomysłów na elegancki upominek biznesowy. Można w nim umieścić różne podarunki, np. słodycze, orientalną herbatę lub kawę, ekologiczną żywność czy domowe konfitury i inne przetwory. Sprawdzą się także aromatyczne dodatki wzbudzające atmosferę świąt – pierniczki, goździki czy gwiazdki anyżu. Należy zachować ostrożność w przypadku alkoholu, ponieważ obdarowany może być abstynentem. W niektórych sytuacjach mogą jednak sprawdzić się luksusowe trunki. Taki koszyk warto efektownie udekorować.
Personalizowane kartki z życzeniami
Kartki świąteczne to pomysł na prezent dla klientów, który jest zarazem osobisty i uniwersalny. Warto, aby znajdowały się na nich elementy kojarzące się ze świętami. Kluczowe jest jednak wypisanie wewnątrz kartki spersonalizowanych życzeń, skierowanych bezpośrednio do obdarowanej osoby.
Vouchery i bony zakupowe
Prezent biznesowy na święta może przybrać formę bonu, umożliwiającego np. dokonanie zakupów w księgarni, drogerii, sklepie z biżuterią, odzieżą czy sprzętem sportowym. Jego otrzymanie pozwoli obdarowanemu samodzielnie wybrać upominek, który jest mu potrzebny. Pozwala to uniknąć ryzyka nietrafionego prezentu. Warto także rozważyć podarowanie vouchera prezentowego. Ciekawym pomysłem może być np. voucher do restauracji, kina, teatru, szkoły tańca czy ośrodka SPA.
Świąteczne gadżety reklamowe
Gadżety reklamowe to produkty, które umożliwiają wzmacnianie świadomości marki, np. długopisy, notesy, kalendarze, breloczki, podstawki, pendrive’y, parasolki, smycze, maskotki, termosy czy ekologiczne torby na zakupy. Przedsiębiorca może zlecić zaprojektowanie ich zgodnie z obowiązującym systemem wizualnym swojej marki. Warto więc zamieścić na gadżetach firmowe logo, napis czy grafikę, a także dobrać je odpowiednio pod względem kolorystycznym. Logotypy powinny być umieszczone w subtelny, nienarzucający sposób.
Zestawy kosmetyków
Jeszcze inny pomysł na świąteczny prezent dla klientów biznesowych lub pracowników to zestawy różnych kosmetyków. Mogą być one umieszczone w eleganckiej kosmetyczce lub pudełku nawiązującym tematycznie do świąt bożonarodzeniowych. Dla mężczyzn może sprawdzić się także zestaw w opakowaniu w formie skrzynki na narzędzia.
Eleganckie pióro
Pióro wieczne to ekskluzywny prezent biznesowy, który warto wręczyć zwłaszcza ważnym partnerom biznesowym. Upominek taki niezmiennie wzbudza skojarzenia z prestiżem, luksusem i dobrym gustem.
Ekologiczne świece i mydła
Jest to oryginalny pomysł na biznesowy prezent świąteczny, który docenią zwłaszcza osoby troszczące się o ekologię i starające się żyć w bliskości z naturą. Warto wybrać produkty będące formą rękodzieła, powstałe wyłącznie z naturalnych składników, a także zatroszczyć się o ich ekologiczne zapakowanie. Tego typu świece i mydła zachwycają subtelnym zapachem różnego rodzaju olejków eterycznych.
Ręcznie malowane bombki
Bombka malowana ręcznie potrafi być prawdziwym dziełem sztuki. Obdarowany klient, kontrahent czy pracownik zapewne zechce powiesić ją na swojej choince lub wyeksponować w innym miejscu swojego domu. Dzięki temu przez całe święta będzie pamiętał o tym, w jak oryginalny sposób został doceniony.
Zestawy świątecznych czekoladek
Do popularnych prezentów świątecznych dla klientów biznesowych zaliczają się zestawy czekoladek w różnych świątecznych kształtach, np. choinki, gwiazdki, bombki, świętego Mikołaja, reniferów, gwiazdki czy bałwanka. Słodkości takie są umieszczane w ozdobnym pudełku, które również może nawiązywać tematycznie do świąt.
Kursy i szkolenia
Na koniec zostawiamy pomysł na prezent świąteczny dla pracowników, który polega na zaoferowaniu im udziału w szkoleniach lub kursach podnoszących ich kwalifikacje. Do wyboru są np. kursy programowania, językowe, techniczne, dotyczące udzielania pierwszej pomocy czy rozwijające umiejętności interpersonalne. Na uczestnictwie w nich może skorzystać zarówno sam pracownik, jak i pracodawca, który zyska lepiej wykwalifikowany zespół.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.