Na czym polega skalowanie biznesu?
Skalowanie biznesu stało się modnym pojęciem wśród przedsiębiorców. Pozwala firmom rozwijać się i osiągać coraz wyższe przychody. Skalowalność jest wpisana zwłaszcza w funkcjonowanie innowacyjnych startupów.
W artykule odpowiadamy na pytanie, co to jest skalowanie biznesu i czym różni się od wzrostu przedsiębiorstwa. Podpowiadamy również, jak prawidłowo skalować biznes, dlaczego warto to robić oraz jakich unikać błędów.
Skalowanie biznesu – co to jest i czym różni się od wzrostu?
Skalowalność biznesu to zdolność firmy do poszerzania skali swojego działania w celu zwiększania przychodów. Powinny one rosnąć w tempie znacznie szybszym w porównaniu do stałych kosztów operacyjnych – w tym wydatków przeznaczanych na produkcję. Skalowanie nie zawsze wymaga zatrudniania nowych pracowników czy poszerzania zasobów materialnych. Zwiększanie skali działalności zwykle wiąże się z wprowadzeniem do oferty nowych produktów lub usług. Ważnym elementem skalowania biznesu jest także automatyzacja procesów.
Zwiększenie przychodów niekoniecznie musi wynikać ze skalowania biznesu. Może wystąpić również sytuacja, kiedy przedsiębiorstwo osiąga coraz wyższe przychody, co idzie w parze ze sporym zwiększaniem nakładów. Zazwyczaj wzrost prowadzi do szybkiego rozrastania się struktury firmy.
W jaki sposób skalować biznes?
Skoro już wyjaśniliśmy, co to jest skalowanie biznesu, pora przejść do praktycznych aspektów. Skalowalność powinna być oparta na starannie przemyślanej strategii. Warto przygotować firmę do przyszłego zwiększania skali działania jeszcze przed jej założeniem. Potencjał rozwoju dobrze będzie poddać analizie już na etapie pisania biznesplanu. Należy stworzyć plan działania obejmujący wybrane obszary działania organizacji – m.in. zarządzanie, obsługę klientów, marketing, logistykę czy dystrybucję. Istotne jest również zidentyfikowanie przewag konkurencyjnych swojej firmy, wskazanie szans i zagrożeń, a także sposobów reagowania na zmiany.
Następnie trzeba dobrać odpowiednie zasoby potrzebne do skalowania. Skalowalność biznesu może wymagać zwiększenia zatrudnienia pracowników lub zainwestowania w rozwój dotychczasowej załogi. Na etapie rekrutacji warto zwrócić uwagę, aby nowe osoby pasowały do kultury organizacyjnej, dysponowały właściwymi kompetencjami, a także odpowiadały wartościom i misji firmy. Należy także przyłożyć sporą wagę do ich wdrożenia w struktury firmy, w czym może pomóc odpowiednio zaplanowany onboarding. Równie ważne w skalowaniu biznesu jest zainwestowanie w rozwój pracowników, np. poprzez organizowane dla nich szkolenia. Warto ponadto dobrać taki styl kierowania zespołem, który w największym stopniu będzie sprzyjać skalowaniu.
Skalowanie biznesu nie zawsze wymaga sporego zwiększania zatrudnienia. Można równie dobrze wykorzystać nowoczesne rozwiązania technologiczne umożliwiające automatyzację różnych procesów, np. sprzedaży, marketingu, logistyki czy obiegu dokumentacji. Należy w szczególny sposób zadbać o relacje z klientami, w czym pomoże system CRM. Automatyzacja biznesu przełoży się na sporą oszczędność czasu oraz optymalizację kosztów. Dobrym rozwiązaniem może okazać się ponadto zlecenie niektórych zadań freelancerom lub skorzystanie z outsourcingu pracowniczego.
Dlaczego warto postawić na skalowalność biznesu?
Dzięki skalowaniu biznesu firma może stale się rozwijać przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej płynności finansowej. Skalowanie pozwala obsłużyć większą liczbę klientów oraz maksymalizować przychody w sprawny i opłacalny sposób, bez znaczącego podnoszenia kosztów finansowych. Skalowalność nie musi oznaczać potrzeby zwiększonego wysiłku ani zaangażowania czasowego – zwłaszcza w przypadku zastosowania narzędzi do automatyzacji.
Skalowanie biznesu pozwala firmie w krótszym czasie stać się znaczącym graczem na rynku, konkurencyjnym względem podmiotów stawiających jedynie na wzrost. Umożliwia także sprawne poszerzanie oferty oraz rynku zbytu.
Jakich błędów unikać, skalując swoją firmę?
Aby skalowanie firmy przyniosło pożądane skutki, należy unikać błędów, które mogą zahamować rozwój biznesu. Wskazujemy te spośród nich, które są często popełniane przez przedsiębiorców.
Brak przemyślanej strategii
Skalowanie biznesu powinno być oparte na precyzyjnym planie, który obejmuje m.in. wskazanie celów i strategii działania umożliwiającej ich osiągnięcie. Jeśli skalowalność będzie czymś przypadkowym, wtedy przedsiębiorca zapewne nie zdoła właściwie reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
Orientacja na zbyt szybki wzrost
Zbyt szybkie skalowanie biznesu czasem przynosi odwrotne efekty od zamierzonych. Może się wtedy okazać, że firma nie poradzi sobie ze zwiększoną liczbą zamówień, co doprowadzi do spadku jakości produktów czy usług. Warto zadać sobie pytanie, czy organizacja jest gotowa na rozwój – zwłaszcza pod kątem posiadanych zasobów, np. pracowników, maszyn, powierzchni magazynowej itp. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że niesprzedane produkty będą się niszczyć lub tracić na wartości.
Zaniedbanie interakcji z klientami
Jednym z kluczowych elementów skalowania biznesu jest utrzymywanie stałych relacji z klientami. Poznanie ich potrzeb, opinii czy sugestii może pomóc w odpowiednim dostosowaniu oferty, sprzedaży i standardów obsługi. W tym celu warto systematycznie przeprowadzać badania rynku. Sporym błędem jest skalowanie biznesu bez wcześniejszej segmentacji klientów. Skutkiem skalowania może być wtedy utrata najważniejszych nabywców.
Zbytnie obciążenie pracą
Rozwijanie firmy może znacząco zaburzyć równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym i być źródłem dodatkowego stresu, np. w związku ze zwiększoną liczbą obowiązków czy wzrostem odpowiedzialności. Dlatego przedsiębiorca powinien zastanowić się, w jakim stopniu jest gotów na podejmowanie nowych wyzwań.
Warto rozważyć możliwość delegowania części zadań, np. freelancerom czy firmie outsourcingowej. Rozwiązania te odciążą nie tylko samego przedsiębiorcę, lecz także mogą pozwolić uniknąć zbytniego obciążenia własnych pracowników. Należy zarazem odpowiednio wdrożyć zatrudnione osoby w proces skalowania, aby utrzymać ich wysoką motywację i zaangażowanie.
Niepodejmowanie partnerskiej współpracy
W skalowaniu firmy nie warto działać jedynie na własną rękę. Wskazane jest podjęcie partnerskiej współpracy z innymi organizacjami, np. aniołami biznesu czy prywatnymi inwestorami. W zamian za oddanie im części udziałów, podzielą się oni swoją wiedzą oraz doświadczeniem dotyczącym skalowalności. Warto jednak dobierać partnerów w przemyślany sposób, aby byli godni zaufania oraz nie przejęli zbyt dużej części kapitału.
Brak planu finansowego
Skalowanie biznesu wiąże się z koniecznością ponoszenia pewnych inwestycji, które wymagają środków finansowych. Przedsiębiorca powinien więc zadać sobie pytanie, skąd pozyska fundusze. Skalowanie może wymagać m.in. powiększenia lokalu, hal produkcyjnych czy magazynu, a także zainwestowania w nowe maszyny i urządzenia, oprogramowanie, samochody itp. Trzeba się również liczyć ze zwiększonymi kosztami zatrudnienia pracowników.
Warto przede wszystkim zadbać o odpowiednio wysoką poduszkę finansową, która pomoże w utrzymaniu płynności firmy. W celu pozyskania środków można również skorzystać z bezzwrotnego dofinansowania, zgłosić firmę do konkursów dla startupów, a także rozważyć crowdfunding udziałowy czy podjęcie współpracy z prywatnymi inwestorami.
Startupy mogą również skorzystać z leasingu środków trwałych i oprogramowania – ta forma finansowania jest łatwo dostępna, mało czasochłonna, nie wymaga wysokiego wkładu własnego, a także nie wpływa negatywnie na zdolność kredytową. Po zakończeniu leasingu przedsiębiorca może wykupić przedmiot na korzystnych warunkach.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.