Jak znaleźć inwestora i zdobyć jego zaufanie?
Masz pomysł na innowacyjny biznes, lecz nie masz odpowiednio wysokiego kapitału na rozwój? Możesz skorzystać z różnych zewnętrznych źródeł, w tym kredytu, pożyczki czy dofinansowania. Rozwiązania te są jednak trudno dostępne dla start-upów, m.in. ze względu na brak historii kredytowej oraz kwoty wymaganego wkładu własnego. Pomóc może wtedy osoba lub organizacja zainteresowana start-upem.
Sprawdź, jak znaleźć inwestora i nawiązać z nim korzystną współpracę. Dowiedz się również, jakie korzyści możesz dzięki temu osiągnąć.
Kim jest inwestor?
Inwestor to podmiot gospodarczy (osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej), który inwestuje swój kapitał w przedsięwzięcie biznesowe, zwykle w formie start-upu. Robi to, aby objąć udziały w spółce i osiągnąć w przyszłości zysk finansowy. Podejmuje przy tym ryzyko poniesienia straty w przypadku niepowodzenia inicjatywy.
Najczęściej inwestorami są:
- aniołowie biznesu – prywatni inwestorzy, którzy nie tylko przeznaczają swój kapitał na dany projekt biznesowy, lecz także stają się jego patronami,
- fundusze Venture Capital – fundusze inwestycyjne oferujące perspektywicznym start-upom wysokie finansowanie, nawet w kwocie kilkudziesięciu milionów złotych,
- corporate Venture Capital – korporacje, koncerny i inne duże firmy.
Dlaczego warto pozyskać inwestora?
Szukanie inwestorów pozwala pozyskać odpowiednie środki finansowe, aby zrealizować swój pomysł biznesowy i szybko go skalować. Najczęściej takiego wsparcia poszukują start-upy z branż naukowej i technologicznej (np. IT).
Pozyskanie funduszy od inwestora jest obarczone mniejszą liczbą formalności w porównaniu do innych zewnętrznych źródeł finansowania. Warunki współpracy i spłaty kapitału mogą zostać w elastyczny sposób ustalone przez obie strony. Sporą kwotę pieniędzy na rozwój biznesu mogą otrzymać nawet nowo założone spółki o małej płynności finansowej i dużym ryzyku niepowodzenia przedsięwzięcia.
Inwestor może nie tylko udzielić wsparcia finansowego, lecz także pomóc prowadzić i rozwijać biznes. Często takie osoby i organizacje dzielą się swoim wieloletnim doświadczeniem oraz udzielają doradztwa w zakresie zarządzania, prawa, księgowości czy innych obszarów prowadzenia firmy. Dzielą się praktyczną wiedzą (know-how) oraz siecią kontaktów biznesowych (networking).
Gdzie szukać inwestora i jak zwiększyć szanse powodzenia?
Zanim zaczniesz szukać inwestorów, warto wcześniej zarejestrować spółkę kapitałową, np. z o.o. Następnie poszukaj w internecie stron internetowych funduszy inwestycyjnych i dowiedz się jak najwięcej na ich temat. Zainteresowanie współpracą możesz zgłosić online, np. mailowo czy przez formularz udostępniony na stronie internetowej inwestora. Aby zwiększyć szansę powodzenia, skontaktuj się z wieloma funduszami.
Gdzie szukać inwestora poza stronami internetowymi funduszy? Można wykorzystać w tym celu m.in.:
- media społecznościowe – np. Facebook czy LinkedIn, gdzie można rozbudowywać sieć kontaktów i umieszczać posty prezentujące prace nad rozwojem start-upu,
- serwisy branżowe – warto publikować na nich artykuły sponsorowane, które przedstawiają projekt biznesowy,
- sieci aniołów biznesu – np. Studencka Sieć Aniołów Biznesu czy Lewiatan Business Angels.
Jak znaleźć inwestora w Polsce? Warto przede wszystkim brać udział w konferencjach branżowych, targach i eventach, podczas których można nawiązywać bezpośredni kontakt (face-to-face) z inwestorami. Dobrym pomysłem może być również:
- uczestnictwo w konkursach dla start-upów,
- skorzystanie z usług firm doradztwa transakcyjnego,
- kontakt z lokalnymi inkubatorami i akceleratorami biznesu.
Skutecznym sposobem na to, jak znaleźć prywatnego inwestora, może być nawiązanie kontaktu z lokalnymi co-founderami, czyli inwestorami z najbliższego otoczenia, np. danej miejscowości czy miejsca pracy. Mogą oni zostać wspólnikami w nowej spółce i pomagać ją prowadzić.
Jak nawiązać współpracę z inwestorem?
Sprawdź, jak znaleźć inwestora do biznesu i przekonać go do swojego pomysłu.
Prześlij teaser inwestycyjny
Często pierwszy krok polega na uzupełnieniu i przesłaniu teasera inwestycyjnego. Jest to udostępniany na stronie internetowej formularz, w którym założyciel start-upu podaje wymagane przez inwestora informacje na temat planowanego przedsięwzięcia. Teaser inwestycyjny służy wstępnej selekcji pomysłów biznesowych i poprzedza rozmowę z inwestorem. Nie jest zbyt szczegółowy – zawiera najważniejsze informacje o przedsiębiorcy i jego inicjatywie.
Przygotuj się do rozmowy
Kiedy już przejdziesz pierwszy etap, przygotuj się do rozmowy z potencjalnym inwestorem. Twoim atutem będzie dobra znajomość branży, w której chcesz prowadzić biznes. Spróbuj przekonać swojego rozmówcę, że na nowy produkt istnieje spore zapotrzebowanie na rynku, a biznes przyniesie duży zwrot z inwestycji. Najlepiej, jeśli swoje argumenty poprzesz konkretnymi danymi. Wskaż również swoje najważniejsze przewagi konkurencyjne.
Wspomóż się prezentacją pitch deck
Swoje pomysły na biznes możesz przedstawić za pomocą prezentacji pitch deck. Powinna ona składać się maksymalnie z kilkunastu slajdów, które w zwięzły sposób omawiają najważniejsze założenia pomysłu biznesowego. Możesz przedstawić m.in.:
- cechy docelowego klienta,
- charakterystykę produktu i jego unikalne właściwości,
- zespół, który tworzy start-up,
- strategię wejścia na rynek,
- problemy, które rozwiązuje produkt,
- czas, po jakim inwestor odzyska swój wkład finansowy,
- wysokość zwrotu z inwestycji (ROI) dla inwestora,
- model biznesowy,
- zapotrzebowanie na kapitał – ze wskazaniem niezbędnych inwestycji,
- atuty organizacji.
Stwórz prototyp produktu
Szukanie inwestorów znacznie ułatwia stworzenie prototypu produktu i jego testowanie w grupie potencjalnych klientów. W trakcie rozmowy będzie można zaprezentować konkretne rozwiązanie, a także wskazać jego zalety, wady czy pomysły na usprawnienie.
Szanse na pozyskanie finansowania zwiększą również:
- wykazanie przez przedsiębiorcę sukcesów w rozwinięciu innych start-upów,
- pochwalanie się unikalnymi zasobami, np. innowacyjną technologią,
- wysokie kompetencje zespołu – zwłaszcza kadry kierowniczej i specjalistów,
- własne zaangażowanie kapitałowe w start-up – pozwoli przekonać inwestora, że wierzysz w powodzenie swojego biznesu.
Potrzebne dokumenty
Aby zawrzeć współpracę z inwestorem, trzeba przedstawić i podpisać niezbędną dokumentację – najczęściej są to biznesplan, umowa inwestycyjna oraz umowa o poufności.
Biznesplan
Za jego pomocą udowodnisz, że pomysł na biznes jest wykonalny i perspektywiczny. Biznesplan najlepiej oprzeć na badaniach rynkowych, obejmujących m.in. analizę konkurencji, popytu, podaży, polityki cenowej czy barier wyjścia i wejścia.
Ważnym elementem biznesplanu jest model finansowy, który ukazuje m.in. zapotrzebowanie na kapitał, a także prognozy przychodów i kosztów. Dokument warto również wzbogacić o analizę SWOT – wskazuje ona mocne i słabe strony przedsięwzięcia, a także zewnętrzne szanse i zagrożenia.
Umowa inwestycyjna
Pomyślne poszukiwanie inwestora kończy się zawarciem umowy. Określa ona warunki współpracy, w tym:
- harmonogram działań start-upu,
- sposób i częstotliwość rozliczania zysków inwestora,
- formy sprawowania nadzoru nad start-upem,
- stosunki pomiędzy obiema stronami, ich prawa oraz obowiązki,
- wysokość udziałów inwestora i jego wpływ na podejmowane decyzje dotyczące spółki,
- warianty wyjścia z inwestycji,
- gwarancje, zapewnienia, oświadczenia oraz klauzule chroniące inwestora.
Umowa o poufności (NDA)
Załącznikiem do umowy inwestycyjnej zwykle jest umowa o poufności (NDA). Zabezpiecza ona obie strony umowy przed przekazaniem danych w niepowołane ręce, np. ich udostępnieniem konkurencji.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.