Kiedy warto przeprowadzić analizę SWOT firmy i jak zrobić to dobrze?
Analiza SWOT firmy znajduje liczne zastosowania w biznesie. Można ją wykonywać na różnym etapie – zarówno przed rozpoczęciem prowadzenia działalności, jak i w trakcie. Wnioski z analizy SWOT pozwalają zaplanować działania, które przyczynią się do rozwoju przedsiębiorstwa.
Dowiedz się, czym jest analiza SWOT i jakie korzyści może dzięki niej uzyskać Twoja firma. Sprawdź, kiedy najlepiej ją wykonać i poznaj praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zrobić to jak najlepiej. Zobacz także przykład analizy SWOT w formie tabeli.
Analiza SWOT – definicja
Analiza SWOT to technika, która polega na zbadaniu i ocenie wewnętrznego oraz zewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. Jej przedmiotem może być cała organizacja, określony segment firmy, inwestycja, projekt lub dowolne zdarzenie istotne w prowadzonej działalności. Nazwa SWOT pochodzi od angielskich słów: strengths (silne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) i threats (zagrożenia).
Jakie korzyści może zapewnić analiza SWOT przedsiębiorstwa?
Informacje pozyskane i usystematyzowane w trakcie analizy SWOT pozwalają przedsiębiorcy opracować plan strategiczny dla swojego biznesu. Dobrze przeprowadzona analiza wskazuje kierunki rozwojowe, w jakie firma powinna zmierzać. Ułatwia skalowanie biznesu poprzez wykorzystywanie jego największych atutów i sprzyjających okoliczności w otoczeniu zewnętrznym.
Poza tym wnioski z analizy SWOT umożliwiają:
- rozpoznanie rynkowych trendów,
- opracowanie strategii reklamowej, podkreślającej największe zalety firmy,
- wykrycie elementów wymagających poprawy,
- ocenę kondycji przedsiębiorstwa,
- identyfikację możliwych przewag konkurencyjnych i sposobów na ich wzmacnianie.
Kiedy warto wykonać analizę SWOT? Biznesplan i nie tylko
Najczęściej analizę SWOT wykonuje się przed założeniem firmy – podczas pisania biznesplanu. Pozwala ona obiektywnie i realistycznie spojrzeć na szanse powodzenia biznesu, a także ułatwia pozyskanie dofinansowania, np. ze środków unijnych.
Analizę SWOT przedsiębiorstwa warto również napisać już w trakcie prowadzenia biznesu. Oto przykładowe sytuacje, kiedy może być to wskazane:
- zmiana sposobu zarządzania w firmie,
- zamiar wprowadzenia nowego produktu na rynek,
- pojawienie się na rynku silnej konkurencji,
- planowana restrukturyzacja w przedsiębiorstwie,
- inwestycje w automatyzację procesów biznesowych w firmie.
Analiza SWOT – czynniki strategiczne
Analiza SWOT firmy polega na przypisaniu pozyskanych w jej trakcie informacji do czterech różnych kategorii czynników strategicznych:
- Strengths (mocne strony),
- Weaknesses (słabe strony),
- Opportunities (szanse),
- Threats (zagrożenia).
Mocne i słabe strony to czynniki wewnętrzne, na które firma ma wpływ. Szanse i zagrożenia stanowią natomiast czynniki zewnętrzne, niezależne od danego przedsiębiorstwa.
Mocne strony firmy
Mocne strony to wszelkiego rodzaju atuty firmy, które wyróżniają ją na rynku i zapewniają jej przewagę konkurencyjną. Mogą dotyczyć m.in. produktów, pracowników, standardów obsługi klienta czy sposobów zarządzania organizacją. W ich wykryciu pomocne mogą być następujące pytania:
- W czym jesteśmy dobrzy?
- Co pozytywnie wyróżnia nas od konkurencji?
- Za co cenią nas klienci i kontrahenci?
Przykładowe mocne strony w analizie SWOT to: duży kapitał zakładowy, wykwalifikowana kadra pracownicza, posiadanie patentów czy wieloletnie doświadczenie na rynku.
Słabe strony firmy
Słabe strony to wewnętrzne czynniki, które wpływają negatywnie na funkcjonowanie firmy, hamują jej rozwój i osłabiają pozycję na konkurencyjnym rynku. Jeśli nie zostaną w porę wyeliminowane, mogą prowadzić do stopniowego spadku opłacalności przedsiębiorstwa, a nawet do jego upadku.
Aby wykryć słabe strony firmy, warto zadać sobie następujące pytania:
- Które przedsięwzięcia są najmniej efektywne i przynoszą słabe wyniki?
- Co można poprawić, aby firma lepiej funkcjonowała?
- Na co najczęściej skarżą się klienci i kontrahenci?
Słabe strony to np.: niewielki kapitał, mało doświadczona kadra czy słaba rozpoznawalność firmy na rynku.
Szanse
Szanse to zmiany w zewnętrznym otoczeniu przedsiębiorstwa, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy i ułatwić jej rozwój. Przedsiębiorca powinien więc dążyć do ich wykrycia i umiejętnie je wykorzystać. Do szans w analizie SWOT zaliczają się m.in.: trendy na rynku, zmiany prawne, społeczne, polityczne, technologiczne czy gospodarcze.
Zagrożenia
Zagrożenia to zewnętrzne okoliczności, których pojawienie się w przyszłości może narazić firmę na problemy i zahamować jej rozwój. Mogą być to m.in.: kryzysy gospodarcze, konflikty zbrojne, epidemie, nieuczciwe praktyki ze strony konkurencji, niekorzystne trendy rynkowe czy zagrażające rozwojowi branży zmiany polityczne lub prawne.
Analiza SWOT firmy – wskazówki
Dobrze przygotowana analiza SWOT przedsiębiorstwa powinna być obiektywna, zrozumiała i czytelna. Aby płynące z niej wnioski były użyteczne, lepiej nie pomijać słabości swojej firmy. Warto zaangażować w proces jej przygotowywania pracowników różnych działów, klientów, kontrahentów, a także zewnętrznych ekspertów. Pomocne może okazać się stworzenie zespołów pracujących z wykorzystaniem techniki burzy mózgów.
W analizie SWOT powinny znaleźć się tylko najważniejsze czynniki. Warto przypisać im wagi – w zależności od znaczenia, jakie mają dla rozwoju przedsiębiorstwa. Wnioski z analizy SWOT mogą posłużyć do opracowania jednej z czterech strategii jej rozwoju:
- ofensywnej – kiedy dominują mocne strony firmy i szanse dla jej rozwoju,
- defensywnej – kiedy przeważają zagrożenia i słabe strony,
- konserwatywnej – gdy przeważają mocne strony firmy, lecz w otoczeniu zewnętrznym jest więcej zagrożeń niż szans,
- konkurencyjnej – gdy dominują słabe strony, lecz szanse przeważają nad zagrożeniami.
Analiza SWOT – przykład firmy fotowoltaicznej
Poniższa tabela prezentuje przykładową analizę SWOT firmy fotowoltaicznej, która świadczy usługę montażu paneli.
Analiza SWOT – tabela
S (mocne strony firmy):
|
W (słabe strony firmy):
|
O (szanse):
|
T (zagrożenia):
|
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.