Recykling baterii samochodowych, czyli drugie życie akumulatorów z elektryków
Jednym z często powtarzanych zarzutów pod adresem samochodów elektrycznych jest fakt, że ich zerowa emisja okupiona jest szkodliwą dla środowiska produkcją baterii, które w stosunkowo krótkim czasie zamienią się w toksyczne elektrośmieci. Wraz z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych pojawiają się jednak rozwiązania pozwalające ponownie wykorzystać zużyte baterie.
4R Energy Corporation – wspólne przedsięwzięcie Nissana i Sumimoto
Japończycy są znani ze swojej dbałości o czystość i porządek oraz zamiłowania do pojazdów elektrycznych. Nie dziwi więc, że jedną z marek aktywnie poszukujących rozwiązań z zakresu recyclingu zużytych baterii samochodowych jest Nissan. Firma ta, wspólnie z japońskim gigantem Sumimoto Group, już w 2010 roku powołała do życia 4R Energy Corporation.
O 4R Energy Corporation zrobiło się głośno w marcu 2018 roku, gdy światowe media obiegła informacja o stworzeniu przezeń latarni ulicznych zasilanych zużytymi bateriami z elektrycznych Nissanów. Projekt “Reborn light” jest genialny w swojej prostocie. Baterie, które nie nadają się już do zasilania samochodów, wciąż mogą się sprawdzić w prostszych konstrukcjach, takich jak latarnie uliczne. Ładowanie odbywa się za pomocą paneli słonecznych. Latarnie na razie testowane są w jednym mieście, Namie, które opustoszało po katastrofie elektrowni atomowej w 2011 roku. Pomysł Nissana na razie jest odczytywany jako działanie PRowe, ale kto wie, może w przyszłości zostanie zaadaptowane w innych miastach oraz miejscach, gdzie występuje problem z dostępem do stałej energii elektrycznej.
Centrum recyklingu baterii samochodowych
Latarnie zasilane bateriami samochodowymi to jednak nie wszystko, co Nissan zbudował w Namie. Drugą, ważniejszą inwestycją, jest centrum recyclingu baterii, które są najdroższym elementem samochodów elektrycznych. 4R Energy Corporation planuje pozyskiwać cenne metale szlachetne z baterii, których wydajność spadła poniżej 80%. Następnie wykorzysta je przy produkcji nowych akumulatorów, które będą sprzedawane jako zamienniki przeznaczone do Nissana Leaf pierwszej generacji. W ten sposób firma chce sprawić, by pojazdy elektryczne mogły służyć dłużej i stały się bardziej atrakcyjne dla klientów obawiających się kosztownej wymiany baterii.
Fabryka będzie w stanie przetworzyć ok. 2250 akumulatorów rocznie, co przełoży się na produkcję kilkuset nowych baterii. W przyszłości 4R planuje przetwarzać również akumulatory z najnowszej generacji Nissana Leaf, które różnią się zastosowanymi materiałami.
Pomysły innych firm motoryzacyjnych na wykorzystanie baterii z elektryków
Recycling baterii samochodowych to niewątpliwie przyszłość branży pojazdów elektrycznych i niezbędne rozwiązanie, zarówno ze względów ekologicznych, jak i ekonomicznych. Nad swoimi projektami w tej dziedzinie pracuje już m.in. Toyota, a także fabryka BMW czy Mitsubishi.
Cytując dyrektora ds. napędów europejskiego oddziału Toyoty: „Zużyte w trakcie eksploatacji samochodu baterie mogą znaleźć inne zastosowania, również poza motoryzacją”. Thiebault Paquet podkreśla, że czasami wystarczy zregenerować ogniwo, aby dalej korzystać z akumulatora – nawet w motoryzacji. Dotyczy to samochodów starszych o dużym przebiegu, do których nie opłaca się kupować nowych baterii. Drugi sposób zakłada wykorzystanie zużytych baterii samochodowych w infrastrukturze, np. do obsługi mostów zwodzonych.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.