Raport EFL „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”
W 13. edycji raportu z cyklu „Pod lupą” zbadaliśmy etapy rozwoju firm w Polsce, ich tempo oraz czynniki, które determinują przechodzenie z fazy mikro, małej, aż do średniej firmy. Pokusiliśmy się o to, żeby fazy rozwoju firm z sektora MŚP porównać do etapów rozwoju człowieka.
Rola sektora MŚP w gospodarce jest ogromna. Jak wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, sektor przedsiębiorstw odpowiada za blisko trzy czwarte wartości polskiego PKB. Przy czym małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę, a największy udział w PKB mają mikrofirmy − około 30%.
Etapy rozwoju firmy − od fazy niemowlaka do dojrzałości
W badaniach naukowych etapy rozwoju firmy często porównywane są do rozwoju człowieka.
I tak w polskim sektorze MŚP mamy:
- 11% niemowlaków, czyli firm zatrudniających mniej niż 5 pracowników i działających krócej niż rok,
- 18% nastolatków, czyli firm funkcjonujących na rynku najczęściej 1-2 lata, zatrudniających mniej niż 10 pracowników,
- 15% studentów, czyli firm mikro, małych lub średnich, funkcjonujących na rynku najczęściej 6-10 lat,
- 18% dorosłych, czyli firm funkcjonujących na rynku ponad 10 lat, ale zatrudniających do 10 pracowników,
- 38% firm dojrzałych, zatrudniających więcej niż 10 pracowników i działających średnio od 6 do 20 lat.
– Z dostępnych danych wynika, że najtrudniejszy dla firm jest pierwszy rok prowadzenia działalności – przeżywa go ok. 70% organizacji. Trzy lata udaje się prowadzić biznes tylko co drugiej firmie. Te statystyki skłoniły nas do sprawdzenia, dlaczego wskaźniki przeżycia przedsiębiorstw są tak niskie – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Okazje, wyzwania, sukcesy i kryzysy
Niemal połowa przebadanych przedsiębiorców z sektora MŚP założyła działalność gospodarczą, gdyż pojawiła się dobra okazja rynkowa. Nieco mniejszy odsetek chciał sprawdzić swoje siły „na swoim”. Z kolei największe wyzwania w prowadzaniu działalności stanowią wysokie koszty (33%), presja konkurencji (28%) i niska rentowność (25%) – choć odpowiedzi przedsiębiorców różnią się w zależności od fazy rozwoju firmy.
Te i wiele innych ciekawych wniosków dotyczących przeżywalności firm, ich sukcesów oraz przechodzenia przez kolejne fazy rozwoju znajdziesz w naszym raporcie „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”.
W badaniu wzięliśmy pod uwagę również takie zagadnienia, jak pierwszy rok działalności organizacji, kryzysy zewnętrzne i wewnętrzne oraz czynniki sukcesu biznesowego. Zachęcamy do lektury.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.