Leasing samochodów po nowych regulacjach – czy nadal się opłaca?
Styczeń przyniósł wiele zmian – również tych, które sprawiły, że przedsiębiorcy planujący skorzystanie z leasingu weszli w nowy rok nie tylko z nowymi postanowieniami, ale także z wątpliwościami i wieloma pytaniami.
Wprowadzone z 1 stycznia 2019 roku regulacje zapoczątkowały niemały chaos. Wpłynęły one bowiem nie tylko na decyzje właścicieli firm, ale na cały rynek motoryzacyjny, którego głównymi klientami są przedsiębiorcy i to oni stanowią poważny jego filar. Dotychczas każdy, kto decydował się na służbowy samochód w leasingu i deklarował jego użycie zgodne z zakresem prowadzonej działalności, mógł wliczyć w koszty całą jego wartość, co skutkowało obniżeniem podatku. Nastąpiły jednak pewne zmiany, które postawiły pod znakiem zapytania opłacalność leasingu. Czy rzeczywiście trzeba obawiać się nowości?
Najważniejsze zmiany dotyczące leasingu samochodów osobowych
Przypominamy: co uległo modyfikacji przez nowe regulacje związane z opodatkowaniem leasingu, nabyciem i użytkowaniem aut osobowych w firmach?
- Leasing samochodów wykorzystywanych zarówno do prowadzenia działalności, jak i w celach prywatnych dotknęła zmiana: kosztem uzyskania przychodu jest od tej pory jedynie 75% wszystkich wydatków eksploatacyjnych, wzrasta więc podstawa do opodatkowania.
- Limit amortyzacji uległ podwyższeniu do 150 tys. zł w przypadku aut hybrydowych i spalinowych oraz do 225 tys. zł dla aut w pełni elektrycznych – z zaznaczeniem, że punkt dotyczący samochodów elektrycznych zacznie obowiązywać po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską. Nim to nastąpi, limit wynosi tyle, ile w przypadku innych pojazdów.
- Powyższy limit zaczął dotyczyć również leasingu operacyjnego.
- Zmiany ominęły kwestię samochodów używanych jedynie w związku z prowadzeniem wykonywanej działalności (czyli stricte firmowych). W ich przypadku kosztem wciąż jest 100% wydatków eksploatacyjnych.
Kogo dotyczą nowe przepisy?
Wszyscy, którzy zawarli umowy leasingowe przed 1 stycznia 2019 roku, mogą nadal korzystać ze starych zasad wliczania w koszty. Nowelizacja umożliwia to w przypadku zawarcia umowy do końca 2018 roku, nawet w sytuacji, gdy auto zostało odebrane już w 2019. Możliwość ta znika w momencie wprowadzenia wpływających na wysokość rozliczeń podatkowych zmian w umowie. Podatnika obowiązują wtedy nowe regulacje.
Nowe przepisy nie muszą jednak budzić grozy i niepewności, mimo że leasing samochodów luksusowych staje się nieco bardziej skomplikowany, co owocuje rosnącym zainteresowaniem wynajmem krótkoterminowym w przypadku jedynie cyklicznego korzystania z samochodu o wyższym standardzie. Leasing jest jednak wciąż opłacalnym i korzystnym rozwiązaniem, nie tylko w kontekście krótkiego okresu trwania umowy, ale także rat, które będą odciążać co miesiąc firmowy budżet. W tej kwestii w przypadku aut o wartości do 150 tys. zł niewiele się zmieniło – zalety leasingu i korzyści z niego płynące są nadal znaczne.
Forma leasingu pozostanie opłacalna, głównie ze względu na dostępność, szybkość zawarcia umowy i benefity w postaci ograniczenia problemów związanych z eksploatacją auta (OC, serwis itp.).
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.