Leasing czy gotówka? Porównanie dwóch sposobów finansowania firmowego samochodu
Przedsiębiorcy mogą zaopatrywać swoją firmę we flotę samochodową zarówno ze środków własnych, jak i korzystając z zewnętrznych źródeł finansowania, do których zalicza się leasing operacyjny. W artykule porównujemy oba rozwiązania, wskazując ich najważniejsze cechy i różnice.
Na czym polega leasing operacyjny?
Leasing operacyjny to stosunek cywilnoprawny, którego stronami jest korzystający oraz finansujący. Leasingobiorca przez cały okres obowiązywania umowy może używać pojazdu na ściśle określonych warunkach. Firma leasingowa pozostaje natomiast jego formalnym właścicielem. Po jej stronie pozostaje również prawo do amortyzowania tego typu środka trwałego.
Przedsiębiorca korzystający z leasingu musi systematycznie opłacać raty, które składają się z części kapitałowej i odsetkowej. Z każdą kolejną ratą spłacana jest wartość pojazdu, powiększona o marżę finansującego. Firma leasingowa może również wymagać przy podpisywaniu umowy wniesienia czynszu inicjalnego, stanowiącego wkład własny leasingobiorcy. Umowa powinna zostać zawarta na minimum 40% normatywnego okresu amortyzacji. Samochód nie może być więc leasingowany krócej niż przez 2 lata.
Auto za gotówkę czy leasing – jak wyglądają formalności?
Zarówno w przypadku leasingu, jak i zakupu ze środków własnych, przedsiębiorca nie musi się obawiać zawiłych i trudnych do spełnienia formalności. Kupując auto za gotówkę wystarczy udać się do salonu, wybrać pojazd, a następnie dokonać pełnej płatności. Przedsiębiorca od razu staje się właścicielem auta. W przypadku leasingu operacyjnego może do tego dojść dopiero po zakończeniu umowy.
Przekazanie pojazdu do użytkowania w ramach leasingu również może nastąpić w tym samym dniu, w którym przedsiębiorca złoży wniosek. Firmy leasingowe zwykle stosują weryfikację w trybie uproszczonym, dlatego wystarczy przedstawić dowód osobisty oraz podstawowe dokumenty rejestrowe firmy. Finansujący nie będzie wymagał posiadania wysokiej zdolności leasingowej.
Leasing czy gotówka – koszty finansowe
Nie każdy przedsiębiorca dysponuje wystarczającymi środkami, aby pozwolić sobie na zakup pojazdu za gotówkę. Może być to problematyczne zwłaszcza w przypadku nowych firm, których płynność finansowa mogłaby w ten sposób mocno się pogorszyć. Finansowanie auta ze środków własnych wiąże się również z zamrożeniem kapitału, który mógłby być na bieżąco inwestowany.
Nabywając samochód za gotówkę, pokrywamy jednorazowo jedynie kwotę zakupu. Leasing wiąże się także z koniecznością płacenia odsetek, stanowiących marżę finansującego. Firma leasingowa może również naliczyć dodatkowe prowizje i opłaty manipulacyjne, zgodnie z zapisami umowy.
Osoba kupująca auto ze środków własnych ma możliwość negocjowania kwoty zakupu. W przypadku leasingu stroną negocjującą cenę transakcji jest czasem finansujący. Zwykle firmy leasingowe mogą liczyć na spore rabaty, ponieważ regularnie współpracują z dealerami samochodowymi. Nieraz oferują również leasingobiorcy dodatkowe usługi na korzystnych warunkach finansowych – np. ubezpieczenie OC, AC i assistance, wymianę opon, serwis czy przeglądy. Leasingobiorca płaci wtedy stałą ratę i nie musi martwić się niespodziewanymi wydatkami, powstałymi np. na skutek stłuczki czy awarii.
Kwestie podatkowe
Jeżeli przedsiębiorca kupuje auto za gotówkę, wtedy staje się ono składnikiem majątku jego firmy. Pojazd o wartości powyżej 10 000 złotych należy wpisać do rejestru środków trwałych, a następnie dokonywać comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych, zwiększających koszty uzyskania przychodu w całości w przypadku samochodów osobowych spalinowych/hybrydowych o wartości do 150 000 zł oraz 225 000 zł dla samochodów elektrycznych. W przypadku samochodów osobowych o wyższej wartości, kosztem uzyskania przychodu mogą być odpisy amortyzacyjne – z uwzględnieniem proporcji limitu kosztów do wartości początkowej samochodu osobowego.
Zarówno właściciel firmowego pojazdu, jak i leasingobiorca, mogą zmniejszać podstawę do opodatkowania poprzez zaliczanie do kosztów bieżących wydatków eksploatacyjnych. Są to m.in. opłaty za:
- wymianę wycieraczek,
- przeglądy,
- usługi serwisowe,
- autostradę,
- parkingi.
W przypadku samochodów osobowych wykorzystywanych także prywatnie, koszty eksploatacyjne mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem 75% limitu. Limit ten obowiązuje także w przypadku kosztów eksploatacyjnych doliczanych do raty leasingu. Zgodnie z interpretacjami organów podatkowych, jeżeli jednak dane wydatki są częścią usługi leasingowej, niewyróżnionymi przez leasingodawcę, to mogą być kosztem uzyskania przychodu w całości.
Leasingowany samochód jest amortyzowany przez finansującego. Korzystający ma prawo każdego miesiąca zaliczać do kosztów uzyskania przychodów część kapitałową raty oraz wydatki na obowiązkowe ubezpieczenie OC z uwzględnieniem limitów wskazanych wyżej przy amortyzacji. Limity te jednak nie obowiązują dla części odsetkowej raty, która może być w całości kosztem uzyskania przychodu. Dochód leasingobiorcy zostanie również zmniejszony o kwotę ewentualnego czynszu inicjalnego, opłat manipulacyjnych oraz dodatkowych prowizji związanych z leasingiem operacyjnym przy uwzględnieniu powyższych limitów.
Oba rozwiązania pozwalają również na odliczanie podatku VAT od wydatków eksploatacyjnych. Korzystający z leasingu operacyjnego zmniejsza także swoje zobowiązanie podatkowe w VAT o VAT naliczony w związku z opłacanymi ratami.
Leasing czy gotówka – co jeszcze wziąć pod uwagę?
Zakup samochodu za gotówkę jest rozwiązaniem, które daje przedsiębiorcy większą elastyczność użytkowania pojazdu. Może stosować dowolny styl jazdy, poddawać auto tuningowi czy modernizacji. Ma także możliwość udostępniania pojazdu innym osobom.
Korzystający z leasingu operacyjnego muszą natomiast używać auta w sposób określony w umowie. Każdy zamiar wprowadzenia zmian w pojeździe wymaga zgody finansującego. Leasing może być również objęty limitem kilometrów, a także uniemożliwiać zagraniczne podróże. Firmy leasingowe zwykle wymagają korzystania z autoryzowanych serwisów. Mogą również wskazać leasingobiorcy konkretnych usługodawców, np. ubezpieczyciela pojazdu czy stację kontroli pojazdów.
Leasing operacyjny pozwala przedsiębiorcy zdecydować, czy chce wykupić pojazd po zakończeniu umowy. Jeżeli zrezygnuje z takiej możliwości, wtedy nie musi przejmować się poszukiwaniem nowego nabywcy. Może wziąć w leasing nowe auto, a dotychczas używane pozostawić firmie leasingowej. Sprzedaż po latach auta kupionego za gotówkę może być natomiast kłopotliwa i czasochłonna.
Należy także zauważyć, że wykup leasingowanego samochodu osobowego jest oddzielną transakcją od leasingu, a tym samym limity dotyczące ukosztowienia części kapitałowej raty leasingowej należy liczyć dla wykupu osobno. Skutkiem osobnych limitów jest to, że w przypadku np. spalinowego samochodu osobowego, wartego 300 000 zł, przy wykupie o wartości 150 000 zł, należy z kosztów uzyskania przychodów wyłączyć połowę rat kapitałowych. Sam wykup natomiast może być w całości kosztem uzyskania przychodów przez późniejsze odpisy amortyzacyjne. Natomiast przy zakupie gotówkowym pojazdu, nie jest kosztem uzyskania przychodów wartość połowy wszystkich odpisów amortyzacyjnych.
Nie można zatem jednoznacznie wskazać, co jest lepszym rozwiązaniem – leasing czy gotówka. Obie formy finansowania mają wiele zalet. Ostateczną decyzję należy uzależnić zwłaszcza od kondycji finansowej swojej firmy oraz planów inwestycyjnych. Zakup pojazdu z własnych środków pozwala przedsiębiorcy od razu stać się jego właścicielem oraz w dowolny sposób go użytkować. Przedsiębiorca musi jednak w tym przypadku dysponować wystarczającymi środkami oraz zamraża kapitał, który mógłby przeznaczać na bieżące inwestycje.
Auto za gotówkę czy leasing? Porównanie
W poniższej tabeli przedstawiamy najważniejsze różnice.
Leasing operacyjny | Środki własne | |
Kto jest właścicielem pojazdu? | finansujący (leasingobiorca może zdecydować się na opcjonalny wykup po zakończeniu umowy), | przedsiębiorca, |
Kto dokonuje amortyzacji? | finansujący, | przedsiębiorca, |
Jaki jest sposób opłacania samochodu? | rozłożony na wiele rat, | jednorazowy (konieczne posiadanie sporego kapitału), |
W jaki sposób można korzystać z pojazdu (styl jazdy, tuning, modernizacja, udostępnianie osobom trzecim itd.)? | zgodny z zapisami w umowie (zmiany wymagają uzyskania zgody finansującego), | dowolny, |
Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu? | część odsetkową i kapitałową raty, czynsz inicjalny, wydatki eksploatacyjne, opłaty manipulacyjne, dodatkowe prowizje, | wydatki eksploatacyjne, odpisy amortyzacyjne. |
Niniejszy artykuł nie jest doradztwem podatkowym. Przed podjęciem decyzji w tym zakresie, powinieneś skonsultować się ze swoim doradcą podatkowym lub księgowym.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.