Przedsiębiorco, to niedopatrzenie może kosztować Cię kilka tysięcy złotych!
Dopiero od 2001 roku przedsiębiorcy rejestrujący się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej mają obowiązek podania numeru PESEL. Wcześniej takiego wymogu nie było, jednak w 2016 roku ustawodawca zobowiązał tych, którzy rejestrowali się przed 2001 rokiem, do uzupełnienia tego braku na własną rękę. Wyznaczony na to termin (2 lata) minął 19 maja, a kto nie wywiązał się z tego obowiązku, zostanie wykreślony z ewidencji.
Eksperci szacują, że sprawa może dotyczyć nawet 100 000 przedsiębiorców. Zwracają też uwagę, że wymóg z punktu widzenia państwa jest zbyteczny, a sankcje są niewspółmierne do wagi problemu. Faktycznie, wykreślenie realnie działającego przedsiębiorcy z CEIDG może narazić go na spore problemy. Po pierwsze, prowadzenie działalności bez wpisu do ewidencji jest wykroczeniem, za które grozi do 5000 zł grzywny. Do tego ze strony ZUS i urzędu skarbowego mogą grozić takie same konsekwencje jak wobec osób pracujących na czarno.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przekonuje, że jego celem nie jest szukanie haków na przedsiębiorców, tylko uporządkowanie bazy danych. Chodzi przede wszystkim o usunięcie wpisów dotyczących firm, które już nie funkcjonują. Rzeczniczka ministerstwa zapewnia, że nowe przepisy nie dotkną realnie działających przedsiębiorców. Ministerstwo informuje również, że w kilkunastu tysiącach przypadków, po weryfikacji wpisów samo uzupełniło brakujący numer PESEL.
Jak sprawdzić i uzupełnić dane w CEIDG?
Aby uniknąć nieprzyjemności najlepiej samodzielnie sprawdzić czy nasz wpis zawiera numer PESEL. Instrukcja jak to zrobić znajduje się na stronie ministerstwa:
Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak – już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić. Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja „wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL”. Jeśli jest – udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane. Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma – od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.
Wniosek o przywrócenie wpisu
A co w przypadku, kiedy nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja i wpis zostanie wykreślony z ewidencji? Wtedy możesz wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo trzeba będzie dostarczyć do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w MPiT.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.