Jak prowadzić firmowego Instagrama? 10 wskazówek
Media społecznościowe, takie jak Instagram, są skutecznym narzędziem marketingowym. Pozwalają firmom promować swoje produkty, budować świadomość marki, pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać ich lojalność.
Sprawdź, czym wyróżnia się Instagram spośród innych serwisów social media i dlaczego warto korzystać z niego w celach biznesowych. Dowiedz się, jak założyć firmowy Instagram i profesjonalnie go prowadzić.
Dlaczego warto korzystać z firmowego Instagrama?
Instagram należy do najpopularniejszych portali społecznościowych. Korzysta z niego już przeszło miliard osób z całego świata. Spośród innych platform wyróżnia go forma przekazu, która opiera się głównie na komunikacji w formie zdjęć i krótkich filmów. Pozwala nawiązywać interakcje z klientami i kreować wizerunek swojej marki poprzez storytelling, czyli opowiadanie historii.
Użytkownicy Instagrama mogą publikować m.in.:
- standardowe posty – pojedyncze zdjęcia i nagrania na stronie profilu,
- InstaStories – relacje filmowe i zdjęciowe, które znikają z profilu po upływie 24 godzin od publikacji,
- Instagram Live – relacje na żywo, w trakcie których firma może nawiązywać kontakt z klientami.
Na Instagramie możesz prowadzić zarówno konto prywatne, jak i firmowe. Użytkownicy biznesowi mają dostęp do wielu dodatkowych modułów, w tym:
- szczegółowych statystyk – np. wyświetleń, polubień i innych reakcji użytkowników,
- promowania postów – dzięki temu są one lepiej widoczne dla odwiedzających profil,
- wbudowanego sklepu internetowego – pozwala sprzedawać produkty bezpośrednio na Instagramie,
- przycisków działania – np. zarezerwuj, „uzyskaj wycenę” czy zamów.
Jakim firmom najbardziej przyda się konto na Instagramie?
Instagram sprawdza się dobrze zwłaszcza w przypadku firm, które kierują swoją ofertę głównie do młodych osób. Przeważającą grupę wiekową na tej platformie (61%) stanowią użytkownicy w wieku od 18 do 34 lat. Najwięcej korzyści dzięki prowadzeniu Instagrama mogą odnieść sklepy internetowe oraz firmy m.in. z następujących branż:
- odzieżowej,
- gastronomicznej,
- telekomunikacyjnej,
- elektronicznej,
- kosmetycznej,
- edukacyjnej,
- produktów szybkozbywalnych (FMCG),
- meblowej,
- sportowej,
- dziecięcej.
Jak założyć firmowy Instagram?
Najpierw trzeba zarejestrować się na tej platformie, a następnie skonfigurować konto w taki sposób, aby przekształcić je w firmowe. W tym celu:
- zaloguj się do swojego profilu,
- kliknij ikonę „Więcej” w lewym dolnym rogu strony,
- wybierz „Ustawienia”,
- znajdź i kliknij opcję „Przełącz na konto profesjonalne”,
- wybierz konto firmowe i kliknij przycisk „Dalej”,
- wskaż kategorię, która najlepiej pasuje do Twojej firmy,
- zatwierdź wybór przyciskiem „Gotowe”.
Następnie uzupełnij profil biznesowy:
- wybierz swój nick – może nim być np. nazwa firmy/brandu lub imię i nazwisko,
- dodaj zdjęcie profilowe – możesz ustawić logo firmy lub swoją fotografię,
- napisz kilka zdań o Twoim biznesie – masz do dyspozycji 150 znaków, dlatego pisz zwięźle i skup się tylko na najważniejszych informacjach,
- dodaj link do swojej strony internetowej,
- uzupełnij dane kontaktowe – numer telefonu, e-mail i lokalizację.
Instagram firmowy – jak prowadzić? Poznaj 10 praktycznych rad
Profesjonalne prowadzenie Instagrama powinno być starannie zaplanowanym procesem i opierać się na analizie działań marketingowych. Poznaj praktyczne wskazówki, jak prowadzić Instagrama firmy.
Dopasuj treści do odbiorców
Aby działania marketingowe na Instagramie były efektywne i skuteczne, dopasuj sposób komunikacji do odbiorców z grupy docelowej. Dowiedz się, kim są osoby, które obserwują profil Twojej firmy, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania, problemy, potrzeby czy preferencje zakupowe. Możesz wykorzystać w tym celu np. ankiety, naklejki z pytaniami czy odpowiedzi w komentarzach pod postami.
Zadbaj o estetykę postów i relacji
Wykorzystuj w postach i relacjach stories wysokiej jakości filmy i zdjęcia – o dużej rozdzielczości, odpowiedniej ostrości i prawidłowo doświetlone. Przyda Ci się dobrej klasy aparat fotograficzny, kamera i mikrofon. Zadbaj też o to, aby wszystkie materiały wizualne był czytelne i spójne pod względem kolorystyki, stylu, filtrów czy efektów specjalnych.
Dobierz odpowiednie hashtagi
Hashtagi to słowa kluczowe, które pozwalają użytkownikom łatwiej odnajdywać interesujące ich posty i relacje. Dzięki nim możesz dotrzeć ze swoim przekazem do większej liczby potencjalnych klientów. Do pojedynczej publikacji możesz dodać nawet 30 różnych hashtagów. Pamiętaj, że powinny być one bezpośrednio powiązane z treściami, które udostępniasz. Wybieraj zarówno popularne, jak i mało konkurencyjne hashtagi – w języku polskim i angielskim.
Regularnie publikuj nowe treści
Profesjonalne prowadzenie Instagrama wymaga, aby regularnie dodawać nowe posty i relacje, które zachęcają użytkowników do aktywności. Najlepiej, jeśli będziesz je publikować chociaż kilka razy w tygodniu. Przygotuj wstępny harmonogram i testuj różne warianty częstotliwości, dni tygodnia i godzin publikacji.
Sprawdź konkurencyjne profile
Twoja konkurencja prowadzi popularny profil na Instagramie? Poszukaj więc na nim ciekawych inspiracji. Przeanalizuj posty, które mają najwięcej polubień i komentarzy. Zwróć uwagę na użyte hashtagi, formę i częstotliwość publikacji czy sposoby interakcji.
Obserwuj trendy, testuj i wyciągaj wnioski
Jeśli założysz firmowy profil na Instagramie, uzyskasz dostęp do zaawansowanego modułu statystyk w czasie rzeczywistym. Dzięki temu lepiej poznasz osoby z Twojej grupy docelowej oraz przeanalizujesz skuteczność działań marketingowych na firmowym Instagramie. Sprawdź, kiedy użytkownicy są najbardziej aktywni i w jaki sposób reagują na treści, które publikujesz. Obserwuj aktualne trendy, porównuj i śmiało testuj nowe rozwiązania.
Wchodź w interakcje ze społecznością
Instagram pozwala na wiele sposobów budować i pielęgnować relacje z klientami. Publikuj różnego rodzaju treści – zarówno posty, InstaStories, jak i relacje na żywo. Używaj naklejek, ankiet i quizów, zadawaj pytania i szybko odpowiadaj na komentarze. Możesz również wysyłać do użytkowników bezpośrednie wiadomości przez Direct Message, a także odwiedzać profile Twoich najbardziej aktywnych followersów – nie zaszkodzi od czasu do czasu skomentować lub polubić ich posty.
Dodawaj znaczniki lokalizacji
W każdej publikacji możesz wskazać lokalizację, w której się znajdujesz. Rozwiązanie to pomaga zdobyć nowych klientów zwłaszcza firmom, które działają lokalnie, np. restauracjom, sklepom odzieżowym czy firmom usługowym z różnych branż.
Korzystaj z reklam na Instagramie
Na firmowym Instagramie możesz realizować płatne kampanie reklamowe i zarządzać nimi za pomocą Menedżera Reklam Facebooka. Do wyboru masz wiele opcji targetowania odbiorców, m.in. pod względem cech demograficznych czy zainteresowań. Budżet reklamowy możesz w dowolnym momencie zoptymalizować.
Nie nastawiaj się wyłącznie na sprzedaż
Trudno będzie Ci odnieść biznesowy sukces na Instagramie, jeśli przesadnie skupisz się na reklamowaniu swoich produktów. Zamiast tego w pierwszej kolejności zaoferuj odbiorcom za darmo coś, czego potrzebują – np. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Q&A), informacje o nowych produktach, inspirujące historie marki, konkursy, rabaty czy praktyczne wskazówki.
Pokaż ludzką twarz swojej firmy. Zaprezentuj użytkownikom życie swojej firmy od środka – np. pracowników podczas pracy, firmowego eventu czy służbowej delegacji. Możesz także w relacji na Instagramie przyznać się do porażek i błędów w swojej firmie, które udało się naprawić i wyciągnąć z nich wnioski. Najlepiej, jeśli zrobisz to w luźny i żartobliwy sposób.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.