Z roku na rok polskie firmy coraz bardziej lubią social media
Prawie jedna trzecia przedsiębiorstw w Polsce korzysta z mediów społecznościowych – wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Potencjał social media najczęściej dostrzegają duże firmy, rzadziej te najmniejsze.
30,3% korzysta z przynajmniej jednego z mediów społecznościowych – portalu, bloga, mikrobloga, serwisu umożliwiającego udostępnianie multimediów lub narzędzi Wiki. To o blisko 7 p.p. więcej niż w 2016 roku, czyli gdy Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaczęła uwzględniać takie dane w swoich raportach.
W uzasadnieniu PARP można przeczytać, że poprawa sytuacji w tym zakresie jest wynikiem zarówno większej świadomości siły oddziaływania samych mediów i zatrudniania specjalistów od komunikacji czy marketingu, jak i wyższych budżetów przeznaczanych na promocję własnej oferty w internecie.
Serwisy społecznościowe najpopularniejsze
W większości przypadków wykorzystywane są portale społecznościowe – 28,9%. W mniejszym stopniu serwisy umożliwiające udostępnianie multimediów (9,5%), blogi i mikroblogi (5%), a także narzędzia Wiki (2,4%).
4 lata temu również bezkonkurencyjne były portale społecznościowe – 23,4% (mniej o 5,5 p.p. niż obecnie), a dopiero za nimi serwisy multimedialne (8,6% – mniej o blisko 1 p.p.), blogi i mikroblogi (4,4% – mniej o 0,6 p.p.) oraz narzędzia Wiki (2,4% – bez zmian).
Najwięksi najbardziej lubią social media
Uwzględniając wielkość biznesu, najchętniej z mediów społecznościowych korzystały firmy duże (63,8%). Wśród średnich z takich narzędzi korzysta 41% przedsiębiorstw, a w przypadku małych – 26,9%. Jak sytuacja wyglądała w 2016 roku?
Wówczas media społecznościowe również cieszyły się największym zainteresowaniem wśród dużych firm – 54,4% (ponad 9 p.p. mniej niż obecnie). W przypadku średnich biznesów było to 33,6% (7,4 p.p. mniej niż obecnie), a małych 22,5% (4,4 p.p. mniej niż obecnie).
Dlaczego warto mieć social media?
Odpowiedzi na to pytanie również przynosi raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Social media stają się coraz częściej głównym kanałem utrzymywania relacji z klientami. Niektóre przedsiębiorstwa rezygnują z kontaktu telefonicznego na rzecz poczty elektronicznej lub portali społecznościowych.
Wzrost popularności tych ostatnich sprawił, że są coraz chętniej wykorzystywane przez firmy do promowania produktów i marek. Pozwala to na stworzenie grupy lojalnych klientów i skuteczne pozyskiwanie nowych. Komunikując się w social mediach, przedsiębiorstwa zachęcają klientów do dzielenia się pomysłami, które potem mogą wykorzystać w pracach nad tworzeniem lub rozwojem produktów i usług.
Coraz częściej media społecznościowe bywają wykorzystywane w trakcie rekrutacji pracowników. Z powodzeniem stają się także narzędziem służącym usprawnieniu komunikacji wewnątrz firmy, umożliwiając wymianę wiedzy, opinii i pomysłów pracowników.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.