Kreowanie wizerunku firmy – od czego zacząć i dlaczego to takie ważne?
Aby przedsiębiorstwo działające na silnie konkurencyjnym rynku mogło odnosić sukcesy, nie wystarczy opracowanie wysokiej jakości produktu i zainwestowanie sporych środków w reklamę. Decydujący o pozycji w branży może okazać się wizerunek firmy. Jego kreowanie powinno być długotrwałym i systematycznym procesem.
Wyjaśniamy, co należy rozumieć poprzez wizerunek firmy, jakie czynniki na niego wpływają i dlaczego warto przywiązywać dużą wagę do jego kształtowania. Przedstawiamy również porady, jak skutecznie budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa oraz w jaki sposób nim zarządzać.
Czym jest wizerunek firmy i co na niego wpływa?
Wizerunek firmy można zdefiniować jako sposób, w jaki dane przedsiębiorstwo jest postrzegane przez jego interesariuszy, w tym klientów, pracowników, media, dostawców, konkurencję, udziałowców oraz innych partnerów biznesowych. Tym, co wpływa na wizerunek firmy, są zarówno ich doświadczenia, wyobrażenia, jak i odczucia, dotyczące m.in.:
- jakości oferowanych produktów i usług,
- sytuacji finansowej firmy,
- kompetencji zatrudnionych pracowników,
- kultury organizacyjnej,
- jakości obsługi klienta,
- sposobu komunikacji,
- wyznawanych i realizowanych wartości.
Wizerunek firmy można podzielić na wewnętrzny, czyli jak postrzegają firmę jej przedstawiciele (pracownicy) oraz zewnętrzny, czyli jak jest widziana w otoczeniu zewnętrznym.
Dlaczego budowanie wizerunku firmy jest tak ważne?
Od wizerunku przedsiębiorstwa może w ogromnym stopniu zależeć jego pozycja na konkurencyjnym rynku. Pozytywny wizerunek firmy może przyczynić się do odniesienia przez nią wielu korzyści. Będzie ona wtedy postrzegana jako godna zaufania, co przełoży się na wysoką lojalność dotychczasowych klientów, a także zwiększy prawdopodobieństwo pozyskania nowych.
Przedsiębiorstwo cieszące się reputacją wiarygodnego podmiotu ma również większą szansę nawiązania współpracy z partnerami biznesowymi, w tym pozyskania inwestorów. Pozytywny wizerunek firmy ułatwia wprowadzanie na rynek nowych produktów, pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników, przeciwdziałanie dużej rotacji w firmie oraz budowanie bliskich relacji z kontrahentami. Zmniejsza także ryzyko utraty płynności finansowej, np. na skutek rezygnacji kontrahentów z kontynuowania współpracy czy odejścia pracowników.
Od czego rozpocząć kreowanie wizerunku firmy?
Budowanie wizerunku firmy najlepiej rozpocząć od stworzenia przemyślanej strategii. Przedsiębiorstwo powinno zastanowić się, w jaki sposób chce być postrzegane i jaki wizerunek jest realny do wykreowania w aktualnych warunkach. Istotne będzie określenie tożsamości firmy w oparciu o wartości, misję i wizję. Należy wyznaczyć konkretne cele wizerunkowe, metody pomiaru efektów, a także sposoby oraz czas ich osiągnięcia.
Aby kreować wizerunek firmy, trzeba dowiedzieć się, jak obecnie przedstawia się ona w świadomości kluczowych interesariuszy. W tym celu warto przeprowadzić wizerunkowe badania opinii, np. za pomocą ankiet czy zogniskowanych wywiadów grupowych. Na podstawie uzyskanych wyników będzie można ustalić, jakie elementy wymagają zmiany. Pozwoli to również dobrać budżet, odpowiednie narzędzia do budowy wizerunku firmy oraz osoby odpowiedzialne za jego kształtowanie. Wskazana jest również systematyczna analiza podejmowanych działań i efektów.
Sposoby na kształtowanie wizerunku firmy
Istnieje wiele metod kreowania wizerunku przedsiębiorstwa. Opisujemy te spośród nich, na które warto zwrócić największą uwagę.
System identyfikacji wizualnej
Są to wszelkie elementy, które podkreślają indywidualny charakter tworzonej przez firmę marki i stanowią jej znak rozpoznawczy. Działania w ramach systemu identyfikacji wizualnej powinny być ze sobą spójne. Należy więc stosować te same logotypy, kolorystykę itp. na stronie internetowej, dokumentach firmowych, materiałach reklamowych czy opakowaniach produktów. Warto również zachować spójność pod kątem wystroju firmowych wnętrz, oznakowania parkingu czy stoisk targowych.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Pozytywny wizerunek firmy pomaga kreować stosowanie przez przedsiębiorstwo dobrych praktyk w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Można dzięki temu zakomunikować kontrahentom, że firmie nie zależy jedynie na maksymalizacji zysków. Pozwala to wpłynąć na ich decyzje konsumenckie czy też zwiększyć skłonność do podejmowania współpracy biznesowej.
W działania CSR wpisuje się m.in. wspieranie lokalnych społeczności, np. finansowanie stypendiów dla uzdolnionej młodzieży, zaopatrywanie drużyny sportowej w niezbędny sprzęt czy dofinansowywanie organizacji niosącym pomoc zwierzętom. Ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu jest również troska o środowisko naturalne. Przedsiębiorca może w tym celu inwestować w przedmioty przyjazne planecie, m.in. samochody elektryczne, ekologiczne kotły, pompy ciepła czy fotowoltaikę.
Wypracowanie standardów obsługi klienta
Wizerunek firmy w dużym stopniu zależy od jakości obsługi. Niewłaściwie potraktowany klient może nie tylko przestać korzystać z oferty przedsiębiorstwa i przejść do konkurencji, lecz także podzielić się negatywnymi doświadczeniami z innymi osobami, np. publikując negatywną opinię w internecie. Opracowanie i przestrzeganie standardów obsługi pozwala zapobiec tego typu sytuacjom. Pomocne może być także przeprowadzanie badań tajemniczego klienta.
Dbanie o relacje z mediami i kontrahentami
Istotnym elementem budowania wizerunku firmy jest prowadzenie działań w zakresie Public Relations, czyli skoncentrowanych na kształtowaniu pozytywnych relacji z zewnętrznym otoczeniem przedsiębiorstwa. W budowaniu wizerunku pomocna będzie współpraca z mediami. Firma może np. organizować konferencje prasowe, udzielać wywiadów czy wysyłać informacje do prasy. Pozwoli to zakomunikować ważne działania, plany, wydarzenia i sukcesy przedsiębiorstwa.
Warto również dbać o relacje z kontrahentami, uczestnicząc w branżowych eventach, konferencjach czy targach, a także organizując dni otwarte w firmie. Wydarzenia te można potraktować jako okazję, aby nawiązać z nimi bliskie relacje i ukazać ludzką stronę swojego biznesu. Zaufanie warto również budować poprzez wręczanie kluczowym partnerom prezentów biznesowych, np. z okazji świąt.
Employer branding
Pozytywny wizerunek warto budować również wewnątrz organizacji, wdrażając odpowiednią strategię employer brandingu. Są to wszelkie działania, których celem jest kreowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy wśród pracowników. Zalicza się do nich m.in.:
- dbanie o dobrą atmosferę w firmie,
- sprawny przepływ informacji,
- przyjazna zatrudnionym kultura organizacyjna,
- dogodne warunki w miejscu pracy,
- oferowanie pracownikom różnych benefitów, np. samochodu służbowego, karty sportowej czy prywatnej opieki medycznej,
- atrakcyjne wynagrodzenie,
- onboarding – działania ułatwiające wdrożenie nowych pracowników w miejscu pracy,
- troska o work-life balance zatrudnionych,
- zapewnianie pracownikom różnych możliwości rozwoju, np. uczestnictwa w szkoleniach.
Dbanie o wizerunek firmy w internecie
Wizerunek firmy można na wiele sposobów kształtować w sieci. Podstawową wizytówką przedsiębiorstwa jest strona internetowa. Powinna być ona profesjonalnie zaprojektowana, przejrzysta, zawierać wysokiej jakości zdjęcia oraz opinie i referencje od klientów. Można na niej także przybliżyć dotychczasowe projekty, ważnych klientów i partnerów biznesowych czy zarząd i zespół pracowników.
Warto również prowadzić działania wizerunkowe w mediach społecznościowych. Wskazane jest systematyczne dodawanie nowych postów na firmowych profilach, zachęcanie klientów do aktywności i odpowiadanie na ich pytania. Pomocne w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy może okazać się także prowadzenie działań content marketingowych, np. publikowanie artykułów poradnikowych, podcastów i ebooków, a także organizowanie webinarów czy szkoleń online. Pozwoli to firmie kreować ekspercki wizerunek.
Ważnym miejscem kształtowania wizerunku w sieci są także serwisy opinii (w tym Google Moja Firma), branżowe fora czy blogi. Warto na bieżąco monitorować negatywne komentarze i jak najszybciej na nie odpowiadać w wyważony sposób. Zarządzanie wizerunkiem firmy znacznie usprawniają narzędzia monitorujące i analityczne, np. Google Alerts. Warto wyciągać wnioski z kryzysów wizerunkowych, aby nie dopuścić do ich powtórzenia w przyszłości.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.