Jak założyć sklep internetowy?
Własny sklep internetowy to biznes na miarę XXI wieku. Pozwala zredukować bieżące koszty w porównaniu do prowadzenia stacjonarnego sklepu oraz umożliwia zwiększenie zasięgu sprzedaży. Klienci coraz chętniej dokonują zakupów online, kierując się wygodą, oszczędnością czasu, bezpieczeństwem oraz możliwością porównywania wielu produktów.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sprzedażą w sieci i szukasz informacji o tym, jak założyć sklep internetowy krok po kroku – zapraszamy dalej!
Założenie sklepu internetowego – jaki sprzęt i oprogramowanie są potrzebne?
Prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga sporych inwestycji. Niezbędne jest przede wszystkim posiadanie komputera z dostępem do internetu oraz drukarki. Działalność taką można prowadzić w sposób zdalny, nawet we własnym domu.
Założenie sklepu internetowego narzuca również konieczność zaopatrzenia się w odpowiednie oprogramowanie do obsługi procesu zakupowego. Do wyboru są trzy opcje – dzierżawa sklepu na platformie SaaS, skorzystanie z darmowego skryptu open-source lub zakup oprogramowania tworzonego od podstaw przez programistów. W każdym z tych przypadków wymagany będzie zakup domeny, czyli nazwy strony internetowej wraz z końcówką, np. „.pl” czy „.com”. Domena powinna być chwytliwa, łatwa do zapamiętania, wzbudzać pozytywne skojarzenia oraz być powiązana tematycznie z kategorią sprzedawanych produktów.
Zakup sprzętu oraz oprogramowania można sfinansować nie tylko gotówką, lecz także za pomocą leasingu lub kredytu. Warto również rozważyć możliwość otrzymania dofinansowania na założenie firmy – np. ze środków Funduszu Pracy czy Unii Europejskiej.
Sklep internetowy na platformie SaaS
Sklep online na platformie SaaS to rozwiązanie polegające na udostępnieniu przez usługodawcę gotowego oprogramowania, znajdującego się w tzw. chmurze. Właściciel sklepu opłaca w tym przypadku miesięczny abonament. W zamian otrzymuje system w pełni przystosowany do obsługi klientów. Usługodawca zajmuje się przeprowadzaniem aktualizacji, tworzeniem kopii zapasowych i rozwiązywaniem ewentualnych problemów technicznych. Udostępnia także własny serwer oraz dba o jego konserwację. Zarządzanie sklepem odbywa się z poziomu prostego w obsłudze panelu administracyjnego.
Sklep internetowy na platformie SaaS to najprostszy i najszybszy sposób na założenie własnego sklepu online. Nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów początkowych, dysponowania zaawansowanymi umiejętnościami informatycznymi, posiadania infrastruktury IT ani zatrudniania programistów. Do wad takiego rozwiązania można zaliczyć konieczność stałego opłacania abonamentu, a także mocno ograniczone możliwości personalizacji i rozbudowy sklepu o nowe funkcje. Sklepy internetowe w modelu SaaS trudniej jest ponadto pozycjonować w wyszukiwarce Google.
Sklep na platformie open-source
Aby uniknąć konieczności opłacania abonamentu, można założyć darmowy sklep internetowy na licencji wolnego oprogramowania. Do najpopularniejszych systemów tego typu zalicza się WooCommerce oraz PrestaShop. Obsługa sklepu w modelu open-source nie jest zbyt skomplikowana. Przewagą platform open-source nad sklepami w usłudze SaaS jest możliwość dowolnej personalizacji oraz rozbudowy sklepu. Należy w tym celu skorzystać z odpowiednich wtyczek. Można nadać stronie unikalny projekt graficzny czy wzbogacić o elementy identyfikacji wizualnej. Właściciel sklepu odpowiada w tym przypadku za zapewnienie serwera – wymaga to posiadania własnej infrastruktury lub opłacania usługi hostingowej.
Oprogramowanie tworzone na zamówienie
Osoby zastanawiające się, jak założyć sklep internetowy, mogą również zlecić stworzenie oprogramowania od podstaw przez programistę. Koszt takiej usługi jest stosunkowo wysoki – może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Właściciel sklepu zyskuje w tym przypadku nad nim pełną kontrolę, m.in. możliwość nieograniczonej rozbudowy i personalizacji. Strona może uzyskać oryginalny design, a także być dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO. Oprogramowanie tworzone na zamówienie pozwala w największym stopniu wyróżnić się na tle konkurencji i budować silną markę. Jest to jednak rozwiązanie głównie dla osób o zaawansowanych umiejętnościach programowania lub gotowych zatrudnić specjalistów bądź stworzyć w firmie wewnętrzny dział IT.
Zakładanie sklepu internetowego a kwestie prawne
Aby prowadzić własny sklep internetowy, najczęściej konieczne będzie zarejestrowanie własnej firmy – w dowolnej formie z wyjątkiem spółki partnerskiej. Można założyć jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę z o.o., komandytową, jawną, cywilną, akcyjną lub komandytowo-akcyjną. Przedsiębiorca podczas rejestracji powinien wybrać właściwy numer PKD – w przypadku prowadzenia sklepu internetowego podstawowy kod to 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.
W przypadku sprzedaży wysyłkowej niektórych wyrobów wymagane może być posiadanie odpowiednich zezwoleń, atestów czy koncesji. Dodatkowe wymagania dotyczą takich produktów jak m.in.: leki, alkohole i inne substancje uzależniające, broń, niektóre nasiona, paliwa, waluty, żywność, środki ochrony roślin czy akumulatory.
Własny sklep internetowy a obowiązki informacyjne
Przedsiębiorca zakładający sklep internetowy jest zobowiązany spełnić szereg obowiązków informacyjnych, w tym zwłaszcza dotyczących ochrony danych osobowych swoich klientów. Na właścicielu sklepu online leży obowiązek zamieszczenia zakładki opisującej politykę prywatności. Należy wskazać stronę będącą administratorem danych, a także cel, podstawę i zakres ich przetwarzania. Użytkownicy e-sklepu powinni mieć możliwość poznania swoich praw w zakresie przetwarzania danych – m.in. ich przenoszenia, usunięcia czy wycofania udzielonych wcześniej zgód.
Właściciel sklepu powinien również umieścić na stronie regulamin. Należy w nim wskazać m.in. zasady zawierania umowy, odstąpienia od niej i zgłaszania reklamacji. Warto opisać ponadto zasady dotyczące dostawy i płatności. Regulamin taki można stworzyć samodzielnie lub zlecić jego napisanie prawnikowi.
Istotną kwestią prawną jest ponadto wybór nazwy sklepu internetowego. Warto upewnić się, że nie została ona zastrzeżona. W tym celu można skorzystać z wyszukiwarki podmiotów chronionych, udostępnianych na stronie Urzędu Patentowego RP.
Jak magazynować i dostarczać produkty klientom?
Produkty sprzedawane w sklepie online można magazynować we własnym domu, jednak nie każdy może sobie na to pozwolić. Alternatywną możliwością jest skorzystanie z opcji dropshippingu. Polega ona na nawiązaniu współpracy z hurtownią, która magazynuje towar i przesyła go do klientów. Właściciel sklepu unika w tym przypadku kosztów prowadzenia własnego magazynu oraz nie musi kontrolować dostępności towarów.
Jeżeli przedsiębiorca chce samodzielnie wysyłać produkty do klientów, stanie wtedy przed koniecznością nawiązania współpracy z firmami kurierskimi oraz innymi dostawcami. Warto stworzyć klientom jak najwięcej możliwości odbioru przesyłki.
Ważne jest również zapewnienie użytkownikom sklepu wygodnych opcji płacenia za zakupy. Spora część klientów preferuje korzystanie z systemów płatności elektronicznych, takich jak np. Przelewy24, DotPay, Tpay czy PayU – warto więc zintegrować z nimi sklep internetowy.
Jak wypromować sklep online?
Aby dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej liczby klientów, nie wystarczy samo założenie sklepu internetowego. Po jego otwarciu warto wykorzystać różne metody marketingowe. W pierwszej kolejności dobrze jest zadbać o treść na stronie – przygotować zachęcające do zakupów zdjęcia oraz opisy produktów, a także założyć na stronie blog firmowy.
W celu zwiększenia konwersji w sklepie internetowym, można także wykupić płatną reklamę na Facebooku czy w wyszukiwarce Google. Dobrym pomysłem może okazać się także założenie firmowej strony na Facebooku czy Instagramie. Warto również pozycjonować witrynę w organicznych wynikach Google, a także powiązać ją z sieciami afiliacyjnymi, porównywarkami cen czy programami lojalnościowymi. Skutecznym rozwiązaniem może okazać się ponadto korzystanie z kampanii remarketingowych. Polegają one na reklamowaniu produktów tym użytkownikom, którzy już jakiś czas temu odwiedzili stronę sklepu.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.