

19 września 2023
Ułatwienia dla przedsiębiorców od 2024 roku
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ulepszenia środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców. Większość zmian, które obejmuje nowy pakiet ułatwień, ma wejść w życie już od 2024 roku.
W ramach pakietu możemy wyróżnić cztery główne obszary, które uwzględniają: mniej formalności związanych z zakładaniem własnej działalności, prostsze zasady prowadzenia firmy, ułatwienie sukcesji w przedsiębiorstwach i przyjazne prawo gospodarcze.
Uproszczenia dotyczące regularnej aktywności przedsiębiorców
- Urzędy nie będą mogły żądać od przedsiębiorców posługiwania się pieczątkami.
- W urzędach nie będzie już konieczne przekładanie dokumentu prokury, gdy umocowanie będzie można stwierdzić na podstawie publicznego rejestru, takiego jak KRS.
- Drobną działalność nierejestrowaną będą mogli prowadzić cudzoziemcy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia regularnej działalności gospodarczej i mogą wykazać się numerem PESEL.
Prostsze zasady prowadzenia firmy – sprawniejsze procedury administracyjne
- Przedsiębiorca otrzyma listę dokumentów, które będę niezbędne w trakcie kontroli.
- Zmniejszona zostanie rola papierowych dokumentów. Załączniki będą mogły być doręczane na trwałych elektronicznych nośnikach.
- W przypadku procedur, w których wymagany będzie osobisty udział przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela, dany organ będzie zobowiązany do przedstawienia zwięzłego uzasadnienia, wskazującego dlaczego dana czynność nie może zostać przeprowadzona w formie pisemnej.
- Umożliwione zostanie zawieranie umów leasingu w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego.
Usprawnienie sukcesji w przedsiębiorstwach
- Od nowego roku zarząd sukcesyjny będzie przedłużany automatycznie, aż do momentu wydania postanowienia przez sąd.
Przyjazne prawo gospodarcze
- Minimum miesiąc vacatio legis zostanie wprowadzony dla projektów ustaw prawa gospodarczego. Wszystko po to, by tworzenie prawa gospodarczego było przyjazne i przejrzyste.
- Wprowadzone zostaną zmiany, które zachęcą przedsiębiorców do polubownego załatwiania sporów.
Z pełnym projektem ustawy można się zapoznać tutaj.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.
Informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Europejski Fundusz Leasingowy
S.A. z siedzibą we Wrocław (54-202), ul. Legnicka 48 bud. C-D – „EFL”. Możesz się z nami skontaktować
za pośrednictwem: e-mail: daneosobowe@efl.com.pl, tel: 801 404 444.
Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony
Danych, z którym można skontaktować się za pośrednictwem: e-mail: ochronadanych@efl.com.pl, tel: 801 404 444.
Twoje dane osobowe przetwarzamy, aby dostarczyć Ci newsletter. Wyraziłeś na to zgodę, podając swój adres
e-mail (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO). Realizujemy prawnie uzasadnione interesy w postaci marketingu
towarów i usług administratora (w tym również poprzez profilowanie). Odbiorcami danych osobowych mogą być
dostawcy usług IT. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Ciebie zgody na otrzymywanie
newslettera, czyli do momentu aż nie powiesz nam, że nie chcesz już dostawać newslettera. Masz prawo do
żądania: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak
również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do
cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej
cofnięciem. Zawsze możesz wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dane osobowe podałeś
dobrowolnie, lecz bez nich nie byłoby możliwe przesłanie newslettera.
czytaj więcej