Co to jest Big Data i jak może pomóc w zarządzaniu firmą?
Znaczenie dostępu do wartościowych, wiarygodnych i aktualnych informacji jest dziś większe niż kiedykolwiek wcześniej. Wiedza odgrywa istotną rolę w wielu dziedzinach życia – nie inaczej jest w biznesie. Dzięki wartościowym danym firma może zwiększyć produktywność, uzyskać przewagę konkurencyjną oraz zapewnić sobie sukces na rynku.
Sprawdź, co to jest Big Data i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorców. Dowiedz się, jak przeprowadzić analizę Big Data oraz do czego mogą przydać się złożone zbiory danych w różnych obszarach prowadzenia biznesu.
Big Data – co to jest i czym się cechuje?
Big Data to termin, który upowszechnił w latach 90. XX wieku amerykański informatyk John R. Mashey. Oznacza ogromne zbiory danych, które są:
- różnorodne – otrzymywane z różnych źródeł,
- szybko pozyskiwane w czasie rzeczywistym,
- na bieżąco przetwarzane i aktualizowane,
- wiarygodne, wartościowe oraz użyteczne.
Przykładowe źródła danych
Firma może pozyskiwać dane Big Data z wielu różnych źródeł – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Zaliczają się do nich m.in.:
- dane księgowe,
- opinie i zachowania klientów,
- dane rynkowe,
- informacje pozyskane z publicznych rejestrów,
- dane pochodzące z internetu – np. z mediów społecznościowych,
- informacje udostępniane przez tradycyjne media,
- dane gromadzone na bieżąco za pomocą czujników i sensorów.
Analiza danych Big Data – jak skutecznie nimi zarządzać?
Zarządzanie danymi Big Data jest złożonym procesem, który składa się z kilku etapów. Na każdym z nich warto wykorzystywać nowoczesne technologie służące do automatyzacji.
Pozyskiwanie danych w czasie rzeczywistym
Najpierw trzeba zebrać rozproszone informacje z różnych źródeł. Pomagają w tym systemy CRM, ERP czy wyposażone w czujniki i sensory urządzenia Internet of Things (internetu rzeczy). Dane należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonym środowisku – lokalnie lub w chmurze. Ważne jest, aby chronić zwłaszcza wrażliwe informacje przedsiębiorstwa oraz klientów.
Przygotowywanie danych do analizy
Właściwą analizę warto poprzedzić weryfikacją jakości zdobytych informacji. Trzeba poddać je selekcji i odrzucić te dane, które zawierają błędy, są zduplikowane, nieaktualne czy mało wartościowe. Wiarygodność danych ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.
Właściwa analiza Big Data
Prawidłowo przeprowadzona analiza Big Data pozwala zbadać zależności między danymi, sprawdzić ich istotność oraz wyciągnąć przydatne wnioski. Do przetwarzania ogromnych ilości informacji służą nowoczesne narzędzia i techniki, w tym testy A/B, Business Intelligence, przetwarzanie języka naturalnego czy różne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji lub wykorzystujące uczenie maszynowe.
Wizualizacja danych i wnioski
Aby wyniki analizy Biga Data byłe czytelne, zrozumiałe, łatwe w interpretacji i użyteczne, warto zaprezentować je w formie graficznej. Umożliwiają to nowoczesne narzędzia do wizualizacji, które automatycznie generują infografiki, interaktywne raporty czy dashboardy. Na etapie interpretacji danych i wyciągania wniosków warto zaangażować ekspertów.
Znaczenie Big Data w biznesie
Analizy Big Data wspierają wiele procesów biznesowych i sprawdzają się w firmach z różnych sektorów gospodarki. Dostarczają cennych wniosków, dzięki którym przedsiębiorca może zapewnić sobie korzyści. Należą do nich m.in.:
- wzrost wydajności i efektywności pracy,
- redukcja kosztów operacyjnych,
- wypracowanie przewagi konkurencyjnej,
- bardziej świadome i trafne decyzje operacyjne,
- skuteczniejsze rozwiązywanie bieżących problemów,
- poprawa efektywności i wydajności pracy,
- lepsze rozumienie potrzeb klientów,
- minimalizacja potencjalnych zagrożeń.
Big Data – przykłady zastosowania w różnych obszarach biznesu
Istnieje wiele możliwości zastosowania Big Data w prowadzeniu firmy. Tego rodzaju dane mogą być pomocne w różnych branżach, w tym finansowej, ubezpieczeniowej, medycznej, handlowej, telekomunikacyjnej, przemysłowej czy TSL. Poznaj przykładowe obszary wykorzystania analiz Big Data w biznesie.
Marketing
Pozyskane dane Big Data ułatwiają prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych, które są dobrze dopasowane do potrzeb konsumentów i zapewniają wysoki współczynnik konwersji. Analizy danych pozwalają spersonalizować komunikację, tworzyć szczegółowe profile klientów i dostosowywać ofertę do bieżących trendów rynkowych. Pomagają także przewidywać popyt oraz optymalizować politykę cenową.
Logistyka
Istnieje także szerokie zastosowanie Big Data w logistyce. Wnioski z analizy wielkich zbiorów danych pozwalają wykrywać tzw. wąskie gardła na różnych etapach łańcucha dostaw. Na podstawie danych przedsiębiorca może m.in.:
- na bieżąco kontrolować stany magazynowe,
- efektywnie planować trasy z wykorzystaniem telematyki – aby przyspieszyć dostawy, zredukować zużycie paliwa, uniknąć pustych przebiegów czy ograniczyć ślad węglowy,
- monitorować pracę kierowców i wykrywać ewentualne nadużycia,
- dostosowywać procesy logistyczne do przepisów prawnych,
- optymalizować koszty w logistyce.
HR i zarządzanie zasobami ludzkimi
Big Data wspomaga również procesy kadrowe, w tym rekrutację, planowanie szkoleń dla pracowników czy zapobieganie dużej rotacji w firmie. Przedsiębiorca może na bieżąco kontrolować czynniki, które wpływają na motywację pracowników oraz ich wydajność. Rozwiązania Big Data pozwalają też monitorować czas pracy i efektywność zatrudnionych osób.
Zarządzanie ryzykiem
Technologia Big Data ma także spore znaczenie w obszarze zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Pozyskiwane na bieżąco dane pozwalają zapobiegać m.in. zatorom płatniczym, wyciekom danych, wypadkom w pracy, spadkowi motywacji pracowników, opóźnieniom w realizacji projektów, reklamacjom czy cyberatakom.
Zapobieganie awariom mechanicznym
Dzięki raportom z analiz Big Data można w porę przewidzieć awarie, jakim mogłyby ulec maszyny i urządzenia w firmie. Cennych wniosków dostarczają zwłaszcza bieżące dane z sensorów i czujników – w tym komunikaty o błędach czy przekroczeniu bezpiecznej temperatury silnika, wilgotności powietrza lub innych parametrów środowiskowych. Przedsiębiorca może w porę zaplanować konserwację, dzięki czemu zapobiegnie przestojom i kosztownym naprawom sprzętu.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.