Biznes zyskuje na Internet of Things
Internet rzeczy to pojęcie, którego po raz pierwszy użył brytyjski przedsiębiorca Kevin Ashton w 1999 roku. Dziś innowacyjne urządzenia, działające zgodnie z koncepcją Internet of Things, są powszechnie wykorzystywane na całym świecie. Zapewniają przedsiębiorcom wiele korzyści biznesowych i pozwalają uzyskać przewagę konkurencyjną.
Internet rzeczy – definicja
Internet of Things (internet rzeczy) to koncepcja zakładająca, że fizyczne przedmioty mogą komunikować się ze sobą, a także gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane wewnątrz sieci oraz ze środowiskiem zewnętrznym. Tego typu komunikacja może odbywać się bez udziału człowieka. Fizyczne urządzenia, czyli punkty końcowe podłączone do sieci, posiadają wbudowane czujniki (sensory). Internet rzeczy wymaga również zastosowania oprogramowania konwertującego odbierane informacje, a także wykorzystania technologii przesyłu danych – np. bluetooth, Wi-Fi, NFC, GPS, 3 G, 4 G czy 5 G.
System IoT mogą tworzyć niemal wszystkie urządzenia, takie jak np. samochody, lodówki, komputery, smartfony, kuchenki elektryczne, lampy, maszyny produkcyjne, kamery czy sprzęt medyczny. Internet rzeczy łączy świat fizyczny z wirtualnym. Pozwala obsługiwać określone przedmioty bez konieczności bezpośredniego kontaktu z nimi. Dane są przesyłane do chmury obliczeniowej. Można je na bieżąco monitorować i analizować z poziomu aplikacji – z dowolnego miejsca.
Przykłady zastosowanie IoT w biznesie
Internet rzeczy wpływa na szereg procesów biznesowych. Pozwala na ich cyfryzację, automatyzację i optymalizację. Może być wykorzystywany zarówno na etapie produkcji, dystrybucji, marketingu, sprzedaży czy obsługi posprzedażowej.
Branża motoryzacyjna
Technologie IoT są już dziś na szeroką skalę wykorzystywane w branży motoryzacyjnej. Przedsiębiorcy mogą używać takich systemów do monitorowania floty samochodowej czy zarządzania łańcuchem dostaw. Na podstawie wniosków z analizy danych, istnieje możliwość odpowiedniego zaplanowania trasy, biorąc pod uwagę aktualne warunki atmosferyczne (temperaturę, opady itp.) czy inne utrudnienia na drodze, takie jak np. korki, objazdy czy remonty. Kierowcy mogą ponadto w czasie rzeczywistym otrzymywać informacje o poziomie zapełnienia parkingów.
W razie przewidywanych problemów z terminową dostawą, przedsiębiorca może szybko zareagować – np. zmienić trasę czy automatycznie poinformować kontrahenta o opóźnieniu. Systemy działające w oparciu o koncepcję internetu rzeczy potrafią także monitorować i wykrywać potencjalne problemy, wynikające z długiej przerwy w eksploatacji pojazdów. Możliwości IoT wykorzystują dziś ponadto firmy ubezpieczeniowe. Mogą one zdalnie gromadzić dane na temat stylu jazdy kierowców i od uzyskanych wyników uzależniać przyznawane zniżki na składki OC czy AC.
Branża produkcyjna
Dzięki czujnikom wbudowanym w urządzenia, można monitorować różnego rodzaju warunki środowiskowe, takie jak np. temperatura, ciśnienie, wilgotność, siła wiatru, natężenie światła czy stężenie określonych substancji. Urządzenia działające zgodnie z koncepcją Internet of Things pozwalają więc np. kontrolować warunki przechowywania leków czy surowców na hali produkcyjnej. Znajdują również zastosowanie w rolnictwie, czego przykładem są automatyczne systemy nawadniania upraw, pozwalające optymalizować zużycie wody. Przedsiębiorca dzięki systemom IoT może ponadto zapobiegać potencjalnym usterkom maszyn – umieszczone w nich czujniki na czas poinformują o konieczności przeprowadzenia naprawy. Pozwala to zapobiegać przestojom w produkcji. Internet rzeczy wpływa także na redukcję kosztów, poprzez bardziej optymalne wykorzystanie zasobów. Umożliwia ponadto zwiększenie bezpieczeństwa pracowników, co zapewniają np. inteligentne kaski ochronne, informujące kierownictwo budowy o wypadku oraz dokładnym położeniu robotnika.
Handel detaliczny
Przedsiębiorstwa działające w sektorze handlowym, dzięki internetowi rzeczy, mogą na bieżąco analizować zachowania swoich klientów i na tej podstawie zmieniać plan ekspozycji produktów. Wdrożenie systemów Internet of Things pozwala zarazem zdalnie kontrolować sprzedaż we wszystkich punktach dystrybucyjnych oraz systematycznie uzupełniać braki towaru w magazynach.
Jakie korzyści biznesowe może zapewnić Internet of Things?
Wdrożenie w swojej firmie rozwiązań Internet of Things pozwala przedsiębiorcom osiągnąć wiele korzyści, zwłaszcza takich jak:
- wzrost satysfakcji klientów,
- poprawa wyników sprzedażowych,
- bardziej wydajne i efektywne wykorzystanie zasobów,
- redukcja przestojów w pracy,
- ograniczenie kosztów – np. produkcji czy serwisu,
- oszczędność czasu, m.in. dzięki automatyzacji wielu procesów,
- wzrost bezpieczeństwa pracowników,
- trafniejsze decyzje – oparte na wykorzystaniu danych z analizy,
- efektywniejsza dystrybucja,
- wzrost wydajności i jakości produkcji,
- poprawa komfortu pracy pracowników – m.in. poprzez automatyczne dostosowanie natężenia światła czy temperatury,
- poprawa szybkości i jakości obsługi,
- większa efektywność działań marketingowych.
Perspektywy rozwoju internetu rzeczy w Polsce
W 2018 roku Instytut Sobieskiego opublikował raport „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”. Wynika z niego, że wprowadzanie rozwiązań odpowiadających koncepcji internetu rzeczy będzie w najbliższych latach stanowiło jeden z kluczowych czynników wpływających na wzrost konkurencyjności polskich firm. Stanie się to zwłaszcza poprzez poprawę efektywności wykorzystania zasobów, a także możliwość lepszego odpowiadania na zmieniające się potrzeby klientów. Wśród wskazanych w raporcie obszarów, w których IoT odegra największe znaczenie i będzie najszybciej się rozwijać, wskazano m.in. transport, handel, opiekę zdrowotną, przemysł i magazyny, rolnictwo, media i rozrywkę, edukację, a także usługi bankowe, ubezpieczeniowe i finansowe.
Polskie firmy wdrażające technologie Internet of Things, będą musiały zmierzyć się z kilkoma istotnymi wyzwaniami. Są do nich zaliczane zwłaszcza podatność urządzeń na ataki cyberprzestępców, problem prywatności, a także potencjalne trudności związane z analizą ogromnych zasobów danych. Przeszkód upatruje się również w barierach prawnych i administracyjnych – np. narażeniu na kary za naruszenie przepisów RODO.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.