
Co to jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu i ile wynosi?
Prowadzisz firmę z branży transportowej i przewozisz ciężkie ładunki? Pamiętaj, aby przestrzegać przepisów związanych z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu. Dzięki temu unikniesz negatywnych konsekwencji, w tym wysokich mandatów.
Poznaj definicję dopuszczalnej masy całkowitej i dowiedz się, jakie są jej wartości dla określonych kategorii pojazdów. Sprawdź również, co grozi za przekroczenie DMC w Polsce.
Czym jest dopuszczalna masa całkowita pojazdów?
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to maksymalna waga, jaką może mieć pojazd lub zespół pojazdów wraz z:
- załadunkiem,
- kierowcą,
- pasażerami,
- paliwem,
- płynami eksploatacyjnymi,
- dodatkowym wyposażeniem.
Definicja dopuszczalnej masy całkowitej w Polsce wynika z następujących dokumentów:
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) np. 70/2012,
- ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Wartość parametru DMC jest określona właściwymi warunkami technicznymi dla danej kategorii pojazdów. Producent zatwierdza ją na etapie homologacji w celu dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego.
DMC a dopuszczalna ładowność i masa własna samochodu
Pojęcie dopuszczalnej masy całkowitej należy odróżnić od masy własnej oraz maksymalnej ładowności pojazdu.
- masa własna pojazdu – waga samochodu wraz z fabrycznym wyposażeniem – bez obciążenia osobami i ładunkiem,
- dopuszczalna ładowność – maksymalna masa ładunku, który można przewozić w pojeździe, aby nie przekroczyć limitu DMC.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu w dowodzie rejestracyjnym – jak ją odczytać?
Dopuszczalne wartości DMC są wskazane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W dokumencie tym znajdują się trzy parametry:
- F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu, którą określił producent z uwzględnieniem parametrów technicznych samochodu,
- F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynikająca z przepisów krajowych (może być niższa niż wartość F.1),
- F.3 – DMC zespołu pojazdów składającego się np. z samochodu i przyczepy.
Ile wynosi dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego i dostawczego?
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu osobowego (kategoria M1) i lekkiego samochodu dostawczego (kategoria N1) wynosi do 3,5 t. Wartość ta dotyczy zarówno aut bez przyczepy, jak i zespołów pojazdów z przyczepą, która nie przekracza ciężaru samochodu.
Warto pamiętać, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez auto osobowe lub dostawcze do 3,5 t nie może być większa niż ciężar takiego samochodu.
Ile wynosi dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciężarowego?
Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki wynika z rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Wartości DMC pojazdu ciężarowego zależą m.in. od:
- charakterystyki i konstrukcji pojazdu,
- liczby osi,
- wykorzystywanego paliwa.
Dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego nie może przekraczać:
- 18 t – dwuosiowy pojazd samochodowy inny niż autobus,
- 19 t – dwuosiowy samochód ciężarowy zasilany paliwem alternatywnym,
- 20 t – dwuosiowa ciężarówka bezemisyjna – np. zasilana wodorem lub prądem elektrycznym,
- 25 t – samochód ciężarowy o trzech osiach,
- 26 t – trzyosiowy samochód ciężarowy z osią napędową z kołami bliźniaczymi lub pojedynczymi oponami super single i zawieszeniem pneumatycznym albo równoważnym (limit nacisku każdej osi wynosi 9,5 t),
- 32 t – samochodowy pojazd ciężarowy o liczbie osi większej niż trzy.
Ile wynosi dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów?
Rozporządzenie ministra infrastruktury określa również DMC zespołu pojazdów – składających się np. z samochodu ciężarowego i przyczepy.
Dopuszczalne wartości wynoszą:
- 44 t – trzyosiowy ciągnik siodłowy wraz z dwuosiową lub trzyosiową naczepą w transporcie intermodalnym,
- 42 t – zespół pojazdów w transporcie intermodalnym składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy,
- 40 t – zespół pojazdów, które mają łącznie co najmniej 5 osi,
- 36 t – zespół pojazdów z czterema osiami, który składa się z samochodu dwuosiowego i przyczepy dwuosiowej,
- 36 t – czteroosiowy pojazd członowy, który składa się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,
- 35 t – zespół pojazdów z czterema osiami, który składa się z samochodu trzyosiowego i jednoosiowej przyczepy,
- 35 t – czteroosiowy pojazd członowy, który składa się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i naczepy jednoosiowej,
- 34 t – czteroosiowa wywrotka lub betoniarka w transporcie krajowym.
Dopuszczalne wartości DMC przyczepy
Przewoźnicy powinni również przestrzegać przepisów dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Graniczne wartości wynoszą:
- 24 t – przyczepa o większej liczbie osi niż dwie,
- 18 t – dwuosiowa przyczepa,
- 11 t – przyczepa jednoosiowa z jedną osią centralną,
- 3,5 t – przyczepa z hamulcem ciągnięta przez auto osobowe, dostawcze lub ciężarowe o DMC do 3,5 t,
- 750 kg – przyczepa bez hamulca ciągnięta przez samochód o DMC do 3,5 t.
Czym grozi przekroczenie DMC w Polsce?
Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej wynika z przeładowania pojazdu – jest to częste wykroczenie, którego dopuszczają się kierowcy samochodów ciężarowych. Narażają się wtedy na wysokie mandaty, które podczas kontroli drogowej może nałożyć:
- policja,
- inspekcja transportu drogowego,
- straż graniczna,
- zarządca dróg,
- służba celna.
Przeładowanie samochodu wiąże się również z innymi negatywnymi konsekwencjami, w tym:
- zatrzymaniem pojazdu do czasu zmniejszenia rzeczywistej masy całkowitej – naraża to na ryzyko opóźnień w realizacji dostawy,
- utrudnionym prowadzeniem samochodu – kierowca stwarza wtedy zagrożenie w ruchu drogowym i może spowodować wypadek,
- odmową wypłaty odszkodowania – jeśli ubezpieczyciel wykaże, że doszło do szkody z powodu przekroczenia DMC,
- zwiększonym spalaniem paliwa i szybszym zużywaniem części eksploatacyjnych pojazdu – przewoźnik ponosi wtedy wyższe koszty prowadzenia działalności.
Finansowanie
Chcesz wyposażyć swoją flotę transportową w nowe pojazdy? Nie musisz kupować ich za gotówkę. Rozważ korzystne źródła finansowania, jakimi są leasing i wynajem samochodów ciężarowych i dostawczych. Przedmiotem umowy mogą być pojazdy różnych marek, w tym DAF, Isuzu czy Iveco.
Leasing pozwoli Ci korzystnie wykupić pojazd po zakończeniu umowy. Najem zapewnia natomiast wygodę, oszczędność czasu i przewidywalność kosztów, ponieważ w cenie raty otrzymujesz pakiet dodatkowych usług, w tym serwis, przeglądy, sezonową wymianę i przechowywanie opon, ubezpieczenie komunikacyjne czy narzędzia telematyczne.
Dopuszczalna masa całkowita – FAQ:
1. Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej?
Przekroczenie DMC z powodu przeładowania naraża przewoźnika na wysoki mandat oraz zatrzymanie pojazdu do czasu zmniejszenia rzeczywistej masy do dopuszczalnej wartości.
2. Czym różni się dopuszczalna masa całkowita od maksymalnej masy całkowitej pojazdu?
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) to maksymalny ciężar pojazdu lub zespołu pojazdów wraz z osobami i załadunkiem, określony przepisami prawnymi w danym kraju. Maksymalna masa całkowita to natomiast najwyższa waga załadowanego pojazdu, którą dopuszcza jego producent ze względu na parametry techniczne.
3. Czy jest możliwa zmiana DMC pojazdu?
Zmiana DMC pojazdu jest możliwa jedynie w razie znacznej modyfikacji jego konstrukcji – np. instalacji dodatkowej osi nośnej czy zmiany przeznaczenia. Taka ingerencja powinna być następnie zatwierdzona w urzędzie komunikacji i uwzględniona w dowodzie rejestracyjnym.
Chcesz skorzystać z finansowania?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.