Leasing samochodu z Niemiec i innych krajów UE. Poradnik krok po kroku
Leasing jest bardzo dobrą alternatywą dla kredytów bankowych i zakupów na raty. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw sięga właśnie po tę formę finansowania środków transportu. Część leasingodawców daje możliwość leasingowania samochodów za granicą. Z naszego tekstu dowiesz się, jak krok po kroku przystąpić do leasingu auta z Niemiec czy innych krajów Unii Europejskiej.
Polacy chętnie sprowadzają samochody z zagranicy. Według danych instytutu Samar tylko w pierwszym półroczu 2023 r. import samochodów osobowych wyniósł ponad 350 tys. szt. Na czele krajów, z których sprowadzamy auta, od lat niezmiennie są Niemcy. Popularny jest też leasing samochodu z Francji, Belgii i Holandii.
Poniżej pokazujemy, jak w 5 krokach zabrać się za leasing samochodu nie tylko z tych państw, ale też innych krajów Unii Europejskiej, gdzie panują podobne zasady. Dzięki temu dowiesz się również, jak wyglądają procedury np. podczas leasingu samochodu z Czech, Danii, Szwecji, Austrii czy Włoch.
Krok 1. Samochód nowy czy używany?
To podstawowe pytanie, które trzeba sobie zadać jeszcze przed szukaniem ofert. O ile z nowymi autami nie będzie większego problemu, tak uzyskanie finansowania na używany środek transportu może przysporzyć pewnych trudności. Przede wszystkim leasing samochodów używanych jest oferowany przez wyraźnie mniejsze grono firm. Wynika to z faktu, że im auto jest starsze, tym większe jest ryzyko finansowe grożące usługodawcy. Krótko mówiąc – starsze auta dużo trudniej jest później odsprzedać. Jednak nie powinno być większego problemu z leasingowaniem samochodów młodszych niż trzy lata. Trudniej natomiast będzie w przypadku cztero- lub pięcioletnich, natomiast dla aut starszych niż sześć lat leasing jest bardzo rzadko dostępny.
Maksymalny okres leasingowania samochodu używanego
Ogólnie przyjęta jest zasada, że suma wieku auta i okresu leasingowania nie powinna przekraczać 10 lat. Oczywiście konkretne warunki mogą się różnić w zależności od danego usługodawcy. Dla przykładu, auto do trzech lat może być leasingowane przez okres maksymalnie 60 miesięcy, ale już 8-letnie nie dłużej niż przez 24 miesiące. Warto o tym pamiętać, rozważając leasing samochodu z Niemiec czy jakiegokolwiek innego kraju.
Krok 2. Wybór firmy leasingowej
Wiele firm oferuje leasing samochodu z Niemiec i innych krajów UE, dlatego też wybór konkretnej firmy może być trochę kłopotliwy. Trzeba przede wszystkim wybierać wyłącznie sprawdzonych usługodawców i unikać ofert, które budzą wątpliwości. Warto brać pod uwagę następujące czynniki:
- wysokość raty leasingowej – to absolutna podstawa. Konieczne jest dobranie jej do budżetu, jakim się dysponuje. Trzeba też sprawdzić, co składa się na ratę leasingową – niskie koszty mogą oznaczać, że do prezentowanej raty nie są doliczane wszystkie opłaty, np. związane z ubezpieczeniem lub naprawą usterek,
- koszty dodatkowe – jeśli występują, trzeba sprawdzić, co obejmują. Zdarza się, że do rat są doliczane wspomniane już koszty ubezpieczenia lub naprawy auta. Coraz częściej jednak oferowane są bardzo korzystne pakiety usług dodatkowych, do których należą m.in. darmowy serwis, karta paliwowa, czy auto zastępcze,
- promocje – przez wzgląd na dużą konkurencję bardzo często oferowane są różnego rodzaju promocje obniżające wysokość opłat, np. tańszy konkretny model auta oraz rabaty na usługi,
- obowiązujące limity – choć dzieje się to coraz rzadziej, czasami na auta są nakładane limity kilometrów. Mogą one być tygodniowe, miesięczne, roczne lub obejmować cały okres trwania umowy. Bywa to uciążliwe, więc jeśli można, najlepiej jest ich unikać.
Krok 3. Sprawdzenie i podpisanie umowy
Po wybraniu właściwego usługodawcy klientowi prezentowana jest umowa. Warto ją bardzo dokładnie przejrzeć i poświęcić uwagę zwłaszcza następującym aspektom:
- długość okresu finansowania,
- wysokość wpłaty wstępnej (nie może przekraczać 45% wartości auta),
- wysokość rat i warunków ich finansowania (np. możliwość regulacji stawki),
- warunki wcześniejszego rozwiązania umowy,
- sposób rozliczania ewentualnych szkód,
- koszty dodatkowe (np. finansowanie mandatów karnych, opłaty serwisowe),
- ograniczenia w użytkowaniu auta (np. limity kilometrów),
- wartość ubezpieczenia,
- zakres pakietu dodatkowych usług,
- możliwość wykupu auta po wygaśnięciu umowy.
Wysokość wpłaty własnej
Choć jej maksimum jest ustalone na 45% wartości objętego umową środka trwałego, jej minimalna wartość zależy od licznych czynników. Do najważniejszych należą:
- rodzaj procedury,
- polityka danej firmy,
- źródło pochodzenia przedmiotu umowy,
- wiek auta.
Zwykle jednak wartość ta mieści się w przedziale 10-20%.
Krok 4. Nabycie samochodu
Są trzy możliwości nabycia auta: bezpośrednio przez usługodawcę, samodzielnie lub przez komis. Każda z nich ma swoje plusy i minusy – najlepiej wybrać ją w oparciu o swoje preferencje.
Pierwsza metoda jest stosunkowo rzadko oferowana i dotyczy głównie aut luksusowych. Jest przy tym jednak najwygodniejsza i najbezpieczniejsza – wystarczy tylko wskazać konkretne źródło i dane auto, a firma dopełni wszelkich innych formalności. Minusem będzie jednak wyższy koszt i brak możliwości wcześniejszego obejrzenia auta. W EFL kompleksowo zajmujemy się sprowadzeniem pojazdu z zagranicy oraz dopełniamy wszelkich formalności.
Drugi sposób – gdy kupujesz samodzielnie, bierzesz na siebie wszystkie formalności, w tym sprowadzenie auta, odprawę celną i sprzedaż usługodawcy. Musisz też zainwestować własne środki, co dla wielu firm jest barierą nie do przejścia. Usługa ma wtedy charakter leasingu zwrotnego. Jest to jednak najbardziej czasochłonne rozwiązanie, gdyż związane z nim procedury są mocno rozbudowane.
Trzecią opcją jest wyszukanie komisu, który w imieniu klienta kupi wskazane auto za granicą. Problemem może być tutaj wiarygodność źródła i fakt, że komis może naliczyć sobie sporą prowizję.
Jakie dokumenty musi mieć auto?
Sprzedawca musi poinformować o sytuacji prawnej auta, np. czy nie jest ono zadłużone. Kupujący ma także otrzymać następujące dokumenty:
- dowód własności,
- dowód rejestracyjny,
- potwierdzenie przeglądu stanu technicznego,
- analizę składu spalin,
- książkę serwisową,
- opcjonalnie kartę pojazdu (jeżeli takową wydano),
- jeżeli auto było wcześniej sprowadzone – dowód zakupu za granicą i dowód opłacenia koniecznych podatków i ceł.
Formalności przy samodzielnym zakupie
Przy samodzielnym kupnie auta w danym kraju konieczne będzie dopełnienie następujących formalności:
- wyrejestrowanie auta (chyba że zrobił to już sprzedający),
- uzyskanie numerów rejestracyjnych i wyrobienie tablic, umożliwiających wjazd do kraju,
- wyrobienie tablic krótkoterminowych lub wywozowych w zależności od tego, jakie pozwolenie dostaniemy,
- opłacenie tymczasowego OC,
- wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego.
Formalności w Polsce
Gdy auto trafi już do kraju, należy wybrać się do Urzędu Komunikacji celem rejestracji samochodu. Aby było to możliwe, trzeba mieć przy sobie przetłumaczone dokumenty (przez tłumacza przysięgłego) wymagane do rejestracji auta oraz potwierdzenie aktualności przeglądu. Oprócz tego konieczne będzie także opłacenie akcyzy w Urzędzie Celnym. Jej wysokość zależy od pojemności silnika:
- 3,1% wartości dla pojemności do 2 000 cm3,
- 18,6% dla pojemności powyżej 2 000 cm3,
- 0% dla pojazdów elektrycznych, hybryd do pojemności silnika 2000 cm3 oraz samochodów o napędzie wodorowym.
Jeśli dopełnisz wszystkich formalności, otrzymasz tablice rejestracyjne. W tym momencie można już opłacić OC. Czternaście dni roboczych później można odebrać dowód rejestracyjny i książeczkę pojazdu.
Krok 5. Regulacja podatku VAT
Niezależnie od wybranej formy usługi, klient musi opłacić VAT. Obowiązku tego nie zdejmuje nawet odprowadzenie VAT-u na terenie innego kraju. Warto jednak pamiętać, że jeśli sprowadzenie auta uznane będzie za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, można ubiegać się o zwrot VAT-u opłaconego za granicą.
Podsumowanie
Leasing samochodu z Niemiec lub innego kraju Unii Europejskiej jest ułatwiony przez wzgląd na przywileje przysługujące obywatelom wspólnoty. Stanowi więc bardzo atrakcyjną alternatywę dla zakupów na kredyt lub raty. Często bowiem opłaty leasingowe będą niższe niż raty kredytu bankowego. Leasing może obejmować także samochody używane, o ile nie są to zbyt stare pojazdy.
Oferujemy naszym klientom kompleksową usługę sprowadzenia samochodu z zagranicy. Wystarczy wskazać pojazd, a nasz dział zajmie się wszystkimi formalnościami. Na życzenie klienta sprawdzamy stan techniczny pojazdu oraz sprawdzamy dostawcę, dzięki czemu leasing samochodu z Niemiec realizowany przez EFL jest w 100% bezpieczny. To samo dotyczy leasingu samochodu z Czech, Francji, Belgii, Holandii, Włoch czy innych krajów. Z nami oszczędzasz czas i pieniądze.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.