Jak otworzyć food trucka i rozkręcić gastronomiczny biznes na kółkach?
Food truck to biznes popularny zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jednak moda na zamawianie posiłków w samochodzie gastronomicznym dotarła również do Polski. Mobilną restaurację na kółkach można prowadzić w różnych lokalizacjach i nie ponosić kosztów wynajmu czy utrzymania lokalu.
Podpowiadamy, jak otworzyć własny food truck i o czym pamiętać na początku prowadzenia działalności. Wskazujemy również, jakie inwestycje będą niezbędne oraz w jaki sposób korzystnie je sfinansować.
Własny food truck – jak zacząć?
Otwarcie food trucka warto poprzedzić dokładną analizą opłacalności planowanego przedsięwzięcia. Jego projekt może przyjąć formę biznesplanu. Kluczowym elementem takiego dokumentu powinna być analiza konkurencyjnych firm – ich oferty, cen czy strategii marketingowej.
Wskazane będzie również zastanowienie się, jak można pozyskać pierwszych klientów i jakie miejsce wybrać jako bazę do prowadzenia działalności. Warto wziąć pod uwagę lokalizacje w pobliżu uczelni, szkół, biurowców, dworców, parków i innych miejsc, gdzie gromadzi się wielu, zwłaszcza młodych ludzi. Można również poszukać w danym regionie koncertów oraz festiwali muzycznych i kulinarnych, zlotów, targów śniadaniowych, dni miast, wydarzeń sportowych czy innych eventów.
Dobry biznesplan zawiera analizę kosztów – zarówno początkowych, jak i stałych, a także przewidywanych przychodów. Jego elementem powinno być również wyszukanie potencjalnych dostawców oraz niszy rynkowej. Oryginalnym pomysłem, aby wyróżnić się na rynku, może być np. serwowanie posiłków wegańskich, bezglutenowych czy bez laktozy. Należy się także zastanowić, jakie konkretnie posiłki i napoje będą serwowane przez food truck – mogą to być m.in. wrapy, zapiekanki, pizze, burgery, frytki, langosze, pierogi, naleśniki, bagietki, makarony, grillowane kurczaki i kiełbaski, lody, gofry czy koktajle.
Jak otworzyć food trucka? Rejestracja działalności
Kiedy już mamy biznesplan, można przejść do kolejnego etapu, jakim jest rejestracja firmy. Najprostszym, najszybszym i całkowicie darmowym sposobem będzie otwarcie food trucka w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wymaga to złożenia wniosku do CEIDG – najwygodniej dostarczyć go do urzędu gminy lub miasta drogą online, następnie trzeba się podpisać profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W formularzu należy wskazać m.in.:
- nazwę firmy,
- dane osobowe i datę urodzenia przedsiębiorcy,
- adres zamieszkania, prowadzenia działalności i przechowywania dokumentów księgowych,
- kody PKD – najbardziej odpowiednie dla działalności food trucków są kody 56.10.B („ruchome placówki gastronomiczne”) i 56.10.A („restauracje i inne placówki gastronomiczne”),
- numery rachunków bankowych do rozliczeń firmowych,
- datę rozpoczęcia działalności.
Razem z formularzem CEIDG można wysłać zgłoszenie do VAT. Przedsiębiorca może być zwolniony z tego podatku, jeśli jego roczne przychody nie przekroczą kwoty 200 tysięcy złotych. Ma również obowiązek zgłoszenia siebie oraz zatrudnionych pracowników do ubezpieczeń społecznych.
Food trucka można także prowadzić w formie dowolnej spółki z wyjątkiem partnerskiej. Rejestracja będzie wymagała odpłatnego wpisu do KRS oraz publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Konieczne jest również wniesienie kapitału początkowego – jego minimalna wysokość zależy od rodzaju spółki.
Jak wybrać samochód na food truck?
Aby prowadzić food trucka, niezbędne będzie odpowiednio przystosowane auto lub przyczepa gastronomiczna. Samochód food truck to najczęściej pojazd dostawczy lub ciężarowy o nadwoziu furgonowym, z podwyższonym dachem. Kiedy wybierasz samochód gastronomiczny, warto wziąć pod uwagę popularne modele, w tym:
- Volkswagen T4,
- Volkswagen C4,
- Mercedes Springer,
- Mercedes Benz T1,
- Peugeot Boxer,
- Peugeot J5,
- Renault Master,
- Fiat Ducato,
- Citroen Jumper.
Nowy samochód dostawczy typu furgon może kosztować nawet w okolicach 150-200 tysięcy złotych, a ceny używanych furgonetek zaczynają się od około 25 tysięcy złotych. Dodatkowym kosztem będzie przebudowa pojazdu pod usługi gastronomiczne oraz jego personalizacja. Przedsiębiorca musi również ubezpieczyć samochód, płacić za paliwo, przeglądy czy serwis. Trzeba ponadto pamiętać, aby po zmianie zabudowy pojazdu wykonać badania na Okręgowej Stacji Kontroli pojazdów.
Niezbędne wyposażenie food trucków
Samochód to nie wszystko – konieczne jest jeszcze zainwestowanie w odpowiednie urządzenia gastronomiczne.
Podstawowe wyposażenie food trucków to m.in.:
- zamrażarka,
- okap,
- piec,
- gofrownica,
- grill,
- frytkownica,
- opiekacz,
- rożen,
- szafa chłodnicza,
- witryna ekspozycyjna,
- kuchenka gazowa,
- agregat prądotwórczy.
Przedsiębiorca będzie musiał jeszcze zakupić kasę fiskalną – nie musi instalować jej od pierwszej transakcji, lecz dopiero po osiągnięciu obrotu 20 tysięcy złotych. Warto również zapewnić klientom możliwość bezgotówkowych płatności mobilnych.
Food truck – pozwolenia
Food trucka może otworzyć i prowadzić każda osoba, bez względu na wykształcenie czy uzyskane uprawnienia.
Przedsiębiorca ma jednak obowiązek przestrzegania przepisów sanitarnych. Informacje na temat dokładnych wymagań można uzyskać we właściwej ze względu na miejsce zamieszkania stacji sanepidu. Jej pracownicy przeprowadzą wizytę lokalną, aby sprawdzić warunki przygotowywania i przechowywania żywności. Aby uzyskać wpis do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, food truck powinien spełniać zwłaszcza przepisy zawarte w rozporządzeniu WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego. Konieczne może być również zawarcie umów na wywóz resztek gastronomicznych i tłuszczu. Osoba pracująca w food trucku musi mieć ważne orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych, czyli tzw. książeczkę sanepidowską.
Prowadzenie food trucków jest zgodnie z polskim prawem uznawane za handel obwoźny. W związku z tym w samochodzie gastronomicznym nie mogą być przygotowywane posiłki od zera. Powinny być one sporządzane z półproduktów, a następnie poddane obróbce cieplnej w food trucku. Konieczne może być więc podjęcie współpracy z restauracją lub firmą cateringową.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest także sporządzenie projektu technologicznego food trucka, czyli dokumentu obrazującego samochód/przyczepę gastronomiczną i wyposażenie gastronomiczne. Przedsiębiorca musi zarazem upewnić się, czy nie ma obowiązku zgłoszenia działalności do Bazy Danych Odpadowych (BDO) i prowadzenia ewidencji odpadów.
Trzeba również pamiętać, aby uzyskać pozwolenie na prowadzenie sprzedaży w danej lokalizacji. Konieczne może być opłacenie miejsca postojowego u prywatnego właściciela lub wniesienie opłaty targowej, aby móc zatrzymywać food trucka na miejskich targowiskach i innych strefach handlowych.
Jak sfinansować potrzebne inwestycje?
W celu zaopatrzenia się w samochód gastronomiczny i niezbędne wyposażenie food trucka, nie trzeba wykładać jednorazowo sporej kwoty gotówki. Aby uniknąć zamrażania kapitału w początkowym okresie działalności, bardziej opłaca się skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania. Można zdecydować się na leasing urządzeń gastronomicznych, a także samochodu dostawczego lub ciężarowego typu furgon. Finansowaniu podlegają nowe oraz używane pojazdy różnych marek.
Leasing food trucka i niezbędnego wyposażenia jest łatwo dostępny, nawet dla nowych firm i bez wysokiej wpłaty własnej. Pozwala korzystać ze środka trwałego w zamian za nieduże raty, dostosowane do możliwości finansowych przedsiębiorcy. Po zakończeniu umowy może on zdecydować się na korzystny wykup lub zawarcie kolejnej umowy na nowy przedmiot.
Potrzebne inwestycje można również sfinansować za pomocą dofinansowania unijnego lub dotacji z urzędu pracy. Wartą uwagi opcją jest także skorzystanie z crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego.
Food truck – zarobki przedsiębiorcy
Ile można zarobić na food trucku? Najczęściej miesięczne zarobki mieszczą się w przedziale 3-8 tysięcy złotych. Jeśli przedsiębiorca znajdzie dobrą lokalizację i perspektywiczną niszę, może liczyć nawet na dochody rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Warto jednak mieć świadomość sezonowego charakteru tego biznesu – zarobki są najwyższe w okresie wiosenno-letnim. W porze jesienno-zimowej znacznie trudniej przyciągnąć klientów. Wskazane jest zatem zabezpieczenie przed tym okresem płynności finansowej swojej firmy.
Skorzystaj z naszej oferty dla nowych firm już od pierwszego dnia działalności
Kliknij teraz i zobacz, jak możemy pomóc Twojemu biznesowi rosnąć!