Inteligentne roboty, ludzie-cyborgi, a może najemni pracownicy zdalni? Zobaczmy jak będzie wyglądał pracownik przyszłości.
Bez wątpienia żyjemy w ciekawych czasach. Technologia rozwija się w zawrotnym tempie i dawno już wkroczyła w każdą dziedzinę naszego życia. Jeszcze 20, 30 lat temu szczytem nowoczesności w firmie był fax czy kolorowa drukarka. Dziś w fabrykach pracują roboty posługujące się sztuczną inteligencją, a pracodawca może doglądać swojego biznesu przez smartfona, leżąc na plaży na drugim końcu świata. O ile zmiany technologiczne są oczywiste, warto się przyjrzeć również temu, jak zmienili się pracownicy i jak będzie wyglądał pracownik przyszłości.
Częstsze zmiany pracodawcy i praca zdalna
Przede wszystkim zmianie uległ czas pracy w jednej firmie. Kiedyś sytuacja, w której pracownik był zatrudniony w jednej firmie przez 20 czy 30 lat była powszechna. Dziś to wyjątkowe przypadki, występujące wśród osób starszej daty. Obecnie na rynku pracy jest coraz więcej tzw. “skoczków” – osób, które zmieniają pracodawcę (a nawet branżę) co kilka lat albo częściej. Osoby, które świadomie wybrały taką drogę, mają potrzebę zbierania nowych doświadczeń, podejmowania wyzwań i doskonalenia się. Z drugiej strony pracodawcy często niechętnie inwestują w takich pracowników, ponieważ wiedzą, że ich współpraca może nie potrwać długo.
A gdyby tak w ogóle nie przychodzić do pracy? Od pewnego czasu coraz większym zainteresowaniem pracowników cieszy się możliwość pracy zdalnej. Przeprowadzone niedawno badania pokazują, że aż 76% pracowników wolałoby pracować poza siedzibą firmy, z czego ponad połowa z nich chciałaby pracować zdalnie 20 dni w miesiącu. Jednocześnie pracodawcy wciąż niechętnie patrzą na taki model, mimo że eksperci przekonują o jego zaletach. A tych jest wiele, począwszy od mniejszych kosztów wynajmu powierzchni biurowej, po wzrost efektywności, satysfakcji i zaangażowania pracowników. Wg światowych badań aż 70% specjalistów pracuje zdalnie przynajmniej jeden dzień w tygodniu, a ponad połowa z nich – przez minimum 3 dni.
Biohacking
Coraz częściej w kontekście pracowników przyszłości pojawia się pojęcie biohackingu. To modyfikacja i udoskonalanie możliwości ludzkiego ciała i umysłu przy pomocy różnego rodzaju protez, implantów czy inteligentnych ubrań. Już teraz opaski monitorujące funkcje życiowe pracownika wykorzystywane są w firmach budowlanych czy ubezpieczeniowych. W przyszłości taką funkcję przejmą cyfrowe tatuaże. Sztuczna inteligencja natomiast coraz częściej wspiera pracowników fabryk i poprawia efektywność ich pracy. A to dopiero początek cyfrowej rewolucji.
Badania pokazują, że pracownicy są optymistycznie nastawieni do nadchodzących zmian. Ponad 76% Polaków nie obawia się robotyzacji w miejscu pracy. Jedynie 10% jest zdania, że maszyny zajmą ich miejsca pracy w ciągu najbliższych 10 lat. Niezależnie od tego, w jakim kierunku rozwiną się technologie, pracodawcy powinni pamiętać o jednym – każdy człowiek potrzebuje uznania i możliwości samorealizacji, a futurystyczne rozwiązania to środek, a nie cel sam w sobie.
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.
Informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Europejski Fundusz Leasingowy
S.A. z siedzibą we Wrocław (54-202), ul. Legnicka 48 bud. C-D – „EFL”. Możesz się z nami skontaktować
za pośrednictwem: e-mail: daneosobowe@efl.com.pl, tel: 801 404 444.
Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony
Danych, z którym można skontaktować się za pośrednictwem: e-mail: ochronadanych@efl.com.pl, tel: 801 404 444.
Twoje dane osobowe przetwarzamy, aby dostarczyć Ci newsletter. Wyraziłeś na to zgodę, podając swój adres
e-mail (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO). Realizujemy prawnie uzasadnione interesy w postaci marketingu
towarów i usług administratora (w tym również poprzez profilowanie). Odbiorcami danych osobowych mogą być
dostawcy usług IT. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Ciebie zgody na otrzymywanie
newslettera, czyli do momentu aż nie powiesz nam, że nie chcesz już dostawać newslettera. Masz prawo do
żądania: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak
również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do
cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej
cofnięciem. Zawsze możesz wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dane osobowe podałeś
dobrowolnie, lecz bez nich nie byłoby możliwe przesłanie newslettera.
czytaj więcej
Zobacz również
Raport EFL „AI w codziennym biznesie”
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI), rozumiana jako ogół technologii naśladujących ludzkie rozumowanie, umiejętności i zachowania, zaprogramowanych do analizy świata dookoła i podejmowania działań nastawionych na konkretny cel, nie jest niczym nowym.
Chińskie samochody w Polsce. Skąd wynika ich rosnąca popularność?
Jeszcze do niedawna chińskie marki samochodów były znane w naszym kraju tylko nielicznym. Jednak od 2024 roku rozpoczął się dynamiczny wzrost popularności pojazdów z Państwa Środka, co potwierdzają najnowsze dane.
Znacząca większość kierowców w Polsce sezonowo wymienia opony, jednak coraz większą popularnością cieszą się modele całoroczne. Czy zdominują rynek i jaki wpływ na to mają zmiany klimatu?