Rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce i na świecie
Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w zeszłym roku nad Wisłą sprzedano 1324 auta z napędem elektrycznym. Oznacza to, że sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła prawie o połowę.
Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. W Polsce, jeśli już ktoś decyduje się na auto ekologiczne, to najczęściej stawia na hybrydę. W 2018 roku nabywców znalazły 704 hybrydy plug-in oraz 620 samochodów całkowicie elektrycznych. Porównując wyniki do 2017 roku, dynamika sprzedaży była dodatnia, odpowiednio dla obu typów: 42,5% oraz 9,7%.
Co napędza sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce?
Warto przypomnieć, że regulacje zwalniające modele elektryczne z akcyzy weszły w życie dopiero 19 grudnia. Eksperci przewidują, że w tym roku odczujemy również pierwsze efekty funkcjonowania Niskoemisyjnego Funduszu Transportu. Niedługo mogą pojawić się pierwsze dopłaty do samochodów elektrycznych. Projekt Ministerstwa Energii, który niedawno trafił do konsultacji, zakłada maksymalną dopłatę do 30% wartości pojazdu, jednak nie więcej niż 36 tysięcy złotych.
Pojazdy elektryczne, mimo że wciąż są nowością, z każdym miesiącem zyskują coraz szersze grono nabywców i entuzjastów. Można być pewnym, że wraz z rozwojem infrastruktury Polacy przekonają się do zakupu samochodów elektrycznych.
Sprzedaż aut elektrycznych w innych krajach
W 2018 roku, w całej Unii Europejskiej sprzedano 301 847 osobowych pojazdów elektrycznych. To o 38,2% więcej niż w 2017 roku (zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów). Liderami pozostają Niemcy, Wielka Brytania i Francja – w każdym z tych państw w zeszłym roku sprzedano ich ponad 45 tysięcy. Tym samym przegoniliśmy pod tym względem Stany Zjednoczone, jednak do Chin wciąż nam daleko.
Opublikowany niedawno raport firmy analitycznej EV Volumes pokazuje dwie rzeczy: po pierwsze – rynek samochodów elektrycznych dynamicznie się rozwija i notuje duże wzrosty. Po drugie – między Chinami a resztą świata wciąż jest w tej dziedzinie przepaść. Jako przyczynę niskiego zainteresowania samochodami elektrycznymi autorzy raportu wskazują brak odpowiednich zachęt ze strony rządu. Polski rynek aut elektrycznych jest wciąż na tyle mały, że nie znalazł się w raporcie.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.