Rośnie znaczenie pracy tymczasowej w handlu i logistyce
W handlu i logistyce rośnie zapotrzebowanie na pracowników. Jak wynika z danych CBRE, wzrost ten kształtuje się na poziomie nawet 20 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Niektórzy z przedsiębiorców mówią wprost – że brakuje rąk do pracy.
Znaczącą grupą wśród osób zatrudnionych w handlu stanowią pracownicy tymczasowi, których potrzeba coraz więcej. Jak podaje Grupa Progres – tylko od kwietnia do końca sierpnia ubiegłego roku liczba pracowników tymczasowych zwiększyła się średnio o 19 procent. Gdy poza handlem weźmiemy jeszcze pod uwagę logistykę i produkcję, dane mogą zaskoczyć. Aż 88 procent zleceń pracy dorywczej w 2022 roku pochodziło z galerii handlowych, dyskontów, magazynów i firm produkcyjnych – wskazują dane opracowane przez agencję pracy natychmiastowej Tikrow.
Firmy decydują się na zrekrutowanie pracowników tymczasowych, gdy:
- potrzebne jest czasowe wsparcie przedsiębiorstwa bez obciążenia zatrudnionych na stałe pracowników, chociażby w okresie zwiększonej produkcji i sprzedaży,
- uruchamianie pełnego etatu nie jest koniecznością lub wiąże się z większymi kosztami,
- pojawiają się trudności w zrekrutowaniu odpowiednich i wykwalifikowanych osób,
- tradycyjny proces rekrutacyjny nie daje możliwości zrekrutowania nowych osób w szybkim tempie,
- występują niespodziewane nieobecności pracowników, spowodowane na przykład chorobą lub wypadkiem.
Jak pokazują dane zgromadzone przez Tikrow, największe niedobory pracownicze są odczuwalne na trzech stanowiskach: pracownika sklepu (53 procent), magazyniera (36 procent) oraz pracownika produkcji (24 procent).
Na szczęście w Polsce, wzorem krajów zachodnich, coraz więcej osób jest otwartych na elastyczne formy zatrudnienia i wyraża chęć dorobienia sobie do podstawowego wynagrodzenia. Firmy z sektora handlu, produkcji i logistyki muszą więc szybko przestawić się na planowanie procesów oraz grafików pracy w oparciu o smart working – elastyczne stanowiska pracy i błyskawiczne procesy rekrutacyjne.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.