Na czym polega leasing fabryczny? Wady i zalety tej formy finansowania
Kiedy klient wybiera samochód u dealera, często otrzymuje od sprzedawcy propozycję sfinansowania auta leasingiem fabrycznym. Rozwiązanie to jest wygodne, lecz często okazuje się mało korzystne.
Sprawdź, czym jest leasing fabryczny i co różni go od finansowania oferowanego przez firmę leasingową. Poznaj jego zalety i wady, a także dowiedz się, w jakich sytuacjach może okazać się korzystny.
Leasing fabryczny – definicja
Leasing fabryczny (vendor leasing) polega na finansowaniu przedmiotu bezpośrednio przez jego producenta (dostawcę) lub firmę powiązaną z nim kapitałowo. Najczęściej dotyczy samochodów osobowych, urządzeń i maszyn. Leasingodawcy fabryczni proponują ich finansowanie w ramach współpracy z dystrybutorem danej marki lub dealerem.
Leasing fabryczny – zalety
Największą zaletą leasingu fabrycznego jest duża wygoda takiego rozwiązania. Leasingobiorca może w jednym miejscu wybrać samochód lub inny przedmiot i dopełnić wszystkich formalności wymaganych do zawarcia umowy.
Za leasingiem fabrycznym przemawia również wysoka dostępność produktów danej marki, np. modeli aut u dealera. Nie trzeba więc czekać na transport przedmiotu od dostawcy, lecz można go odebrać w punkcie dystrybucji.
Zaletą jest także mało formalności i szybka decyzja o przyznaniu finansowania. Najczęściej jednak przedsiębiorca musi przedstawić przynajmniej podstawowe dokumenty finansowe swojej firmy, np. wydruk z księgi przychodów i rozchodów. Weryfikacja w trybie uproszczonym przez zewnętrzne firmy leasingowe może trwać jeszcze krócej – niektórzy leasingodawcy wymagają jedynie pisemnego oświadczenia o wynikach finansowych przedsiębiorstwa.
Po stronie plusów leasingu bezpośredniego zapisuje się ponadto możliwość szybkiej wymiany przedmiotu na nowy, jeżeli leasingobiorca wykryje jego wadę fabryczną.
Leasing fabryczny – wady
Z leasingiem fabrycznym wiąże się znacznie więcej wad niż zalet. Poniżej wymieniamy i krótko opisujemy najważniejsze z nich.
Mało zróżnicowana oferta przedmiotów
Leasingodawcy fabryczni oferują przedmioty tylko jednej (własnej) marki. Zewnętrzne firmy leasingowe finansują natomiast środki trwałe wielu różnych producentów.
Mniej korzystne finansowanie
Warunki finansowania zazwyczaj są mniej korzystne niż oferowane przez firmy leasingowe. Jeśli oprocentowanie leasingu jest niskie, zazwyczaj leasingobiorca nie może liczyć na żadne rabaty od rynkowej ceny przedmiotu. Natomiast w przypadku zaproponowania sporego rabatu, oprocentowanie zapewne będzie wysokie.
Dodatkowe opłaty
Oprócz części kapitałowej i odsetkowej raty, leasingodawcy fabryczni najczęściej wymagają wykupienia dodatkowych usług towarzyszących, np. drogiego ubezpieczenia samochodu w leasingu (polisy GAP lub RTI). Finansujący (producent) nalicza także opłaty po przekroczeniu limitu kilometrów oraz wyższą prowizję, jeśli musi dzielić się zyskiem z dystrybutorem. Wymagany wkład własny zwykle jest wyższy w porównaniu do finansowania przez firmę leasingową.
Mała elastyczność
Osoba zainteresowana leasingiem fabrycznym zazwyczaj ma niewielkie możliwości negocjowania warunków umowy. Sprawia to, że nie może ich dostosować do potrzeb, specyfiki i sytuacji finansowej swojej firmy.
Niższa jakość obsługi klienta
W firmach leasingowych zatrudnieni są specjaliści, którzy potrafią szczegółowo przybliżyć leasingobiorcy wymagane procedury i warunki umowy. Są w stanie zaproponować najkorzystniejsze dla niego rozwiązanie i zapewnić fachową obsługę posprzedażową – niektórzy leasingodawcy wyznaczają nawet indywidualnego opiekuna na czas trwania umowy.
Leasing fabryczny najczęściej proponują pracownicy zajmujący się głównie sprzedażą przedmiotów danej marki. Rzadko mają oni specjalistyczne kompetencje i wiedzę dotyczącą finansowania leasingiem. Klient nie może więc liczyć na ich profesjonalne doradztwo. Zwykle otrzymuje jedynie wydruk gotowej umowy do podpisania – bez jakichkolwiek wyjaśnień.
Problemy często pojawiają się w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, np. szkody całkowitej, kradzieży przedmiotu, zawieszenia działalności gospodarczej czy chęci wcześniejszej spłaty leasingu. Uzyskanie rzetelnych i szczegółowych informacji bywa wtedy mocno utrudnione.
Nieprecyzyjne warunki finansowania
Leasingodawcy fabryczni nieraz umieszczają w umowach mało precyzyjne zapisy, które dotyczą np. zmiany oprocentowania po podniesieniu lub podwyższeniu stóp WIBOR, wypowiedzenia umowy, tuningu przedmiotu, jego używania za granicą czy udostępniania osobie trzeciej. Klient jest w związku z tym narażony na wysokie opłaty manipulacyjne i kary umowne.
Kto może skorzystać z leasingu fabrycznego?
Z leasingu fabrycznego mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne. W celu zawarcia umowy powinni przedstawić dokumenty potwierdzające stabilną sytuację finansową, a także dokonać opłaty wstępnej.
Kiedy leasing fabryczny może być korzystny?
Leasing fabryczny może być korzystnym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób, które:
- są zainteresowane konkretnym modelem samochodu lub innego przedmiotu,
- nie mają czasu lub umiejętności potrzebnych do porównywania różnych ofert leasingu,
- nie zamierzają negocjować umowy z leasingodawcą.
Ta forma leasingu pozwala im w jednym miejscu (np. u dealera samochodowego) podpisać umowę i odebrać środek trwały, aby móc niezwłocznie używać go w swojej firmie lub w celach prywatnych.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.