

System net-billing – co to jest i jak działa sprzedaż energii z fotowoltaiki przez firmę?
Przedsiębiorcy mogą zapewnić sobie sporo korzyści dzięki inwestycji w odnawialne źródła energii. Przykładem jest instalacja fotowoltaiczna, która pozwala zoptymalizować koszty zużycia energii elektrycznej w firmie. Od 1 kwietnia 2022 roku sprzedaż czystego prądu z fotowoltaiki odbywa się na innych zasadach niż wcześniej – w systemie net-billing.
Sprawdź, co to jest rozliczenie net-billing i jak wygląda w tym modelu sprzedaż do sieci nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele słoneczne. Dowiedz się, czy zasady net-billingu dla przedsiębiorców są inne niż dla osób prywatnych.
System net-billing – co to jest i od kiedy obowiązuje?
Net-billing to system rozliczania energii elektrycznej, którą prosumenci wytwarzają dzięki panelom fotowoltaicznym. Dotyczy posiadaczy mikroinstalacji OZE o mocy do 50 kWp, którzy złożyli wnioski o przyłączenie instalacji do sieci od 1 kwietnia 2022 roku lub dobrowolnie zrezygnowali z prawa do rozliczeń w dotychczasowym systemie opustów (net-metering) i przeszli na nowy system rozliczeń (net-billing).
Dlaczego net-metering został zastąpiony przez net-billing?
System net-billing został wprowadzony głównie po to, aby zachęcić posiadaczy paneli fotowoltaicznych do:
- zwiększenia poziomu autokonsumpcji – czyli wykorzystania energii bezpośrednio na miejscu,
- sprzedaży energii do sieci w godzinach szczytu – zapotrzebowanie na prąd jest wtedy najwyższe i dlatego jego ceny są najwyższe,
- poboru energii z sieci w godzinach pozaszczytowych – gdy występuje jej nadpodaż i jest najtańsza, w celu zapewnienia stabilnego działania sieci,
- inwestycji w magazyny energii w połączeniu z fotowoltaiką.
Jak działa net-billing i od czego zależy cena sprzedaży energii?
Net-billing polega na sprzedaży energii wprowadzonej do sieci według rynkowych cen obowiązujących na giełdzie. Osoby, które zaczęły wytwarzać czysty prąd z OZE przed 1 lipca 2024 roku, mogą zdecydować, czy chcą rozliczać nadwyżki na podstawie godzinowych (RCE), czy miesięcznych cen energii (RCEM). Prosumenci, którzy rozpoczęli produkcję z fotowoltaiki po 1 lipca 2024, obligatoryjnie rozliczają energię po cenach z Rynku Dnia Następnego, które zmieniają się co godzinę.
Wyliczona wartość sprzedaży nadwyżki zasila indywidualne konto prosumenta. Za doliczone środki może on kupować energię z sieci (zgodnie z cenami zakupu energii elektrycznej w wybranej taryfie sprzedawcy), kiedy produkcja prądu z fotowoltaiki nie wystarcza, aby pokryć bieżące potrzeby. Depozyt prosumencki należy wykorzystać w terminie 12 miesięcy. Jeśli się to nie uda, wtedy można ubiegać się o zwrot pieniędzy na rachunek bankowy – w wysokości 20% (rozliczenia miesięczne) lub 30% (rozliczenia godzinowe) pozostałych środków.
Net-billing dla firm – kiedy przedsiębiorca może być prosumentem?
Z systemu net-billing mogą korzystać jedynie ci inwestorzy, którzy uzyskają status prosumenta. Przysługuje on zarówno osobom prywatnym, jak i przedsiębiorcom, którzy:
- wytwarzają energię z OZE głównie na własne potrzeby,
- korzystają z mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy do 50 kWp,
- są końcowymi odbiorcami energii – czyli nie sprzedają jej innym podmiotom ani nie używają do produkcji prądu,
- nie uczynią wytwarzania energii elektrycznej przeważającym przedmiotem swojej działalności gospodarczej.
Zasady sprzedaży energii elektrycznej z OZE przez przedsiębiorców
Zasady sprzedaży energii elektrycznej z OZE w ramach systemu net-billing są analogiczne dla osób prywatnych oraz firm. W obu przypadkach obowiązuje rozliczenie na podstawie bieżących cen rynkowych. Jeśli jednak przedsiębiorca jest czynnym płatnikiem VAT, wtedy sprzedaż nadwyżek energii z OZE do sieci jest odpłatną dostawą towaru i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W takiej sytuacji pojawia się obowiązek wystawienia faktury VAT na rzecz sieci energetycznej. Wszyscy prosumenci (w tym przedsiębiorcy) są natomiast zwolnieni z odprowadzania podatku dochodowego i akcyzy w związku ze sprzedażą zielonej energii z fotowoltaiki.
Inne metody rozliczania energii elektrycznej
Net-billing dla firm to niejedyny sposób rozliczania sprzedaży prądu z OZE. Przedsiębiorcy mogą także zrezygnować z bycia prosumentem i zawierać transakcje na inne sposoby. Powinni wtedy uzyskać odpowiednią koncesję na wytwarzanie energii. Dostępne są następujące opcje:
- sprzedaż energii spółce obrotu po stałej cenie,
- sprzedaż na aukcjach OZE,
- sprzedaż sprzedawcy zobowiązanemu,
- sprzedaż na rynku w ramach umowy PPA.
Cena zakupu energii elektrycznej – przedsiębiorca a osoba prywatna
Warto także wiedzieć, że przedsiębiorcy kupują energię z sieci po innych cenach niż osoby fizyczne – gdy bieżący uzysk z paneli fotowoltaicznych nie zaspokaja w pełni zapotrzebowania na prąd. Prywatni konsumenci korzystają z regulowanych taryf, które zatwierdza Urząd Regulacji Energetyki. Chronią one przed gwałtownymi wzrostami cen. Przedsiębiorcy mogą natomiast zawierać ze sprzedawcą prądu umowy w ramach taryf A, B lub C, które nie są w żaden sposób regulowane przez URE, lecz odpowiadają warunkom rynkowym. Jeśli przedsiębiorca chce zapewnić sobie stabilne ceny, może zawrzeć wieloletni kontrakt.
Zainwestuj w fotowoltaikę dzięki leasingowi
Nie masz jeszcze fotowoltaiki w swojej firmie? Nie musisz kupować jej za gotówkę i zamrażać kapitału. Korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się leasing paneli fotowoltaicznych. Jest to zewnętrzne źródło finansowania, które pozwala spłacać taką instalację w wielu niedużych ratach ze swoich bieżących przychodów. Możesz podpisać umowę leasingu na długi okres (nawet 84 miesięcy), aby płacić jak najniższą miesięczną ratę, a jednocześnie oszczędzać na rachunkach za prąd. Leasing zielonej energii (w tym fotowoltaiki i magazynów energii) jest łatwo dostępny, nie wymaga wkładu własnego ani czasochłonnych procedur – wystarczy oświadczenie o wynikach finansowych.
Chcesz dowiedzieć się więcej o produkcji energii ze słońca? Sprawdź także nasze inne artykuły, z których dowiesz się, czy fotowoltaika się opłaca oraz poznasz główne zalety i korzyści z fotowoltaiki.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.