Jak pozyskać nowych klientów? Sprawdź, gdzie warto działać
Jak pozyskać klienta – to pytanie, które bardzo często zadają sobie przedsiębiorcy z różnych branż. Odkrycie źródła nowych klientów to podstawa rozwoju biznesu. Czasami wystarczy drobna zmiana, by osiągnąć wielki efekt.
Media społecznościowe, e-sklepy, serwisy specjalistyczne, wydarzenia branżowe – dowiedz się, w których miejscach możesz znaleźć swoją grupę docelową i jak pozyskać klientów.
Daj się polubić
Z mediów społecznościowych korzysta aż 25,9 mln Polaków – wynika z raportu firmy Hootsuite. Wniosek? Warto tutaj być i aktywnie działać, również jako firma! YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn – co wybrać, aby pozyskać nowego klienta? To przede wszystkim zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Od lat w czołówce jest Facebook, gdzie konto ma 18 mln Polaków. Co ważne, serwis Marka Zuckerberga pozwala tworzyć reklamy i kierować je do osób, na których nam najbardziej zależy. Opcja targetowania umożliwia określenie lokalizacji, wieku, płci, języka, danych demograficznych, zainteresowań i zachowania.
Pozwól się znaleźć
Jak znaleźć klienta w inny sposób? Czasami trzeba myśleć tak jak on. W tym celu należy zadać sobie pytanie, co poprzedza wybór danego produktu lub usługi. Często odpowiedź nasuwa się bardzo szybko – sprawdzenie informacji w internecie. Niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie jest oczywiście Google. Wyszukiwarka ułatwia dotarcie do klientów dzięki usłudze Google Ads. W praktyce internauta natrafia na promowaną firmę, gdy szuka oferowanego przez nią produktu lub usługi. Co ważne, opłaty pobierane są tylko wtedy, gdy reklama jest skuteczna. Koszty zależą od efektu, który chcemy osiągnąć.
Otwórz się na sprzedaż online
Aż 72% Polaków kupuje produkty i usługi w sieci (+19 p.p. w porównaniu do 2015 r.) – wynika z danych Eurostatu. To pokazuje, jak ważnym krokiem w rozwoju firmy jest rozpoczęcie sprzedaży produktów i usług przez internet. Czego potrzeba na początek, aby pozyskać nowych klientów online? Komputera, drukarki i oprogramowania. Do wyboru są trzy opcje – dzierżawa sklepu na platformie SaaS, darmowy skrypt open-source lub zakup oprogramowania u programisty. Więcej informacji znajduje się w naszym artykule o zakładaniu sklepu internetowego. Sprzedaż można prowadzić również na dużych platformach sprzedażowych, np. na Allegro, Amazonie, eBay’u czy Empiku.
Nawiąż współpracę z inną marką
Obniżenie kosztów działalności, wzmocnienie pozycji na rynku i podbicie nowych obszarów – to tylko kilka korzyści, które przynosi co-branding. Czym jest? To nic innego jak kooperacja między firmami. Polega na połączeniu ich potencjału, tak by obie strony odniosły korzyści. W praktyce marki polecają się nawzajem, oferują pakiety łączące swoje oferty (często na wyłączność), a nawet wspólnie tworzą nowy produkt lub usługę. Co-branding to bardzo popularny model współpracy. Przykłady można znaleźć właściwie wszędzie – to nie przypadek, że w dużych sieciach restauracji czy kin są dostępne napoje tylko jednego producenta.
Zbuduj zaufanie
Gdzie jeszcze szukać klientów? Portale specjalistyczne to dla Polaków najlepsze źródło wiarogodnych informacji o produktach i usługach – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Wniosek? Współpraca z takim serwisem może przynieść rozpoznawalność naszej marce, wzbudzić zaufanie do danego produktu lub usługi, a przede wszystkim zaowocować nowymi klientami. Możliwości jest wiele – artykuł sponsorowany, recenzja produktu (jeśli jesteśmy pewni jego niezawodności), patronat wydarzenia, reklama i wiele innych. Co ciekawe, osoby do 24 lat bardziej niż starsi ufają blogom i vlogom, a więc influencerom.
Daj się polecić
Rynek influencer marketingu rozwija się bardzo dynamicznie – nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. W praktyce popularna osoba tworzy treści (np. materiały wideo na YouTube czy TikToku, posty w mediach społecznościowych lub podcasty na Spotify czy Tidalu), które zwykle skupiają się wokół wybranej tematyki. Właśnie w ten sposób przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na dotarcie do dużego grona potencjalnych klientów, którzy go rzeczywiście interesują. W niektórych przypadkach materiały wideo gromadzą nawet miliony odsłon. Należy pamiętać, że im większe grono fanów ma influencer, tym taka współpraca staje się droższa.
Zaistniej na wydarzeniu
Wydarzenia branżowe, konferencje czy eventy to doskonała okazja, żeby zdobyć zupełnie nowych klientów. Również w czasie pandemii – część z nich w nowej formule przeniosło się do sieci (dzięki czemu mają nawet więcej uczestników). Zamiast być wszędzie, lepiej postawić na wydarzenia, które są związane ściśle z naszą działalnością. Warto pójść o krok dalej i pojawić się na takim evencie w roli eksperta – dzieląc się wiedzą i doświadczeniem (np. podczas webinaru). W taki sposób budujemy wizerunek marki, której warto zaufać.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.