Logistyka w czasach elektrycznej rewolucji w motoryzacji
Odkąd na globalnym rynku pojawiły się pojazdy elektryczne, zdołały nieco namieszać. Czy to oznacza, że wkrótce całkowicie wyprą z ulic samochody z silnikami spalinowymi? Sprzedaż „elektryków” stale rośnie, więc można oczekiwać, że jest to możliwe, pytanie jednak o czas, w jakim może to nastąpić.
Światowe trendy podejmowania działań proekologicznych i dbałości o środowisko oraz otoczenie, a także podsycanie poczucia odpowiedzialności za planetę tylko sprzyjają rozwojowi segmentu aut elektrycznych. Za taki rozpęd elektrycznej rewolucji odpowiadają głównie Chiny. To tam sprzedaje się (a także produkuje!) bowiem najwięcej pojazdów elektrycznych na świecie.
Inne kraje jednak nie zamierzają zostawać w tyle. W Norwegii w ubiegłym roku samochody elektryczne (również hybrydy) stanowiły aż połowę wszystkich sprzedanych pojazdów osobowych. To dobry dowód na to, że gdy państwo potrafi odpowiednimi przepisami zachęcić do skorzystania z innych rozwiązań, społeczeństwo chętnie po nie sięga.
Jak wobec tego wzrost udziału elektryków w rynku wpłynie na branżę logistyczną? I jak powinna ona zareagować na zmiany, które będą miały miejsce? Logistyka dla produkcji zostanie dotknięta nawet przez zmiany w budowie, jaką charakteryzują się samochody elektryczne (m.in. znacznie zmniejszona liczba części ruchomych). Także przewóz baterii, które klasyfikowane są jako materiały niebezpieczne, wymaga wprowadzenia modyfikacji. Szereg zmian wiążących się z przewozami będzie wymagał poszerzenia usług i zapewnienia wiedzy eksperckiej z nowych zakresów.
Logistykę wyjścia również dotkną zmiany – elektryki ważą więcej niż zwykłe spalinowe auta, więc dobranie odpowiednich środków transportu i wprowadzenie modyfikacji w dotychczas obowiązujących zasadach jest nieuniknione. To z kolei oznacza, niestety, dodatkowe koszty, co jest dopiero początkiem wyzwań związanych z elektryczną rewolucją i jej wpływem na logistykę.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.