Możliwości, korzyści, wyzwania – logistyka kontraktowa w pigułce
Logistyka kontraktowa stanowi istotny segment sektora TSL. Świadczą o tym nie tylko prognozy dla tego rynku, które przewidują globalny wzrost jego wartości do 329,5 mld euro w 2027 roku, ale także jej udział w działalności czołowych operatorów logistycznych, gdzie często wyprzedza ją tylko transport. Na czym polegają te usługi i dla kogo mogą okazać się korzystne?
Logistyka kontraktowa jest formą outsourcingu, w której firma powierza operatorowi zarządzanie łańcuchem dostaw jako dopełnienie tradycyjnej logistyki. Taki zewnętrzny podmiot, wykonując na własnej powierzchni magazynowej operacje na zlecenie dla klienta, przejmuje od niego odpowiedzialność za szereg procesów, których zwieńczeniem jest przekazanie towaru do końcowego punktu sprzedaży lub wydanie go do doręczenia finalnemu odbiorcy.
Na podstawowym poziomie logistyka kontraktowa oferuje szeroko pojęte magazynowanie, począwszy od rozładunku, poprzez dekonsolidację, składowanie i kompletację przesyłek do wysyłki, na dystrybucji kończąc. Z myślą o bardziej kompleksowej obsłudze operator może zaproponować klientowi co-packing i co-manufacturing, w ramach których zajmuje się pakowaniem i przepakowywaniem produktów zgodnie z dostarczoną specyfikacją, tworzeniem zestawów prezentowych (tzw. giftbox) czy zawierających kilka elementów (mixcase), etykietowaniem w różnych technologiach czy formatach, a nawet naklejaniem szkieł ochronnych na telefony komórkowe czy instalacją oprogramowania w komputerach. Tzw. usługi dodane (Value Added Service, VAS) w przypadku dużych graczy na rynku mogą obejmować naprawdę szerokie wsparcie – nie tylko egzekucję procesów, ale także profesjonalne doradztwo. Odrębny obszar stanowi współpraca z sektorem e-commerce, któremu rynek logistyki kontraktowej w dużym stopniu zawdzięcza swój wzrost. Operatorzy mogą zaoferować sklepom internetowym magazynowanie towaru, przygotowywanie zamówień i ich wysyłkę oraz kompleksową obsługę zwrotów i wymiany produktów.
Operatorzy 3PL (Third Party Logistics) dysponują tym wszystkim, czego firmy specjalizujące się w produkcji albo sprzedaży towarów nie chcą lub nie mogą mieć: infrastrukturą z odpowiednim wyposażeniem, taborem, zasobami ludzkimi, które obejmują zarówno specjalistów, jak i pracowników magazynowych, wreszcie know-how. Renomowane przedsiębiorstwa są w stanie zapewnić innowacyjne systemy IT wspomagające pracę magazynów i komunikację z klientami, inwestują w nowoczesne urządzenia, m.in. automaty i roboty, które nie tylko pozwalają realizować zlecenia na najwyższym poziomie, ale także poradzić sobie z problemem deficytu pracowników w branży logistycznej. Ekspercka wiedza przy wsparciu technologii umożliwia zarządzanie łańcuchem dostaw z uwzględnieniem nawet najbardziej skomplikowanych wymagań klientów i sezonowości wielu branż. W dodatku coraz więcej firm z sektora TSL stawia na „zielone” rozwiązania (zeroemisyjne obiekty, ograniczenie emisji w transporcie i magazynowaniu itp.) i w swojej działalności bierze pod uwagę czynniki ESG.
Dlatego usługi świadczone w ramach logistyki kontraktowej mogą być atrakcyjną propozycją dla przedsiębiorstw o różnej wielkości i profilu, także tych, które u kontrahenta doceniają uczciwe polityki firmowe, bezpieczeństwo i poszanowanie praw człowieka oraz minimalizowanie wpływu na środowisko. Dzięki takiej ofercie mniejsze podmioty, dopiero na etapie rozwoju, mogą skorzystać z zasobów czy kompetencji, których same nie posiadają i nie byłyby w stanie szybko zdobyć. Dla większych firm może być to sposób na optymalizację działalności pod względem organizacyjnym i kosztowym – oczywiście pod warunkiem nawiązania współpracy z rzetelnym partnerem, który dobrze rozumie potrzeby klienta, potrafi zaoferować mu dopasowane rozwiązania, a przy tym konkurencyjne stawki. W takim układzie każda ze stron może skupić się na swojej podstawowej działalności w myśl zasady: „Niech każdy robi to, na czym najlepiej się zna”.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.