Kreatywny design – czy da się na tym zrobić biznes?
Twórczywo szturmem podbiło serca miłośników designu i kreatywnych rozwiązań. Firma stworzyła innowacyjne Ledony, które są elementem scenografii filmowych, zdobią ściany mieszkań, a także towarzyszą gościom drugiej co do wielkości sieci kawiarni na świecie.
Początkowo Twórczywo było drobnym biznesem rękodzielniczym, dzięki któremu założyciele mogli dać upust swojej kreatywnej energii. Po 2 latach spotkali się z przyjacielem (dzisiaj wspólnikiem i grafikiem firmy), z którym przeanalizowali dotychczasowe działania. Doszli do wniosku, że oferują zbyt wiele różnorodnych produktów dekoracyjnych – od płytek, przez poduszki, po podstawki. Zdecydowali się maksymalnie zmniejszyć asortyment i postawić na swój największy wyróżnik – napisy świetlne. Pomogły obserwacje – zauważyli, że zainteresowanie neonami rośnie, zwłaszcza w Warszawie. Przy tym dostrzegli, że są bardzo niepraktyczne. Dlatego postanowili przygotować innowacyjny produkt, który wykorzystuje zalety neonów, a przy tym minimalizuje ich wady. Tak powstały Ledony.
Ledonowe oświecenie
Ledony są wytrzymałe i bezpieczne – Twórczywo nie wykonuje ich ze szkła, lecz z elastycznego materiału. Dzięki temu pozostają również lekkie i proste do zamontowania – wystarczy dwustronna taśma lub wkręty. Ponadto wpisują się w trendy ekologiczne, gdyż pobierają zdecydowanie mniej prądu niż typowe żarówki. Mogą działać we wnętrzach i na zewnątrz budynków – w wersji wodoodpornej wytrzymują atak mroźnej zimy i ulewnego lata. Przybierają różnorodne kształty, kolory i style, przy zachowaniu precyzji i jakości wykonania. Są tańsze od klasycznych neonów, a czas wykonania jest zdecydowanie krótszy. Początkowo zostały wymyślone jako ozdoba do mieszkania dla klienta indywidualnego. Z czasem właściciele Twórczywa dostrzegli większe szanse na rozwój, kierując swoją ofertę głównie do małych i średnich biznesów.
Twórcze wrażenie
Obecnie Twórczywo zatrudnia 12 osób i produkuje około 100 Ledonów miesięcznie. 90% z nich powstaje na zamówienie. Wśród klientów znajdują się producenci scenografii filmowych, firmy eventowe, a nawet… druga co do wielkości sieć kawiarni na świecie. Współpraca z globalnym gigantem rozpoczęła się bardzo niepozornie. W sąsiedztwie mieszkania właściciela powstawał nowy lokal. Przedsiębiorca zauważył, że jego Ledon doskonale by się w nim prezentował. Wysłał swoją propozycję poprzez formularz na stronie internetowej. Projekt się spodobał, ale globalne dyrektywy marki nie pozwalały na uskutecznienie oferty. Kiedy nadzieja na współpracę wygasła, sieć kawiarni ponownie się odezwała z informacją, że zdecydowała się zmienić swoje wewnętrzne wytyczne specjalnie dla Twórczywa. Od tej pory marka przygotowuje dla niej oryginalne Ledony do każdej nowo powstałej kawiarni w Polsce.
Kierunek? Świat!
Twórczywo wyciąga swoich klientów ze strefy komfortu. Proponuje oryginalne, nietypowe hasła o różnorodnym znaczeniu, często humorystycznym i emocjonalnym. Autorzy odwołują się do swoich zainteresowań, pasji, nawet dzieciństwa. Przykładem jest popularny zwrot „Chyba śnisz”, który powstał na bazie kultowej odzywki z czasów podstawówki, a dzisiaj jest częstą dekoracją polskich sypialń.
Czy jest coś, co założyciele Twórczywa zrobiliby dzisiaj inaczej? Przyznają, że niekoniecznie, ponieważ ostateczny efekt mógłby być gorszy. Niewykluczone, że szybciej zdecydowaliby się na wyjście ze swoim produktem na rynki zagraniczne.
Obecnie marka współpracuje z biurami architektonicznymi w Niemczech i Francji. Najbliższe plany na przyszłość to otwarcie placówki za granicą, która przyczyni się do masowej produkcji i wzrostu zainteresowania Ledonami w innych krajach.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.