Sprzedajesz online? Zadbaj o ekologiczny sklep internetowy
W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła świadomość społeczeństwa w zakresie zakupów online. Wiele grup w krótkim czasie zyskało umiejętności cyfrowe i wiedzę o tym, co można dostać w sieci – a kupić można wszystko, również produkty niszowe. Chociaż najczęściej zamawiamy: artykuły spożywcze, kosmetyki, ubrania i buty.
To najwyższa pora, by bycie eko zagościło również do e-commerce. Na zmianę w podejściu do ekologicznych zakupów online nie mają wpływu jedynie globalne trendy i nawyki konsumentów, ale również prawo międzynarodowe, które nakłada na sprzedawców kolejne obowiązki z zakresu ograniczania wykorzystywania plastiku.
Ekologiczne sklepy internetowe – czyli jakie?
Nietrudno zauważyć, że w ostatnich latach wzrósł udział sklepów, które oferują ekologiczne produkty. Wiele z nich na takim podejściu – oferowaniu wytworów zrównoważonej, ekoefektywnej produkcji – zbudowało swoją markę i uczyniło z tego swój znak rozpoznawczy. Na polskim rynku e-commerce ekologiczne sklepy online coraz bardziej zyskują na znaczeniu.
Ekologiczne opakowania
Widoczna jest również zmiana w podejściu do wysyłek. Sporo sklepów oferuje opakowania z materiałów pochodzących z recyklingu lub takie, które są w pełni biodegradowalne. Są i takie, które w myśl idei zero waste, można wykorzystać w inny sposób i nadać im nowe życie – chociażby jako pudełka na dokumenty lub drobiazgi.
Świadomi konsumenci
Okazuje się, że osoby kupujące w Internecie są bardziej świadome ekologicznie od tych, które zazwyczaj wybierają tradycyjną formę zakupów. Dane z badania Generation pokazują, że blisko 90 procent e‑konsumentów uważa informacje o ocieplaniu się klimatu i katastrofie klimatycznej za prawdziwe. To również przedstawiciele tej grupy są bardziej zainteresowani aktualną sytuacją klimatyczną i śledzą na bieżąco najnowsze doniesienia.
Działania postrzegane przez konsumentów za nieekologiczne to przede wszystkim: używanie folii do pakowania zamówień i umieszczanie produktów w zwykłych jednorazówkach, wykorzystywanie za dużych paczek i wypełniaczy, a także realizacja jednego zamówienia w ramach kilku dostaw. Z drugiej strony doceniane są działania, takie jak: dostawy do dedykowanych punktów odbioru i paczkomatów, dostawy realizowane pojazdami elektrycznymi, opakowania na wymiar oraz ekologiczne wypełniacze.
Ekologiczny e-commerce – o czym jeszcze pamiętać?
Każdy krok podjęty przez sklep internetowy w kierunku bycia bardziej eko jest ważny i przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Oprócz wspomnianych wcześniej ekologicznych opakowań i dostaw warto postawić np. na programy recyklingu i zwrotu używanych produktów, rezygnację z papierowych paragonów, faktur i materiałów promocyjnych czy zaangażowanie w akcje społeczne i edukacyjne dotyczące ekologii. Zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska jest jednym z elementów CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.