Raport EFL „Jak rozwija się polski rynek gastronomiczny?”
Rynek gastronomiczny w Polsce stale wzrasta już od ponad 10 lat. Wyjścia do restauracji, barów czy pubów nie tylko zaspokajają potrzebę jedzenia, ale i kontaktu. Duży wpływ na popularność danego miejsca mają już nie tylko serwowane dania, ale również wprowadzona technologia. Czego potrzebuje społeczeństwo i co powinny zapewniać lokale gastronomiczne, o tym w raporcie specjalnym EFL.
Badania wskazują, że 80% polskiego społeczeństwa jada obiady poza domem. Jest to jeden z wyższych wyników w Europie. Ponad połowa z nas przy wyborze lokalu kieruje się smakiem podawanych dań. Coraz częściej wybieramy miejsca, które serwują nowe dla nas potrawy, np. kuchni azjatyckiej. Szybkie tempo życia i chęć zaoszczędzenia czasu sprawiają, że wychodzimy do lokali gastronomicznych już nie tylko na jedzenie. To właśnie tam najczęściej spotykamy się ze znajomymi.
Na rozwój gastronomii niewątpliwie duży wpływ mają czynniki społeczno-ekonomiczne, między innymi zmiana tradycyjnych rodzin wielopokoleniowych na nuklearne oraz rozwój aktywności zawodowej wśród kobiet. Coraz częściej „stołujemy” się na mieście, a z roku na rok pieniądze przeznaczane na gastronomię rosną. Istotną rolę w kwestii postrzegania posiłków poza domem pełni wiek. Osoby 50+ częściej traktują taką sytuację jako wydarzenie, specjalną okazję. Są przy tym konsumentami świadomymi swoich potrzeb.
Na co powinni przygotować się właściciele gastronomii? Społeczeństwo zwraca dużą uwagę na wystrój i atmosferę wewnątrz lokali. Powinny one zachęcać do wejścia i pozostania jak najdłużej, a jednocześnie nie przytłaczać. Coraz chętniej sięgamy także po jedzenie na wynos, a główną przyczyną wzrostu w tej kwestii może być wprowadzenie w zeszłym roku zakazu handlu w niedzielę. Liczna grupa składa zamówienia przez telefon lub online, co znaczy, że lokale powinny rozwijać swoje strony i portale, przez które potencjalny klient mógłby do nich dotrzeć.
Ile miesięcznie wydajemy na gastronomię? Jakie jedzenie zamawiamy? Które trendy wpływają na rozwój branży gastronomicznej i czy warto inwestować w nowe technologie? Po odpowiedzi zapraszamy do pełnego raportu EFL.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.