Jak założyć firmę sprzątającą w Polsce? O czym pamiętać przy jej rejestrowaniu i prowadzeniu?
Własna firma sprzątająca to pomysł na stosunkowo prosty biznes. Nie wymaga ogromnych inwestycji, specjalistycznych umiejętności ani zdobywania licencji, koncesji czy uprawnień. Prace porządkowe należą do czasochłonnych oraz uciążliwych, dlatego chętnie zlecają ich wykonywanie zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby prywatne.
W artykule wyjaśniamy, jak założyć firmę sprzątającą. Podpowiadamy, co mieć na uwadze przed rozpoczęciem biznesu, jakich spodziewać się kosztów oraz jak zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu w tej branży.
Przygotuj biznesplan firmy sprzątającej
Dobre chęci i spory zapał zwykle okazują się niewystarczające, aby odnieść sukces w biznesie. Jeśli więc zastanawiasz się, jak założyć firmę sprzątającą, potrzebujesz konkretnego planu działania. W tym celu warto napisać biznesplan, czyli dokument określający szanse powodzenia w realizacji pomysłu na własną firmę. Kluczowym elementem biznesplanu powinna być analiza konkurencji. Należy wnikliwie przyjrzeć się firmom sprzątającym, które działają już na rynku – zwłaszcza lokalnym. Warto sprawdzić oferowany przez nie zakres usług, ceny czy wykorzystywane metody reklamy.
Następnie zastanów się, na jakie konkretnie usługi sprzątające istnieje zapotrzebowanie w obszarze terytorialnym, na którym zamierzasz prowadzić działalność. Masz możliwość kierowania swojej oferty do firm, osób prywatnych, a także instytucji z sektora rządowego, samorządowego i organizacji non-profit. Zainteresowane usługami firmy sprzątającej mogą być np. szkoły, szpitale, przychodnie, galerie handlowe, kina, banki czy urzędy. Możesz oferować kompleksowe usługi sprzątające, jednak aby wyróżnić się wśród konkurencji, warto znaleźć własną niszę – może być nią np. sprzątanie po remontach, dezynfekcja pomieszczeń, czyszczenie hal magazynowych czy pranie tapicerek i wykładzin.
Biznesplan powinien również obejmować m.in. plan finansowy, strategię marketingową oraz analizę SWOT – czyli wskazanie mocnych i słabych stron planowanego przedsięwzięcia, a także przewidywanych szans oraz zagrożeń.
Jak założyć firmę sprzątającą? Rejestracja działalności w Polsce
Sposób rejestracji firmy sprzątającej w Polsce będzie zależeć od tego, na jaką formę prawną się zdecydujesz. Najłatwiej jest założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja będzie w tym przypadku całkowicie bezpłatna i nie wymaga nawet wychodzenia z domu. Wystarczy przesłać przez internet wniosek o wpis do CEIDG-1, a następnie podpisać go profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wypełniony formularz możesz także złożyć osobiście w urzędzie miasta lub gminy, a także dostarczyć pocztą.
We wniosku CEIDG-1 powinny znaleźć się m.in. nazwa oraz podstawowe dane adresowe nowej firmy, miejsce przechowywania ksiąg rachunkowych oraz numer biznesowego rachunku bankowego. Należy również wybrać formę opodatkowania oraz kody PKD – podstawowe oznaczenie dla firmy sprzątającej to 81.21.Z, czyli niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych. Rejestracja działalności w CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem wniosku o przyznanie numeru REGON oraz NIP.
Można ponadto dołączyć do formularza druk VAT-R, co pozwala przedsiębiorcy stać się płatnikiem podatku VAT. Istnieje również możliwość skorzystania z podmiotowego zwolnienia – zostanie czynnym podatnikiem VAT stanie się jednak obowiązkowe, jeżeli przychody z prowadzenia firmy sprzątającej przekroczą w danym roku 200 000 złotych.
W celu rejestracji firmy sprzątającej można również wybrać wszystkie pozostałe formy działalności – z wyjątkiem spółki partnerskiej. Założenie spółki cywilnej również wymaga przesłania formularza CEIDG-1 – muszą zarejestrować się wszyscy wspólnicy, a następnie zawrzeć umowę spółki.
Nieco inaczej wygląda założenie firmy sprzątającej w postaci spółek prawa handlowego, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, spółki jawnej, spółki komandytowej czy spółki komandytowo-akcyjnej. W ich przypadku konieczne jest dokonanie rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz umieszczenie firmy w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Może być również wymagane wniesienie kapitału zakładowego – powinien on wynieść minimum 100 000 złotych (spółka akcyjna), 50 000 złotych (spółka komandytowo-akcyjna) lub 5000 złotych (spółka akcyjna).
Zgłoszenie ubezpieczeń do ZUS
Każdy przedsiębiorca zakładający firmę sprzątającą powinien zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS – służy do tego formularz ZUS ZZA lub ZUS ZUA. W przypadku zatrudnienia pracowników wymagane jest ich zgłoszenie do ZUS w terminie 7 dni od daty podpisania umowy o pracę.
Własna firma sprzątająca – koszty
Założenie i prowadzenie własnej firmy sprzątającej wymaga ponoszenia szeregu kosztów. Mogą one pojawić się już na etapie rejestracji działalności – opłata za wpis do KRS wynosi 250 złotych, a do Monitora Sądowego i Gospodarczego 100 złotych.
Maszyny czyszczące i inne przedmioty do sprzątania
Profesjonalne wykonywanie usług sprzątających wymaga zainwestowania w urządzenia czyszczące. Przydatne mogą okazać się m.in.:
- automaty szorujące i czyszczące,
- odkurzacze przemysłowe i piorące,
- urządzenia do mycia szyb,
- myjki ciśnieniowe,
- polerki,
- wózki do sprzątania,
- zamiatarki,
- urządzenia do czyszczenia wentylacji i klimatyzacji.
Tego typu specjalistyczny sprzęt do czyszczenia można kupić nie tylko za gotówkę, lecz także wziąć w leasing. Pozwoli to uniknąć zamrażania środków i osłabiania zdolności kredytowej. Leasing jest łatwo dostępny nawet dla nowych firm, które działają na rynku od co najmniej 6 miesięcy. Urządzenia czyszczące można otrzymać bez opłaty wstępnej, a po zapłaceniu ostatniej raty wykupić na własność poniżej ceny rynkowej. Warto ponadto ubiegać się o bezzwrotne dotacje na założenie działalności, np. z Urzędu Pracy czy Unii Europejskiej.
Oprócz ceny zakupu lub raty leasingowej, dodatkowe koszty mogą być związane z naprawami, konserwacją i wymianą części w urządzeniach czyszczących. Prowadzenie firmy sprzątającej wymaga również zaopatrzenia się w profesjonalną chemię, mopy, worki na śmieci, rękawiczki, ręczniki papierowe, szczotki, skrobaczki, szufelki, zmiotki, gąbki, odzież roboczą czy torby na przybory.
W celu dojazdu do klienta i przewiezienia wszystkich urządzeń czyszczących oraz innych przedmiotów niezbędny będzie również samochód, najlepiej dostawczy. Oprócz kosztów jego sfinansowania trzeba uwzględnić zwłaszcza wydatki na paliwo.
Koszty zatrudnienia pracowników oraz ubezpieczeń w ZUS
Sprawne prowadzenie firmy sprzątającej zwykle wiąże się z koniecznością zatrudniania pracowników oraz ich szkolenia. Według danych portalu Wynagrodzenia.pl, mediana zarobków wśród pracowników sprzątających wynosi w Polsce 2690 złotych brutto. Koszty można zmniejszyć poprzez zatrudnianie stażystów, studentów czy osób niepełnosprawnych.
Do obowiązkowych obciążeń trzeba również zaliczyć składki na ubezpieczenie społeczne. Przedsiębiorca może zmniejszyć ich wysokość, korzystając w początkowym okresie prowadzenia działalności z dostępnych ulg – ulgi na start, preferencyjnego ZUS-u oraz ulgi „Mały ZUS plus”.
Wydatki na reklamę
Aby pozyskać pierwszych klientów, niezbędne będzie zainwestowanie w reklamę. Warto zaznaczyć swoją obecność zwłaszcza w internecie, np. poprzez założenie strony internetowej, dodanie ogłoszeń w lokalnych serwisach czy wykupienie reklamy w Google oraz na Facebooku. Skuteczne mogą okazać się również tradycyjne formy reklamy, np. wizytówki, ogłoszenia w prasie czy bannery reklamowe.
Teraz już wiesz, jak założyć firmę sprzątającą i zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu w tym biznesie. Tego typu działalność może być opłacalna nawet pomimo sporej konkurencji na rynku – zwłaszcza jeśli znajdziesz atrakcyjną niszę.
Skorzystaj z naszej oferty dla nowych firm już od pierwszego dnia działalności
Kliknij teraz i zobacz, jak możemy pomóc Twojemu biznesowi rosnąć!