Jak znaleźć niszę na rynku i jakie korzyści biznesowe pozwala odnieść?
Prowadzenie biznesu na silnie konkurencyjnym rynku często okazuje się dużym wyzwaniem. Aby przekonać klientów do swojej oferty i zbudować rozpoznawalną markę, przedsiębiorca musi wtedy ponosić spore koszty, związane m.in. z marketingiem.
W artykule podpowiadamy, jak znaleźć niszę rynkową i prawidłowo ją zagospodarować. Odpowiadamy również na pytanie, dlaczego niszowy biznes może okazać się dobrym pomysłem.
Co to jest nisza rynkowa? Definicja
Nisza rynkowa to wąski segment klientów, którzy mają specyficzne, niezaspokojone jeszcze oczekiwania. Wyczekują oni pojawienia się na rynku produktów lub usług, które będą w odpowiedni sposób na nie odpowiadać. Nisza biznesowa to również miejsce na rynku, w którym brakuje określonego rozwiązania umożliwiającego zaspokojenie potrzeb konsumentów.
Jak znaleźć niszę na rynku?
Istnieje możliwość odnalezienia niszy w każdej branży, nawet cechującej się sporym stopniem nasycenia. Można wyodrębniać już istniejące nisze rynkowe, a także uzupełniać je lub kreować całkiem nowe. W każdym z tych przypadków przydatna będzie odpowiednio zaplanowana strategia niszy rynkowej.
Wyodrębnienie niszy rynkowej
Polega na wyszukaniu niszy pośród już istniejących na rynku ofert. Może się okazać, że nie ma na nim jeszcze określonego produktu czy usługi np. dla klientów z danego obszaru terytorialnego, konkretnej grupy wiekowej czy znajdujących się w specyficznej sytuacji życiowej. Przedsiębiorca nie wymyśla więc nowego rozwiązania, lecz poszukuje wąskiej grupy docelowej i segmentu rynku, w którym będzie mógł się specjalizować.
Uzupełnienie niszy biznesowej
Ta strategia polega na uzupełnieniu istniejącej niszy rynkowej. Można w tym celu np.:
- wzbogacić oferowany już na rynku produkt o nowe, innowacyjne rozwiązania,
- zaproponować klientom nowe usługi towarzyszące ofercie, np. serwisu czy opieki posprzedażowej,
- usunąć niedoskonałości produktów obecnych na rynku.
Przykładem zastosowania strategii uzupełnienia niszy rynkowej jest wprowadzenie na rynek laptopa – przenośnej wersji komputera.
Kreowanie niszy rynkowej
Strategia ta wymaga stworzenia nowej, unikalnej niszy rynkowej, która będzie odpowiedzią na niezaspokojone potrzeby klientów. Do skutecznych sposobów na to, jak znaleźć niszę tego typu, można zaliczyć obserwację trendów, zmieniających się preferencji konsumenckich czy zmian prawnych na rynku.
Jak szukać niszy rynkowej – praktyczne wskazówki
Poszukiwanie niszy rynkowej powinno być w odpowiedni sposób zaplanowane i podparte szczegółową analizą. Warto diagnozować zarówno obecnie niezaspokojone potrzeby klientów, jak i te, które pojawią się w przyszłości. W tym celu można m.in.:
- obserwować zachowania zakupowe klientów,
- podpatrywać nowatorskie rozwiązania stosowane na zagranicznych rynkach,
- poszukiwać niezaspokojonych potrzeb osób z najbliższego otoczenia – np. w miejscu pracy, w rodzinie, wśród znajomych, w lokalnej społeczności czy w grupie pasjonatów określonej dziedziny,
- prowadzić badania ankietowe i jakościowe (wywiady) wśród klientów – można ich zapytać, czego brakuje im w obecnej ofercie na rynku, co chcieliby zmienić czy jakich ich potrzeb nie zaspokajają dostępne produkty i usługi,
- przeprowadzać analizę danych zastanych (Desk Research) – np. raportów i innych informacji na temat konkurencji, branżowej prasy, publikacji instytutów badawczych, danych GUS i innych instytucji,
- przeanalizować własne zainteresowania, specjalistyczną wiedzę i doświadczenie – może to pomóc w wyodrębnieniu wąskiej niszy rynkowej,
- monitorować źródła internetowe – np. grupy w mediach społecznościowych, fora internetowe i inne miejsca skupiające osoby z wąskich grup docelowych, które mogą być zainteresowane nowym produktem lub usługą,
- skorzystać z narzędzi analitycznych – w poznaniu rynkowych trendów preferencji klientów mogą pomóc np. Google Trends czy Search Console Insights,
- odwiedzać branżowe targi i inne eventy – można na nich poznać rozwiązania oferowane przez konkurencję i opinie konsumentów z grup docelowych.
Dlaczego warto odnajdywać i wprowadzać nisze rynkowe?
Przedsiębiorca może odnieść wiele korzyści, jeśli znajdzie nisze biznesowe i zdecyduje się je zagospodarować.
Możliwość zdobycia nowych klientów
Firma działająca już na rynku masowym może dzięki znalezieniu niszy rynkowej pozyskać nowych klientów, np. z wąskiej grupy docelowej. Pozwoli to zwiększyć przychody ze sprzedaży i podnieść konkurencyjność na rynku.
Wyższa rentowność biznesu
Przedsiębiorca działający na niszowym rynku nie musi konkurować i prześcigać się w obniżkach cen. Może stosować wyższe marże, ponieważ klienci nie będą mogli znaleźć podobnej oferty.
Mniejsza konkurencja
Brak silnej konkurencji znacząco zwiększa szanse, że przedsiębiorstwo utrzyma się na rynku i będzie w stanie stabilnie się rozwijać.
Większa rozpoznawalność
Dzięki niszy rynkowej nawet mała firma działająca w mocno nasyconej branży może stać się rozpoznawalna na rynku i zaistnieć w świadomości klientów.
Sprawniejsza logistyka
Na wąskim, niszowym rynku znacznie łatwiej i sprawniej można koordynować procesy zakupu towarów, dystrybucji produktów oraz logistyki.
Niższe wydatki na działania marketingowe
Łatwość budowania rozpoznawalnej marki pozwala zaoszczędzić sporo środków na promocję i reklamę. Firma może przeznaczyć zaoszczędzone środki na inne cele, np. zatrudnienie pracowników, szkolenia czy inwestycję w potrzebne środki trwałe, np. sprzęt IT, samochody czy urządzenia i maszyny.
Możliwość budowania długofalowych relacji z klientami
Zagospodarowywanie nisz rynkowych sprzyja nawiązywaniu bliskich, bezpośrednich relacji z klientami. Dzięki temu firma może łatwiej zdobyć ich zaufanie i lojalność.
Łatwość rozwijania biznesu
Skalowanie biznesu na niszowym rynku jest znacznie łatwiejsze i mniej kosztowne w porównaniu do działalności o masowym charakterze.
Zagrożenia i wady związane z niszami rynkowymi
Opracowanie strategii niszy rynkowej jest kosztownym i czasochłonnym procesem. Istnieje w związku z tym ryzyko popełnienia błędów na etapie analizy. Przedsiębiorca może wtedy nie mieć możliwości odpowiedniego poznania rynku i potrzeb klientów. W rezultacie nowe rozwiązanie nie będzie odpowiadać ich oczekiwaniom.
Kolejne zagrożenie wiąże się z ryzykiem pojawienia się silnej konkurencji w wąskim segmencie rynku. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że tak się stanie z uwagi na niewielką barierę wejścia.
Nisza rynkowa – przykłady
Niszy rynkowej warto poszukiwać, biorąc pod uwagę zmieniające się trendy i uwarunkowania rynkowe, np. prawne i technologiczne. W najbliższych latach opłacalne może okazać się wejście na wąski rynek m.in. w następujących segmentach:
- cyberbezpieczeństwo – internetowi przestępcy opracowują coraz skuteczniejsze i trudniejsze do wykrycia ataki hakerskie. Zarówno firmy, jak i osoby prywatne muszą więc chronić w zaawansowany sposób swoje urządzenia i systemy;
- robotyzacja i automatyzacja procesów biznesowych – w celu usprawnienia działalności i obniżenia kosztów, biznes coraz częściej zastępuje pracę człowieka z wykorzystaniem maszyn i oprogramowania komputerowego. W niedalekiej przyszłości na znaczeniu może jeszcze bardziej zyskiwać sztuczna inteligencja;
- oszczędne systemy energetyczne i grzewcze – w związku z rosnącymi kosztami energii pozyskiwanej z paliw kopalnych;
- ekologiczne rozwiązania – trendy związane z ekologią już na dobre wkroczyły do Polski, czego przykładem jest popularność paneli fotowoltaicznych czy samochodów elektrycznych;
- ochrona danych osobowych – krajowe i międzynarodowe instytucje kładą coraz większy nacisk na spełnianie rygorystycznych wymagań w tym obszarze, czego dobrym przykładem jest ustawa RODO.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.