Polacy wracają do sklepów po lockdownie
Internauci wracają do starych nawyków i zakupów stacjonarnych, ale branża e-commerce i tak się stale rozwija. Czy Polacy porzucili zakupy online? Przyglądamy się nowemu badaniu.
Stacjonarnie czy online? Nawyki zakupowe przed i po pandemii
Pandemia koronawirusa bez wątpienia zmieniła przyzwyczajenia społeczeństw, które w wyniku wprowadzanych obostrzeń musiały radzić sobie w zupełnie innej rzeczywistości. W badaniu Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w partnerstwie z Harvard Business School, przeanalizowano transakcje dokonywane za pośrednictwem sieci Mastercard w 47 krajach od stycznia 2018 roku do września 2021 roku.
Jak wynika z badania, udział wydatków online w całkowitych wydatkach wzrósł gwałtownie z 10,3 procent w 2019 roku do 14,9 procent w szczytowym momencie pandemii. Następnie spadł do 12,2 procent w 2021 roku. Obecność e-commerce na wielu rynkach jest wyższa niż przed wybuchem pandemii, jednak średni udział wydatków online jest tylko o 0,6 punktu procentowego wyższy od obserwowanego od dawna trendu wzrostu handlu elektronicznego.
Prognozy rozwoju e-handlu
Na przełomie lutego i marca tego roku w Polsce pojawiła się pewna wątpliwość odnośnie dalszego rozwoju e-commerce, jednak prognozy są obiecujące. Doskonale obrazuje to chociażby rynek magazynowy, na który mocno wpływają sklepy internetowe, a który obecnie notuje historyczne wzrosty. Do końca roku zasoby magazynowe w Polsce wzrosną o ponad 5 milionów metrów kwadratowych, a tym samym całkowita podaż wyniesie 30 milionów metrów kwadratowych.
A gdzie Polacy zamierzają dokonywać zakupów? Wszystko zależy od kategorii. Z badania GfK wynika, że w przypadku produktów FMCG (szybkozbywalnych) w trakcie pandemii zakupy online wybierało aż 12 procent respondentów, a po jej zakończeniu już tylko 8 procent. Podobnie w przypadku artykułów higienicznych i kosmetycznych – spadek z 30 do 16 procent.
Są jednak kategorie, w których marki mogą nastawić się na długofalowy sukces w sieci. Dotyczy to między innymi zakupu: ubrań i butów, elektroniki oraz małego i dużego sprzętu AGD, a nawet produktów dla majsterkowiczów i akcesoriów do ogrodu.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.