Czas na elektryczne floty w Europie
Elektryfikacja niezmiennie wskazywana jest na najbliższe lata jako główna gałąź motoryzacji, a jej siłą napędową mają być właśnie przedsiębiorstwa. To one generują najwięcej zamówień na samochody elektryczne.
Większe firmy zaczynają powoli odczuwać presję, jaką wywierają niektóre kraje europejskie – zwłaszcza te, które zapowiedziały zakaz rejestracji aut wyposażonych w silniki spalinowe od 2030 roku. Wcześniej, bo już od 2025 roku pełen zakaz wjazdu dla dostawczaków i ciężarówek spalinowych chce już wprowadzić Amsterdam.
Ale zmiany widoczne są już teraz. W końcu do inwestowania w samochody zeroemisyjne zachęcają nie tylko nadchodzące zmiany prawne, ale również liczne benefity: niższe koszty utrzymania i serwisowania, możliwość skorzystania z dofinansowań do zakupu i leasing na korzystnych warunkach, troska o pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa i wpisywanie się w najnowsze trendy.
Zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w Polsce w ciągu najbliższych trzech lat już niemal co piąta firma (18%) będzie korzystała z pojazdów elektrycznych (BEV).
Ciekawe wnioski płyną z raportu Webfleet Solutions – znaczącego europejskiego dostawcy rozwiązań w obszarze telematyki. Jej pracownicy przeanalizowali przebiegi 100 tysięcy flotowych lekkich aut dostawczych, należących do ponad 5 tysięcy klientów. Zauważyli, że jeśli dany samochód dziennie przejeżdża do 300 kilometrów (minimum przez 98 procent dni w roku), może spokojnie zostać wymieniony na model elektryczny.
Takich samochodów jest aż 61 procent. Co więcej, 57 procent klientów może już teraz w połowie zelektryfikować swoje floty – nie tracąc przy tym na wydajności procesów logistycznych – z kolei 34 procent klientów mogłoby zastąpić wszystkie pojazdy w swojej flocie pojazdami elektrycznymi.
Nad rozwiązaniem, które przyspieszy rozwój i umożliwi sprawne zarządzanie flotami pojazdów elektrycznych, pracuje firma ABB i Amazon Web Services (AWS). W oparciu o uczenie maszynowe, działania w chmurze i zaawansowaną analitykę danych umożliwi w czasie rzeczywistym monitorowanie stanu pojazdów, planowanie optymalnych tras przejazdu i ładowania. Projekt zostanie zainagurowany w drugiej połowie 2021 roku w Berlinie, a będzie opierał się na platformie dostosowanej do wymogów konkretnego przedsiębiorstwa.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.