Poland Drives E-Mobility – przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce
W związku z projektowanymi przez Unię Europejską regulacjami, w ciągu trzech lat moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć nawet 15-krotnie. Jaka przyszłość czeka elektromobilność w naszym kraju? Przekonajmy się, analizując kluczowe wnioski po Kongresie Nowej Mobilności 2022 PSPA.
Czy samochody elektryczne mają przyszłość w naszym kraju?
Kongres Nowej Mobilności 2022 organizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Miasto Łódź był już III edycją tego dużego wydarzenia związanego z zeroemisyjnym transportem. Eksperci debatowali na temat rozwoju sektora e-mobility w naszym kraju. Jak zdaniem specjalistów wygląda przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce? Przedstawiamy 4 główne wnioski.
- Niezmiennie od kilku lat to właśnie przedsiębiorstwa stanowią główny filar polskiego rynku elektromobilności. W zeszłym roku odpowiadały za ¾ rejestracji elektryków. Wprowadzenie do floty samochodów z napędem elektrycznym pokazuje, że marka jest odpowiedzialna społecznie i stara się pozytywnie wpływać na otaczający ją świat. Firmy powinny więc opracować plan wdrożenia kolejnych elektryków do swoich flot, zaczynając od programów pilotażowych. Dobrym rozwiązaniem może okazać się długoterminowy leasing samochodów elektrycznych.
- Jedno z większych wyzwań dla Polski może stanowić projektowana przez Unię Europejską regulacja AFIR, która zakłada chociażby powiązanie rozwoju floty samochodów elektrycznych ze wzrostem mocy publicznej infrastruktury ładowania. W marcu tego roku moc sieci ogólnodostępnej infrastruktury ładowania wynosiła 77 MW – o 39 MW więcej niż przewiduje projekt AFIR – jednak w 2025 roku moc stacji ładowania funkcjonujących w naszym kraju powinna wzrosnąć do 435,8 MW, a w 2030 roku do 1383,5 MW. Czas więc na rewolucję – z korzyścią dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
- Konieczne jest kompleksowe edukowanie przedsiębiorców, środowisk rządowych i akademickich o elektromobilności. Należy przygotować się na to, że kolejne miasta będą wprowadzały strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że zeroemisyjny transport publiczny jest jedną z polskich specjalizacji w europejskim łańcuchu dostaw sektora elektromobilności. Flota e-busów powinna wzrosnąć do 950 sztuk (wzrost o 32,5 procent względem zeszłego roku) już do końca I połowy 2023 roku.
- Wraz z rozwojem elektrycznych samochodów osobowych, zwiększa się również oferta wdrażania zeroemisyjnych ciężarówek. eHDV są już dostępne, kluczowym elementem ich upowszechnienia jest rozwój infrastruktury szybkich ładowarek wysokiej mocy. Dekarbonizacja sektora transportu drogowego ma kluczowe znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.