Budowanie marki osobistej w biznesie – jakie przynosi korzyści?
Dbanie o wizerunek firmy jako całości jest ważne, ale w warunkach dużej konkurencji może nie wystarczyć. Klienci i kontrahenci zazwyczaj mniej ufają przedsiębiorstwom, a bardziej konkretnym ludziom, którzy tworzą dany biznes. Dlatego coraz większe znaczenie przypisuje się promowaniu marki osobistej.
Sprawdź, co to jest marka osobista w biznesie. Dowiedz się, na czym polega personal branding i poznaj etapy, z których składa się proces promowania marki osobistej. Przeczytaj także, dlaczego silna marka osobista przedsiębiorcy ma kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu oraz jak kreować wizerunek profesjonalisty w mediach społecznościowych i nie tylko.
Marka osobista – co to jest?
Marka osobista to sposób, w jaki otoczenie postrzega daną osobę, w tym jej wygląd, cechy osobowości, wartości, kompetencje czy doświadczenie. Jest obrazem, który powstaje w umysłach ludzi na podstawie różnych skojarzeń.
Personal branding – co to znaczy?
Personal branding to strategia marketingowa, która polega na świadomym budowaniu swojej marki osobistej i zarządzaniu nią. Służy temu, aby wywoływać pozytywne skojarzenia u odbiorców – w przypadku firm są nimi zwłaszcza obecni lub potencjalni klienci, kontrahenci, inwestorzy i pracownicy. Głównym celem personal brandingu w kontekście biznesu najczęściej jest budowanie wizerunku eksperta w branży.
Jak budować markę osobistą? Najważniejsze etapy personal brandingu
Aby personal branding zapewniał długofalowe korzyści biznesowe, powinien być szczegółowo zaplanowanym i systematycznym działaniem. Jeśli chcesz zbudować markę osobistą jako przedsiębiorca, pamiętaj o następujących etapach:
- określenie misji – kim jesteś, jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze i co wniesiesz na rynek swoją markę osobistą,
- wyznaczenie wizji biznesowej – jaki obraz marki zamierzasz zbudować w określonej perspektywie czasowej oraz w jaki sposób chcesz być postrzegany(a) w otoczeniu biznesowym,
- odnalezienie klucza marki osobistej – jakie są Twoje unikalne cechy, wartości, zasoby oraz umiejętności, które wyróżniają Cię na tle konkurencji i pozwalają pozycjonować się jako ekspert w swojej dziedzinie,
- przeprowadzenie analizy SWOT – jakie masz mocne i słabe strony, które mogą wpływać na budowanie osobistej marki, a także które zewnętrzne czynniki będą oddziaływać na nią pozytywnie (szanse) lub negatywnie (zagrożenia),
- określenie grupy docelowej – kim są odbiorcy Twoich działań, jakie mają potrzeby i preferencje, jakie dzielisz z nimi wartości, zainteresowania, doświadczenia czy cechy charakteru,
- opracowanie planu marketingowego – strategii działań, które pozwolą osiągnąć zakładane cele. Na tym etapie należy dobrać odpowiednie metody, narzędzia i kanały komunikacji. Zastanów się, co konkretnie możesz zaoferować swoim odbiorcom oraz jakie ich problemy rozwiążesz,
- wdrażanie strategii – realizacja zaplanowanych działań – np. udostępnianie treści dopasowanych do potrzeb grupy docelowej,
- analiza efektywności – kontroluj na bieżąco czy budowanie marki osobistej przynosi zamierzone rezultaty. Możesz korzystać z narzędzi do automatyzacji analizy.
Sposoby na budowanie marki osobistej w biznesie
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu silnej marki osobistej? Sprawdź porady, które ułatwią Ci planowanie oraz wdrażanie personal brandingu.
Dobór kanałów komunikacji i rodzaju treści
Aby zbudować silną markę osobistą, warto prezentować się jako ekspert, który pomaga rozwiązać problemy osób z grupy docelowej. Treści powinny być dla nich atrakcyjne, interesujące, angażujące i unikalne. Ważne jest, aby odbiorcy mogli łatwo powiązać je z Twoją osobą. Zadbaj też o to, aby styl komunikacji był atrakcyjny i zrozumiały dla grupy docelowej.
Dobierz kanały komunikacji na podstawie tego, gdzie osoby z grupy docelowej często się gromadzą. W większości branż kluczowym kanałem są media społecznościowe, w tym Facebook, Instagram, LinkedIn czy X. Możesz za ich pomocą łatwo dotrzeć do użytkowników zainteresowanych Twoimi eksperckimi treściami – np. udostępniać im artykuły poradnikowe, nagrania live, ebooki, raporty, infografiki czy inne przydatne materiały. Sporą zaletą social mediów jest nawiązywanie relacji z odbiorcami, m.in. poprzez aktywność w branżowych grupach i odpowiadanie na komentarze. Warto również prowadzić własną stronę internetową, która pozwoli Ci m.in. opowiedzieć swoją historię, prowadzić bloga czy udostępniać podcasty.
Budowanie marki osobistej wspiera także uczestnictwo w konferencjach biznesowych – zarówno tradycyjnych, jak i online. W ich trakcie zaprezentujesz od pozytywnej strony swoją osobę i zbudujesz sieć kontaktów (networking), co pomoże Ci pozyskać nowych partnerów biznesowych.
Spójność i autentyczność w budowaniu marki osobistej
Zadbaj o to, aby przekaz był spójny we wszystkich kanałach komunikacji. Chcesz przedstawiać się jako osoba, która dba o ekologię? Możesz więc pokazywać, że dojeżdżasz do pracy rowerem lub samochodem elektrycznym czy sadzisz drzewa wspólnie z pracownikami. Pamiętaj, aby działania pozostały zgodne z Twoimi wartościami – odbiorcy szybko się zorientują, jeśli będą jedynie na pokaz.
Uwzględnienie kompetencji miękkich
Budowanie marki osobistej w biznesie nie powinno skupiać się wyłącznie na podkreślaniu twardych umiejętności eksperckich – równie ważne są kompetencje miękkie, czyli interpersonalne. Odbiorcy zapewne docenią Twoją empatię, gotowość do współpracy, odpowiedzialność, elastyczność czy kreatywność.
Jakie korzyści zapewnia silna marka osobista przedsiębiorcy?
Jeśli przedsiębiorca zbuduje silną markę osobistą jako ważnego eksperta w branży, zyska wiele korzyści, w tym:
- wzmocnienie konkurencyjności i reputacji firmy,
- wzrost rozpoznawalności,
- możliwość nawiązania współpracy z innym ekspertami z branży,
- większe zaufanie ze strony klientów i partnerów biznesowych,
- możliwość współpracy z osobami o podobnych wartościach i zainteresowaniach,
- szansę na rozwinięcie sieci kontaktów biznesowych,
- możliwość większej selekcji klientów i zwiększenia stawek.
Budowanie marki osobistej przedsiębiorcy wpływa więc pozytywnie na całe przedsiębiorstwo, w tym jego wizerunek i wyniki finansowe. Pozwala podkreślać kluczowe wartości firmy i wykorzystywać swoje unikalne cechy czy kompetencje, aby wyróżnić ją na tle konkurencji.
Personal branding może dotyczyć także innych ważnych osób w firmie, w tym menedżerów i doświadczonych specjalistów. Przykładem tego jest uruchomiony w ubiegłym roku program ambasadorski w Grupie EFL dla pracowników, którzy dzielą się swoją ekspercką wiedzą i doświadczeniem na zewnątrz przede wszystkim na LinkedInie.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.