Branża transportowa w 2021 roku
Jak w przyszłości będzie wyglądał transport w Polsce i na świecie? Dlaczego pandemia koronawirusa przyspieszyła rozwój branży transportowej i logistycznej? Przyjrzyjmy się trendom, które umocnią swoją rolę w najbliższych latach.
Czas na rewolucję ekologiczną
Największe zadanie stoi przed przedsiębiorstwami z sektora TSL – łączącymi działania z zakresu transportu, spedycji i logistyki. Firmy te zajmują się kompleksową obsługą przewozów transportowych, począwszy od przygotowania i zaplanowania całego procesu, poprzez nadanie przesyłki, aż po sam proces dostarczenia i jego finalizację.
Firmy transportowe muszą więc postawić na zrównoważony rozwój i opracowanie tak zwanego zielonego łańcucha dostaw. W skrócie – optymalizację wszystkich procesów logistycznych, tak aby były przyjazne środowisku naturalnemu, generowały mniej gazów cieplarnianych i były obciążone mniejszym zużyciem zasobów naturalnych.
Kluczowe staną się więc: pełna integracja łańcucha dostaw, automatyzacja floty transportowej i odpowiednie dobieranie pojazdów do tras i ich załadunku oraz efektywne magazynowanie towarów. Istotne będzie również prowadzenie działań edukacyjnych, które będą kierowane zarówno do kontrahentów, jak i klientów.
Coraz głośniej będzie też o logistyce zwrotnej – lub też ekologistyce – której głównym celem jest ograniczenie wpływu transportu na środowisko naturalne poprzez recykling i refreshing towarów, zarządzanie odpadami niebezpiecznymi i zmniejszenie liczby zwrotów od klientów.
E-commerce przyspieszy rozwój transportu i logistyki
Jak wskazuje raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, przygotowanym wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, już 73 procent osób robi zakupy przez Internet. Względem ubiegłego roku odnotowany został wzrost o 11 punktów procentowych. Dynamiczny rozwój branży e-commerce stanowi nie lada wyzwanie dla branży transportowej.
Poza rozbudową już istniejących i budową nowych centrów logistycznych konieczne jest usprawnienie całego łańcucha dostaw. Tak, by dostawy towarów „pod drzwi” były jeszcze szybsze, a firmy transportowe nie musiały martwić się o efektywność procesów. Na szczęście analiza dużej ilości informacji jest możliwa dzięki narzędziom telematycznym (telekomunikacyjnym i informatycznym) oraz systemom TMS, które ułatwiają planowanie, zarządzanie i monitorowanie dostępnych środków transportu.
Zaawansowana cyfryzacja będzie jedyną skuteczną drogą, jaką powinny obrać firmy z sektora transportu i logistyki. Z innowacyjnych rozwiązań już nie będą korzystać tylko giganci, ale również mniejsi przewoźnicy. Standardem staną się również systemy ETA, które umożliwiają wyliczenie, kiedy dokładnie towar dotrze do punktu docelowego i czy jego dostawa będzie zagrożona.
Nadjeżdżają pojazdy autonomiczne
Widok samochodów, które są w stanie poruszać się bez pełnej uwagi kierowcy, praktycznie samodzielnie, nie będzie zbyt częsty i to nawet w przestrzeni kilku najbliższych lat. W 2021 roku koncerny motoryzacyjne i firmy technologiczne położą jednak jeszcze większy nacisk na rozwój tego typu pojazdów.
Pojazdy autonomiczne coraz lepiej radzą sobie nie tylko na torach testowych, ale i na zwykłych drogach, w prawdziwym ruchu ulicznym. Niedawno Cruise, start-up rozwijany przez grupę General Motors, otrzymał zielone światło na testowanie samochodów mogących poruszać się bez kierowcy. Wyjadą one na publiczne drogi Kalifornii, głównie w San Francisco. Z podobnych zezwoleń korzystają już inne marki: Waymo, Nuro, Zoox i AutoX.
Docelowo pojazdy samojezdne miałyby być wykorzystywane przede wszystkim w popularnych programach udostępniania i wypożyczenia samochodów. W przyszłości na drogach spotkamy także autonomiczne taksówki i pojazdy transportu publicznego. To ich rozwój jest kluczowy. W ostatnich miesiącach, ze względu na pandemię koronawirusa, wiele osób zrezygnowało z korzystania z usług komunikacji miejskiej. Prywatne auto i taksówki dla wielu z nas znów stały się pierwszym wyborem.
Trwają też intensywne prace nad autonomicznymi ciężarówkami. Tego typu pojazdy można już spotkać między innymi na amerykańskich drogach. Testuje je tam między innymi firma UPS – przedsiębiorstwo zajmujące się przewozem przesyłek i logistyką. Nowoczesne ciężarówki póki co muszą pozostawać jednak pod stałym nadzorem kierowcy i inżyniera.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.