E-commerce rośnie w siłę. Co najczęściej kupujemy w sieci?
Już ponad 60 procent Polaków korzysta z możliwości zakupu przez internet, a niemal 70 procent szuka w sieci opinii na temat produktów. Sklepy internetowe cenimy przede wszystkim za elastyczność, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie i bez wychodzenia z domu. Sprawdźmy więc, co najchętniej kupują Polacy oraz ile pieniędzy wydają online.
Co najchętniej kupujemy w internecie?
Polscy konsumenci najchętniej kupują w sieci sprzęt elektroniczny, odzież i obuwie. Na ich decyzję wpływa m.in. dostęp do szczegółowych informacji o produkcie i możliwość zestawienia ich z opisami innych produktów. Dużą popularnością cieszą się również asortyment kosmetyczny. Z kolei na drugim biegunie są zakupy spożywcze – szacuje się, że szeroko rozumianą żywność kupuje przez internet jedynie 10 procent Polaków.
Co ważne, w zeszłym roku odnotowano znaczące zainteresowanie sklepami internetowymi wśród starszych grup wiekowych. Osoby powyżej 50. roku życia stanowią już ponad jedną czwartą kupujących online (wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu do 2018 roku), a internauci w wieku 35-49 lat stanowią ponad 32 procent ogółu (wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do 2018 roku).
Ile pieniędzy zostawiamy w wirtualnych koszykach?
Z badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że niezbyt często dokonujemy większych zakupów w sieci. Ponad 70 procent badanych kupuje elektronikę online, jednak na nowy sprzęt RTV i AGD wydajemy średnio 951 zł na pół roku. Najwięcej przeznaczamy na mniejsze zakupy w kategoriach: odzież, akcesoria i dodatki (253 zł/mies.), obuwie (230 zł/mies.), artykuły spożywcze (204 zł/mies.), kosmetyki i perfumy (139 zł/mies.).
Za co Polacy cenią zakupy online?
Zakupy internetowe niezmiennie pozostają domeną osób z przynajmniej średnim wykształceniem (ponad 70 procent respondentów), mieszkających w miastach do 200 tysięcy mieszkańców (45 procent). Bez wątpienia, sklepy internetowe wygrywają z tradycyjnymi punktami sprzedaży elastycznością, przede wszystkim możliwością dokonania zakupu w dowolnym momencie, bez konieczności fizycznego odwiedzenia sklepu. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez kanały mobilne. Przy pomocy smartfonów kupuje już 61 procent osób, a na tabletach – 27 procent.
Dla 68 procent ankietowanych istotny jest również nieograniczony czas wyboru, w tym możliwość rozpoczęcia zakupu i odłożenia finalizacji procesu na później. Polacy wskazują także na większą możliwość wyboru produktów (51 procent) oraz niższe ceny (44 procent).
Najpopularniejsze e-sklepy w Polsce
Od dłuższego czasu w czołówce plasują się te same strony. Cieszą się znakomitą widocznością w wyszukiwarkach, ale przede wszystkim wysokim poziomem świadomości marki wśród Polaków i wysoką lojalnością. Zgodnie z raportem „eCommerce w Polsce 2019” od Senuto, do czołówki tych e-sklepów można zaliczyć strony marek, takich jak: Ikea, Media Expert, Reserved, Zalando, Lidl, Zara, Empik czy Allegro.
Mniejsi gracze i nowe marki nie mają się czym martwić. Również one mogą zostać zauważone w sieci, zwłaszcza dzięki rosnącej popularności porównywarek, które pozwalają w jednym miejscu sprawdzić cenę tych samych produktów, opinie klientów i warunki dostawy u różnych sprzedawców. Z badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że Polacy nie mają jeszcze wysokiego zaufania do zagranicznych sklepów internetowych. Dziś kupuje w nich jedynie 26 procent internautów.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.