Autosalony zmienią się w showroomy – nie kupimy w nich samochodu
Rynek dealerów samochodowych w Polsce czeka duże zmiany. W szczególności pandemia przyspieszyła wdrażanie sprzedaży online samochodów. Choć z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” wynika. że zdecydowana większość firm MŚP, 81 proc., preferuje tradycyjny proces z możliwością obejrzenia i zakupu samochodu w salonie, to już co drugi przedsiębiorca jest zainteresowany całkowicie zdalnym procesem, a co trzeci obejrzeniem pojazdu w salonie i zakupem online. Eksperci wskazują, że część autosalonów w przyszłości zmieni się, podobnie jak dzieje się to w branży modowej czy meblowej, w showroomy. Ponadto, dealerzy zamiast samochodu będą sprzedawać usługę mobilności, a konsolidacja sieci sprzedaży jeszcze bardziej przyspieszy.
Raport EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” wskazuje, że 8 na 10 mikro, małych i średnich firm MŚP preferuje tradycyjny proces zakupu samochodu, czyli możliwość obejrzenia czterech kółek, ich zakupu i odbioru w salonie (81%). Jednak jeden kanał sprzedaży już nie wystarczy i z tego powinni zdać sobie sprawę importerzy, dealerzy samochodowi, firmy leasingowe czy te oferujące wynajem długoterminowy.
W salonie zobaczymy, kupimy zdalnie
W szczególności pandemia przyspieszyła wdrażanie zdalnego kanału sprzedaży samochodów, który do tej pory udostępniali nieliczni producenci jak Tesla. Z badania EFL wynika, że już co druga firma jest zainteresowana całkowicie zdalnym procesem (52%), a co trzecia możliwością obejrzenia samochodu w salonie i zakupu online z dostawą pod drzwi (39%).
– W ostatnim modelu – hybrydowym – część autosalonów zmieni swoją funkcję i podobnie jak ma to miejsce już od kilku lat w branży modowej czy meblowej, zmieni się w showroomy. W nich zobaczymy najnowsze modele aut w najlepszych konfiguracjach, ale już samo testowanie samochodu będzie odbywać się m.in. za pośrednictwem carsharingu. Powstanie kilka ścieżek sprzedażowych zamiast jednej, która dominuje od kilkudziesięciu lat, a klient sam zdecyduje, z której skorzysta – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Sposób zakupu auta firmowego jest zdeterminowany przez wiek przedsiębiorcy. Im starszy, tym bardziej jest przekonany do status quo – 95% Baby Boomersów chce pójść do salonu, aby obejrzeć, przetestować i kupić pojazd. Takim rozwiązaniem jest zainteresowanych 64% Zetek, 86% Igreków i 79% Iksów.
Najmłodsi przedsiębiorcy natomiast zdecydowanie chętniej wybraliby model hybrydowy. Ponad połowa z nich (54%) chciałaby pójść do salonu obejrzeć samochód, aby następnie kupić go online z dostawą „pod drzwi”. Wśród przedstawicieli pokolenia X i BB tego zdania jest odpowiednio 39% i 33% zapytanych.
Zmieni się model działania dealera
Obowiązujący od niemal 100 lat model dystrybucji i sprzedaży aut w perspektywie najbliższych lat ulegnie zmianie.
– Obecnie mamy do czynienia ze schematem, w którym dealer za własne środki kupuje samochód bezpośrednio z fabryki, wystawia pojazd w salonie, po czym sprzedaje go klientowi za określoną kwotę, do której zostaje doliczona marża stanowiąca zysk dealera. Po zakupie, klient odwiedza swojego dealera w celu naprawy lub serwisu auta. Ten znany sposób sprzedaży zmieni się i zamiast sprzedaży stricte samochodu coraz częściej będzie oferowana usługa mobilności. I choć ta zmiana nie nastąpi za rok czy nawet za pięć lat, ale z pewnością dealerzy będą musieli dostosować się do nowych okoliczności i oczekiwań klientów. Na pewno bez zmian zostaną utrzymane oferowane przez dealerów usługi serwisowo-naprawcze pojazdów – powiedział Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Ponadto, sieci dealerskie muszą się przygotować na mający już miejsce szybki proces konsolidacji, w efekcie którego powstaną bardzo duże przedsiębiorstwa.
– 20 lat temu, dealerów, którzy sprzedawali tysiąc czy tysiąc pięćset samochodów, było bardzo wielu. Dziś powstaje coraz więcej wielkich firm, które sprzedają po kilkadziesiąt tysięcy aut, a pewnie za chwilę będzie to nawet kilkaset tysięcy pojazdów. Siła takiego przedsiębiorstwa jest znacznie większa niż dealera w znanym nam obecnym modelu – dodaje Jakub Faryś.
Pełna wersja raportu „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” jest dostępna na stronie https://efl.pl/efl_cyfrowa_rewolucja.
Zachęcamy również do obejrzenia retransmisji z jubileuszowego wydarzenia EFL „Czas zmian. Wyzwania dla biznesu pod lupą EFL”: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/video/trendy-przyszlosci-retransmisja.
***
Jedenasty raz pod lupą
Raport „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” jest jedenastym opracowaniem z serii „Pod lupą” wydanym przez Europejski Fundusz Leasingowy S.A. w ramach autorskiego projektu „Europejski Fundusz Modernizacji Polskich Firm”. Pierwszy opisywał kondycję sektora MŚP w Polsce („MŚP pod lupą”, 2011), drugi poświęcony był gospodarstwom rolnym („Agro pod lupą”, 2012). Trzecie opracowanie analizowało finansowe aspekty działalności transportowej („Transport pod lupą”, 2013), czwarte – młodych na rynku pracy („Młodzi na rynku pracy. Pod lupą”, 2014), piąte – innowacje („Innowacje w MŚP. Pod lupą”, 2015). Szósty raport przedstawiał inwestycje prowadzone przez MŚP („Inwestycje w MŚP. Pod lupą”, 2016). Siódme wydanie dotyczyło pokolenia milenialsów („Millenialsi w MŚP. Pod lupą”, 2017). Ósmy raport przedstawiał wielostronny obraz budownictwa („Budownictwo przyszłości. Pod lupą”, 2018). Dziewiąte wydanie pokazywało, ile MŚP wiedzą o społecznej odpowiedzialności biznesu („CSR w MŚP. Pod lupą”, 2019). Dziesiąta publikacja koncentrowała się na obszarze ekologii, energii odnawialnej, elektromobilności i aktywności MŚP na tych polach („Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, 2020).
Obecna edycja koncentruje się na trendach w sektorze MŚP oraz na rynku leasingu. W badaniu, pod lupę wzięto takie zagadnienia jak rola cyfryzacji i nowych technologii w rozwoju biznesu, podejście MŚP do zarządzania i inwestowania, oczekiwania MŚP wobec leasingu. A wszystko – dziś i w perspektywie 5 lat.
Raport do pobrania: https://efl.pl/efl_cyfrowa_rewolucja.
Metodologia badania:
Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów: 20% stanowili przedsiębiorcy z pokolenia Z, 30% przedstawiciele pokolenia Y, tyle samo przedstawiciele pokolenia X oraz 20% reprezentanci generacji Baby Boomers. W raporcie zastosowano wnioskowanie dla MŚP w Polsce (dla 4 pokoleń, 3 wielkości firm i 5 branż). Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 25 marca do 14 kwietnia 2021 roku.
Badanie jakościowe zostało zrealizowane w oparciu o scenariusz wywiadu. W badaniu brały udział osoby, które można nazwać liderami opinii – posiadające bogatą wiedzę dotyczące segmentu MŚP oraz branży leasingowej. W sumie przeprowadzono 21 wywiadów pogłębionych oraz analizę desk research.
Ostatnie artykuły w Biznes i Ty
Skontaktuj się z nami:
Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00
Koszt połączenia wg stawki operatora.Szukasz konkretnego produktu?
Zapytaj o ofertę