
MHEV – co to znaczy miękka hybryda (mild hybrid)?
Samochody hybrydowe to auta, które mają dwa źródła napędu – spalinowy oraz elektryczny. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazują, że w okresie styczeń – październik modele MHEV były w Polsce najpopularniejsze spośród wszystkich rodzajów hybryd (120 484 rejestracje).
Dowiedz się, co to jest mild hybrid, jak działa i jakie korzyści zapewnia kierowcy. Sprawdź najważniejsze różnice między miękką hybrydą MHEV, klasyczną hybrydą (HEV) oraz pojazdem z układem PHEV. Poznaj również nowoczesne źródła finansowania takich samochodów.
Mild hybrid – co to jest miękka hybryda?
Zacznijmy od wyjaśnienia, co to znaczy MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Mówimy w tym przypadku o samochodzie wyposażonym w tzw. miękki układ hybrydowy, który tworzą:
- tradycyjna jednostka spalinowa jako główne źródło napędu,
- niewielki silnik elektryczny z rozrusznikiem i alternatorem (ISG),
- mały akumulator 48 V o pojemności poniżej 1 KWh.
Samochód z napędem hybrydowym MHEV nie jest w stanie jeździć na samym silniku elektrycznym – wspomaga on jedynie pracę napędu spalinowego. Kierowca nie może także ładować auta energią elektryczną z zewnętrznego źródła.
Jak działa miękka hybryda?
Praca napędu mild hybrid opiera się na odzyskiwaniu energii w trakcie hamowania i wytracania prędkości. Jednostka elektryczna działa wtedy jako generator prądu i ładuje akumulator.
Silnik spalinowy pozostaje głównym źródłem napędu, natomiast dzięki zmagazynowanej energii otrzymuje elektryczne wsparcie podczas rozruchu pojazdu, ruszania i przyspieszania. Prąd z akumulatora może również zasilać wspomaganie kierownicy czy klimatyzację. Energia odzyskiwana w czasie jazdy nie umożliwia jednak jazdy na samym napędzie elektrycznym z powodu jego niewielkiej mocy.
Miękka hybryda – czy warto? Najważniejsze zalety i korzyści
Zastanawiasz się, czy warto kupić samochód z miękką hybrydą MHEV? Poznaj jej najważniejsze cechy, zalety oraz korzyści, jakie zapewnia.
Niższe zużycie paliwa
Łagodna hybryda pozwala uzyskać niższe koszty eksploatacji dzięki wzrostowi efektywności paliwowej. Napęd elektryczny wspiera silnik benzynowy/Diesla, dzięki czemu redukcja zużycia paliwa w porównaniu do zwykłego auta spalinowego może wynieść około 0,5 l na 100 km.
Ograniczenie emisji
Układ miękkiej hybrydy (w związku z niższym spalaniem i możliwością stania w korku z wyłączonym silnikiem) pozwala znacząco obniżyć emisję CO2 do atmosfery, co z kolei pomaga spełnić restrykcyjne normy. Zaleta ta będzie zyskiwać na znaczeniu wraz z upowszechnianiem Stref Czystego Transportu w Polsce.
Bardziej dynamiczna jazda dzięki dodatkowej mocy
Hybryda miękka dostarcza dodatkowy moment obrotowy i zapewnia zwiększoną moc. Pozwala to kierowcy dynamicznie przyspieszać i ruszać, np. na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
Płynne uruchamianie silnika w ramach systemu start stop
Samochody MHEV są wyposażone w technologię start stop, która automatycznie wyłącza jednostkę spalinową podczas postoju. W przypadku miękkiej hybrydy opinie wielu użytkowników potwierdzają, że silnik szybko się uruchamia po wciśnięciu pedału gazu. Działanie systemu start stop w miękkiej hybrydzie jest znacznie płynniejsze niż w zwykłym aucie spalinowym.
Prosta budowa i eksploatacja
Układ mild hybrid to najprostszy typ napędu hybrydowego. Nie wymaga ładowania ani stosowania zaawansowanych systemów zarządzania energią. Dzięki temu koszty serwisu i przeglądów są zbliżone do samochodów spalinowych. Nie trzeba też rezygnować z manualnej skrzyni biegów.
Większa trwałość układu napędowego
Dzięki odciążeniu jednostki spalinowej i prostej budowie układ napędowy w miękkiej hybrydzie jest mało podatny na awarie. Przekłada się to na korzyść w postaci niższych kosztów eksploatacji samochodu.
PHEV i klasyczna hybryda a miękka hybryda – najważniejsze różnice
Główna różnica między autem z systemem MHEV a pełną hybrydą (HEV) i plug in (PHEV) polega na tym, że spośród nich jedynie miękka hybryda nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu silnikiem elektrycznym w trakcie jazdy. W pojazdach PHEV i HEV jest to możliwe przy niskich prędkościach – dzięki większym akumulatorom i mocniejszym napędom na prąd. Hybryda typu plug in zapewnia przy tym znacznie większy zasięg bez udziału silnika spalinowego.
Hybrydy PHEV i HEV są również bardziej wydajne pod względem redukcji paliwa i emisji CO2, dzięki czemu w większym stopniu pomagają ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
Lżejsza i mniejsza bateria w samochodzie z układem MHEV zapewnia natomiast stabilniejsze prowadzenie i pozwala zaoszczędzić przestrzeń bagażową. Łagodna hybryda dzięki prostszej budowie jest także mniej awaryjna i znacznie tańsza w zakupie – za auto z systemem MHEV trzeba zapłacić tylko nieco więcej w porównaniu do samochodu spalinowego.
| MHEV – miękka hybryda | HEV – klasyczna hybryda | PHEV – hybryda plug in | |
| Rozmiar akumulatora | Najmniejszy | Średni | Największy |
| Pojemność akumulatora | Najmniejsza (ok. 0,3-1 kWh) | Średnia (1-3 kWh) | Największa (8-20 kWh) |
| Zasięg wyłącznie na napędzie elektrycznym | 0 km (wymaga udziału silnika spalinowego) | Około 1-3 km | Około 40-200 km |
| Cena zakupu pojazdu | Najniższa | Średnia | Najwyższa |
| Oszczędność paliwa | Umiarkowane oszczędności | Spore oszczędności | Największe oszczędności (zwłaszcza przy regularnym ładowaniu prądem) |
| Zmniejszenie emisji w porównaniu do napędu spalinowego | Niewielkie | Średnie | Znaczące |
| Możliwość ładowania z zewnętrznego źródła prądu | Nie | Nie | Tak (z gniazdka domowego, wallboxa lub na stacji ładowania) |
| Popularność w Polsce w 2025 roku | Największa | Średnia | Najmniejsza |
Jak sfinansować auto z napędem hybrydowym?
Potrzebujesz auta hybrydowego do swojej firmy? Możesz wziąć je w leasing (operacyjny albo finansowy) lub skorzystać z wynajmu długoterminowego. Dzięki temu nie zamrozisz kapitału i będziesz spłacać pojazd w wygodnych ratach. Zarówno najem, jak i leasing samochodu osobowego z napędem hybrydowym to łatwo dostępne i elastyczne źródła finansowania. Możesz z nich skorzystać nawet bez wpłaty własnej.
Leasing pozwoli Ci korzystnie wykupić auto po zakończeniu umowy, ponieważ w okresie finansowania będziesz spłacać całą jego wartość. Wynajem długoterminowy to natomiast optymalny wybór dla przedsiębiorców, którym zależy na przewidywalności kosztów i wygodnej obsłudze floty – w cenie raty otrzymasz dodatkowe usługi, w tym serwis, sezonową wymianę i przechowywanie opon, ubezpieczenie, karty paliwowe czy raporty flotowe.
Auta z napędem mild hybrid – FAQ
1. Miękka hybryda – co to jest?
Miękka hybryda to samochód z silnikiem spalinowym, którego pracę wspomaga napęd elektryczny. Pojazd wykorzystuje energię zmagazynowaną w niewielkim akumulatorze głównie podczas ruszania i przyspieszania. Nie jest jednak możliwa jazda wyłącznie przy użyciu prądu.
2. Jak działa mild hybrid (MHEV), czyli miękka hybryda?
Miękka hybryda odzyskuje energię podczas hamowania i wytracania prędkości przez samochód. Magazynuje ją w akumulatorze, co pozwala odciążać pracę silnika spalinowego.
3. Czym różni się miękka hybryda od hybrydy pełnej?
Główna różnica między pełną a miękką hybrydą polega na tym, że miękki układ napędowy nie umożliwia jazdy bez użycia silnika spalinowego. Wynika to z mniejszego akumulatora i napędu elektrycznego o niedużej mocy. Pełna hybryda pozwala przejechać w ten sposób nieduży dystans – do kilku kilometrów.
Źródła:
Tabele dot. rejestracji samochodów osobowych i dostawczych o DMC<=3,5t (PZPM), https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Pazdziernik-2025r
Chcesz skorzystać z finansowania?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.