Kolejne miasta budują stacje ładowania samochodów elektrycznych
Elektryczne samochody są wciąż rzadkością na polskich drogach, jednak w ubiegłym roku ich liczba znacznie wzrosła. Nic dziwnego, że kolejne miasta decydują się na rozwój infrastruktury i budowę nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
Katowice zostały uznane za najbardziej ekologiczne miasto w Polsce. To również tutaj najbardziej dynamicznie rozwija się sieć ładowania. Do końca pierwszego półrocza 2020 roku w stolicy Górnego Śląska ma funkcjonować aż 115 punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Na terenie Krakowa zlokalizowanych jest obecnie około 50 stacji ładowania. Jednak zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych miasto zobowiązanie jest do zapewnienia przynajmniej 210 punktów ładowania do końca tego roku. Podobna liczba punktów powstanie w Gdańsku, na którego ulicach możemy znaleźć jak na razie ok. 45 stacji ładowania elektryków.
Łódź także chce zachęcić mieszkańców do przesiadania się na ekologiczne auta. Miasto zapowiedziało uruchomienie 200 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Mniejsze miasta również walczą o lepsze powietrze. Jeszcze w styczniu w Płocku zacznie działać pierwsza stacja ładowania pojazdów elektrycznych, która przy odpowiednich parametrach samochodu umożliwi jego naładowanie w 2-3 godziny. Do końca roku płocki samorząd chce uruchomić aż 60 takich punktów.
Gdynia rozwija nowoczesny system ładowarek
W Gdyni już niebawem powstaną nowe ładowarki do aut elektrycznych, które będą bazowały na istniejącej już infrastrukturze oświetleniowej. Za pilotażowy program odpowiedzialna będzie Energa. Wszystko za sprawą wymiany przestarzałych lamp sodowych na nowoczesne LED-y. Nowa technologia pozwoli oszczędzić nawet połowę energii, jednak jej rezerw nie da się magazynować przez dłuższy czas – stąd pomysł na wykorzystanie mocy do ładowania pojazdów elektrycznych.
Początkowo zostaną uruchomione trzy ładowarki. Ich lokalizacja będzie ustalona we współpracy z przedstawicielami władz Gdyni. Pilotażowy projekt pozwoli sprawdzić zainteresowanie kierowców tym rozwiązaniem. Same ładowarki będą działać w przedziale mocy od 3,7 do 22 kW w zależności od poboru mocy, który aktualnie będzie zużywany na potrzeby oświetlenia. Niestety nie będą mogły skorzystać z nich pojazdy, które nie są przystosowane do ładowania prądem zmiennym o tej mocy. Nie będą to również ładowarki ekspresowe.
Punkty będą za to dostępne całodobowo. Umożliwią podładowanie baterii w częściowo rozładowanych pojazdach. Możliwe będzie również pozostawienie samochodu na całą noc, co pozwoli na pełne naładowanie. Z ładowarek skorzystają nie tylko samochody, ale również e-hulajnogi, skutery czy rowery elektryczne.
Markety też inwestują w nowe stacje ładowania samochodów
Co ciekawe, Lidl i Kaufland zapowiedziały pod koniec ubiegłego roku, że ich wszystkie nowe markety, które powstaną w Niemczech, będą wyposażone przynajmniej w jedną stację ładowania samochodów elektrycznych. W stacje wyposażone zostaną również modernizowane placówki, a cała energia zużywana przez system będzie w stu procentach zielona – w większości będzie pochodziła z instalacji fotowoltaicznych zamontowanych na sklepach. Dzięki temu średni dystans pomiędzy dwoma punktami ładowania będzie mniejszy niż 20 kilometrów. Czy sieci marketów wprowadzą podobne rozwiązania w Polsce?
Rozbudowanie sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych jest kluczowym elementem rozwoju polskiej elektromobilności. Z badań przeprowadzonych przez InsightOut Lab wynika, że aż połowa Polaków chciałaby mieć własne auto elektryczne. Stałe powiększanie infrastruktury do ładowania w kraju jest więc wyjątkowo ważne.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.