Trendy technologiczne, które nabiorą rozpędu w 2020 roku
Jakie technologie warto wziąć pod uwagę, planując strategię firmy na miarę 2020 roku? Które trendy zyskają na znaczeniu i nabiorą rozpędu? Sprawdźmy, co przewidują eksperci z całego świata.
Wszechobecność technologii
Silna rola urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów i tabletów, nikogo już nie dziwi. Na znaczeniu zyskają jednak wszelkie wearables – akcesoria oraz ubrania, które wyposażone są w zaawansowane technologie, na przykład smartwatche lub inteligentne bransoletki. Konsumenci przyzwyczają się do technologii, które zbierają i przetwarzają dane, analizują nasze nawyki, a w rezultacie ułatwiają organizację życia codziennego. Dlatego też na popularności zyskają urządzenia smart home, np. wirtualni asystenci, inteligentne żarówki, urządzenia odpowiadające za jakość powietrza w domu. Kluczowym wyzwaniem stanie się wykorzystanie nowoczesnych technologii do budowania relacji z klientem i prowadzenia innowacyjnej komunikacji marketingowej.
Już w tym roku internetowy sklep Frisco poinformował o współpracy z Samsungiem. Lodówka tej marki – Family Hub™ – umożliwia użytkownikom zarządzanie kalendarzem, przesyłanie wiadomości, słuchanie muzyki, tworzenie list zakupów i wygodne zamawianie produktów z dostawą do domu, bez konieczności korzystania z dodatkowych urządzeń.
Autonomiczne pojazdy na ulicach większych miast
Pojazdy samodzielnie dostosowujące się do warunków panujących na drodze, gwarantujące większe bezpieczeństwo jazdy, a zarazem pozwalające oszczędzić czas… Brzmi dobrze? Właśnie w tym kierunku rozwija się branża motoryzacyjna. Coraz więcej pojazdów wyposażonych jest w asystentów ułatwiających manewr parkowania, usprawniających jazdę w trasie i automatyczne hamowanie awaryjne w przypadku nagłych zdarzeń.
Producenci testują autonomiczne pojazdy, takie jak ciężarówki, taksówki i autobusy, a także pojazdy osobowe, które wyręczą ludzi podczas pokonywania długich i monotonnych tras. Już tylko krok dzieli nas od widoku pojazdów, które na co dzień będą poruszały się samodzielnie po ulicach większych miast.
W trosce o zdrowie – Internet of Medical Things
E-medycyna zdaje się być rozwiązaniem problemu długich kolejek do lekarza. Według raportu Allied Market Research ponad 60 procent organizacji opieki zdrowotnej na całym świecie wykorzystuje technologie IoT w swoich ośrodkach. Nowoczesne systemy umożliwiają realizację usług z zakresu telemedycyny, takich jak stały nadzór nad podstawowymi parametrami organizmu czy przeprowadzanie zdalnych konsultacji.
Obecnie nawet niezbyt zaawansowane smartwatche pozwalają na dokładniejsze monitorowanie funkcji organizmu czy prowadzenie cyfrowej karty medycznej. Warto wspomnieć, że zgodnie z raportem PwC, wizyt zdalnych i nowoczesnego standardu leczenia oczekuje aż 70 procent populacji.
Rozwój sieci 5G
Zdaniem Deloitte do końca 2020 roku ponad 100 firm z całego świata rozpocznie testowanie własnych sieci 5G, a w niezbędny sprzęt i rozwój technologii zainwestują w sumie kilkaset milionów dolarów. W prywatne sieci zaczną inwestować firmy z branży przemysłowej, takie jak centra logistyczne i duże zakłady produkcyjne.
Technologia 5G umożliwi przedsiębiorstwom zdalne sterowanie obiektami, pozwoli uzyskać większą elastyczność i wydajność wielu procesów, usprawni automatyczne przetwarzanie informacji, a także zapewni bezpieczeństwo w zakresie ochrony danych. Wszystko dzięki temu, że nowy standard w czasie 1 sekundy umożliwia przesłanie aż 10 tysięcy megabitów (czyli 10 gigabitów) danych.
Dokładniejsze profilowanie konsumentów
Firmy od dawna stawiają na zaawansowane analizy i segmentowanie konsumentów. Obecnie tego typu działania mogą odbywać się również automatycznie w czasie rzeczywistym, pozwalając chociażby na dostosowanie komunikatów marketingowych do danej grupy (np. marketing automation). Dzięki zintegrowaniu danych firmy mogą również lepiej dostosowywać swoją ofertę do indywidualnych oczekiwań konsumentów.
Jednocześnie przedsiębiorstwa nie zapomną o znaczeniu cyberbezpieczeństwa. W swoje struktury włączą ekspertów z tej dziedziny, którzy będą uczestniczyli w procesach wytwarzania oprogramowania i nadzorze nad bezpieczeństwem danych.
Sztuczna inteligencja i roboty specjalistyczno-usługowe
Z roku na rok specjaliści znajdują kolejne zastosowania dla sztucznej inteligencji (AI), a sama technologia jest w coraz powszechniejszym użyciu. Eksperci Deloitte przewidują, że w tym roku sprzedanych zostanie ponad 750 milionów chipów sztucznej inteligencji (edge AI chips), które znajdą zastosowanie między innymi w nowych smartfonach i tabletach.
Chipy będą wspomagać proces maszynowego uczenia się samego urządzenia, co pozwoli ograniczyć wysyłanie dużych ilości informacji do chmury. Przełoży się to bezpośrednio na szybkość smartfonów i naszą prywatność. Chipy obecnie wykorzystywane są również do rozpoznawania twarzy czy obsługi rzeczywistości rozszerzonej.
Dzięki rozwojowi AI i technologii z zakresu Internetu Rzeczy (IoT), zyskają również roboty – będą mogły reagować na kontekst, w którym działają. Już teraz cieszą się dużą popularnością w branży logistycznej, ale znajdą również powszechne zastosowanie w hotelarstwie, handlu detalicznym czy służbie zdrowia, chociażby w zakresie opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Eksperci Deloitte przewidują, że w 2020 roku sprzedaż robotów specjalistyczno-usługowych przewyższy sprzedaż robotów przemysłowych.
Robotyka domowa i asystenci głosowi
W zeszłym roku roboty konsumenckie – przeznaczone między innymi do odkurzania, koszenia trawników, mycia okien – odnotowały wzrost sprzedaży o ponad 40 procent, a tendencja ta ma się utrzymywać. Na rozwój inteligentnych domów znaczny wpływ będzie miała sieć 5G.
Zmieni się nasz kontakt z botami i asystentami głosowymi. Przestanie przypominać jedynie wydawanie poleceń, a zacznie ewoluować w kierunku płynnej rozmowy. Technologia ta ciągle będzie testowana w kierunku udzielania pierwszej pomocy oraz wspierania psychicznego osób starszych i samotnych.
Świadomość ekologiczna
Dzięki intensywnie prowadzonym kampaniom reklamowym, społeczeństwa są coraz bardziej świadome problemów ekologicznych, z którymi zmaga się współczesny świat. Czyste powietrze, segregacja śmieci i zmniejszanie wykorzystania tworzyw sztucznych, nienadających się do recyklingu, stają się istotne dla wielu z nas. Marki, wpisując się w ekotrend, będą mogły zyskać przewagę konkurencyjną. Detaliści coraz częściej będą wykorzystywać nowoczesne rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i Internet of Things, zwłaszcza w celu udoskonalenia łańcuchów dostaw i uproszczenia procesów w przedsiębiorstwie.
Data mining
Wiodąca rola technologii i analizy wymusi wprowadzanie innowacji niemal w każdym aspekcie funkcjonowania firm. Przedsiębiorcy będą zbierać jeszcze więcej szczegółowych informacji o rynku i zachowaniach konsumenckich, zwłaszcza przy wykorzystaniu mediów społecznościowych i danych z urządzeń mobilnych. Informacje te umożliwią jeszcze lepsze przewidywanie trendów i efektywne podejmowanie decyzji w organizacji. Analiza danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji będzie również kluczowa w branży logistycznej i wszystkich firmach produkcyjnych. Posłuży przede wszystkim do zarządzania rozbudowanymi parkami maszyn.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.