Samochód elektryczny na firmę – jaki wybrać?
W czasach, gdy ekologia zaczyna być dla społeczeństwa coraz ważniejsza, a odpowiedzialność za świat, w którym żyjemy, odgrywa coraz większą rolę, warto pomyśleć o wprowadzeniu ekologicznych rozwiązań również w biznesie. Czym się kierować, wybierając samochód elektryczny na firmę i czy warto postawić na takie rozwiązanie?
Ekologiczne samochody to coraz mocniejszy i dynamicznie rozwijający się filar motoryzacji. Nawet w obliczu poniesienia większych kosztów w momencie zakupu, e-auta przyniosą w perspektywie czasu dużo korzyści. Mniej CO2, więcej dobrego dla otoczenia. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na zakup bądź leasing samochodów elektrycznych.
Jak wybrać auto elektryczne na firmę?
Wybór samochodu elektrycznego zależy od kilku kluczowych czynników: budżetu przedsiębiorstwa i liczebności floty firmowej, celu zakupu oraz specyfiki branży. Przyjrzyjmy się modelom, które w zeszłym roku były najchętniej kupowane.
Najpopularniejszym samochodem elektrycznym w 2019 roku było BMW i3. Zarejestrowano 603 takich pojazdów. Na drugim miejscu znalazł się Nissan Leaf z wynikiem 106 sztuk, a kolejne miejsca należały kolejno do: Renault Zoe, Jaguara I-Pace, Audi e-tron i Volkswagena e-Golf.
Równie interesująco wygląda oferta elektrycznych samochodów dostawczych. Dla przykładu, Renault w swojej ofercie posiada Kongo Z.E. Citroen Jumper i Peugeot Boxer mogą pochwalić się z realnym zasięgiem 150–180 km, a kilka miesięcy temu Fiat zaprezentował swoją elektryczną odmianę auta dostawczego – Ducato. Z kolei w połowie listopada flotę firmową Poczty Polskiej, na zasadach wynajmu długoterminowego, zasiliły elektryczne Nissany e-NV200.
Dlaczego warto zdecydować się na zakup samochodu elektrycznego na firmę?
Tego typu inwestycja to nie tylko pożytek dla środowiska, ale również korzyść finansowa dla przedsiębiorstwa. Nowoczesne technologie są zazwyczaj bardziej wydajne i przekładają się na oszczędności, a dodatkowo pozwalają budować pozytywny wizerunek firmy. Bo przecież być eko to być odpowiedzialnym społecznie i świadomym. Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę na sumaryczne koszty użytkowania pojazdów. A te, ze względu na relatywnie niskie ceny energii elektrycznej, są o wiele niższe niż samochodów z silnikami spalinowymi. Ponadto bardzo prosta budowa silnika elektrycznego, oprócz małych wymiarów, niskiej masy i wysokiej niezawodności, oznacza brak kosztów przeglądów eksploatacyjnych i napraw.
Jeśli chodzi o cenę zakupu samochodu elektrycznego na firmę, warto zauważyć, że tak naprawdę jesteśmy dopiero na progu rozpoczęcia masowej produkcji wydajnych akumulatorów. Ich koszty z każdym rokiem będą więc maleć, bo sprzedaż aut elektrycznych rośnie, co siłą rzeczy zwiększa liczbę wytworzonych baterii. Specjaliści przewidują, że w latach 2020–2025 cena zakupu auta elektrycznego zrówna się z kosztami odpowiadających wersji z silnikami spalinowymi. Dodatkowo wciąż pojawiają się nowe programy dofinansowań samochodów elektrycznych.
Co ważne, jeśli tego typu pojazd został sprowadzony zza granicy, nabywca jest zwolniony z akcyzy. Dotyczy to także leasingu aut spoza granic Polski. Przedsiębiorców obowiązuje także większy limit odpisu z tytułu zużycia, a jeśli samochód używany w działalności gospodarczej pozostaje pojazdem prywatnym, czyli nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa, konieczne przestaje być prowadzenie kilometrówki.
Warto przypomnieć, że w wielu miastach auta elektryczne są uprzywilejowane. Mogą poruszać się buspasami, korzystać z darmowych parkingów czy też bez problemu wjechać do stref czystego transportu. Samochód elektryczny na firmę może więc przynieść wiele wymiernych korzyści!
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.