Pojazdy elektryczne to nie tylko samochody osobowe
Jeszcze kilka lat temu samochody użytkowe rzadko występowały z silnikami innymi niż diesle. Elektryfikacja rozkręciła się jednak na dobre w kategorii pojazdów dostawczych, VAN-ów i pojazdów przeznaczonych do użytku publicznego, chociażby autobusów komunikacji miejskiej. Sprawdźmy, co nowego słychać na rynku motoryzacyjnym.
Czas na podróż w nieznane
Zabierze nas w nią ID. Buzz. Pojazd jest swoistym powrotem do przeszłości i czasów, w których królował kultowy Volkswagen Ogórek. Będzie oferował przestronny bagażnik, wygodne siedzenia z możliwością konfiguracji ich ustawienia. Miłośników długich podróży ucieszy informacja o jego zasięgu. Elektryczny van zostanie wyposażony w baterię o pojemności od 77 do 82 kWh – a maksymalnie nawet 111 kWh. Dzięki niej auto będzie mogło przejechać nawet 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
W kokpicie znajdziemy nowoczesne rozwiązania. Tradycyjne przyciski i pokrętła zastąpi panel dotykowy na kierownicy. Z kolei inteligentne reflektory LED, które potrafią komunikować się z innymi uczestnikami ruchu, oraz system AR-Head-Up, który wyświetla wskazówki z nawigacji bezpośrednio na jezdni przed samochodem, poprawią bezpieczeństwo jazdy. Auto ma być również przystosowane do przemieszczania się w pełnym trybie autonomicznym. Jego pierwsze modele seryjne wyjadą na drogi w 2022 roku.
Elektryczny samochód dostawczy od Melexa
Już na początku 2021 roku Melex zaoferuje dostawczy model N.Truck o ładowności do 2 ton. Będzie to typowy miejski dostawczak, bowiem maksymalny zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wyniesie około 150 kilometrów. N.Truck będzie jednak najszybszym Melexem w historii marki – będzie mógł rozpędzić się do 70 kilometrów na godzinę.
Prace nad prowadził już od 2017 roku zespół pracowników biura konstrukcyjnego Melexa, przy jednoczesnym wsparciu ekspertów z Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego. Projektanci zadbali o bezpieczeństwo i dobrą widoczność z szoferki. Kabina kierowcy jest w znacznym stopniu przeszklona, nawet drzwi boczne są wykonane z przezroczystego tworzywa.
Nadjeżdża nowy model autobusu
eCitaro G – w pełni elektryczny autobus przegubowy od Mercedesa, w zależności od wersji, może pomieścić do 157 pasażerów (w tym na 45 miejscach siedzących w wersji przegubowej). Będzie dostępny w wersjach trzy- i czterodrzwiowej, a model wyposażony w maksymalną liczbę akumulatorów solid-state będzie mógł pokonać w okresie letnim trasę do 190 kilometrów. Jest to bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne wykorzystywane do przewozu pasażerów.
Możliwości eCitaro zostaną znacznie zwiększone od 2022 roku dzięki zastosowaniu ogniwa paliwowego. Rozwój tej technologii zdaniem producenta wyeliminuje potrzebę pośredniego ładowania oraz inwestowania w szybkie ładowarki. To z kolei przełoży się na znaczne oszczędności.