Generacja Z – cechy pokolenia nowoczesnych technologii
Każda generacja jest złożona i składa się z różnorodnych osobowości. Można jednak wskazać ogólne tendencje i cechy charakterystyczne dla całej grupy osób urodzonych w konkretnych latach. Nie inaczej jest w przypadku pokolenia Z dorastającego w cyfrowym świecie.
Z artykułu dowiesz się, jakie lata urodzenia obejmuje generacja Z, kim są jej przedstawiciele i jakie cechy ich wyróżniają. Poznasz także charakterystyczne dla pokolenia Z zachowania konsumenckie.
Pokolenie Z – od kiedy do kiedy?
Generacja Z to osoby urodzone po 1995 roku, zatem najstarsze z nich są jeszcze przed 30. urodzinami. Część wkroczyła już na rynek pracy i zaczyna podejmować coraz więcej znaczących decyzji zakupowych. Generację Z inaczej określa się mianem pokolenia internetowego lub Post-Millennialsów. Przyjęło się, że pokolenie Z obejmuje ludzi urodzonych do ok. 2010 r. – po nich następuje już pokolenie Alfa.
Kim są przedstawiciele pokolenia Z? Charakterystyka
„Zetki” od najmłodszych lat miały swobodny dostęp do Internetu, social mediów i gier. Wraz z ich dojrzewaniem dynamicznie rozwijały się nowoczesne technologie – ze względu na swoją biegłość cyfrową nie mieli problemu z opanowaniem nowych systemów komputerowych, aplikacji czy korzystaniem z kolejnych gadżetów i urządzeń elektronicznych.
Możliwość obserwowania w sieci różnych kultur, modeli rodziny i kariery zawodowej oraz kształtowania własnej osobowości skutkuje u nich odczuwaniem ciągłej presji. Z drugiej strony – osoby urodzone po 1995 roku cechują się dobrą organizacją czasu i umiejętnością planowania. Lubią podróżować i nie jest im obcy mobilny styl życia, w tym cyfrowy nomadyzm. Znają kilka języków obcych i są elastyczne. Zostały wychowane w przeświadczeniu, że mogą wszystko, a świat stoi przed nimi otworem.
Cechy generacji Z jako konsumentów
Będąc cały czas online, osoby z pokolenia Z są wręcz bombardowane komunikatami reklamowymi. Opanowały jednak sztukę selekcji informacji i szybkiego wyszukiwania tego, co rzeczywiście je interesuje. Dostęp do technologii rozwija u nich kreatywność i nieszablonowe myślenie.
Zgodnie z sondażem Business Insider przedstawiciele pokolenia Z spędzają w Internecie nawet 5 godzin dziennie, z czego od 1 do 2 godzin w social mediach. Dlatego też częstym zjawiskiem w generacji Z są zakupy wielokanałowe. Aż 44 procent badanych oznajmiło, że łączy zakupy online z tymi w sklepie stacjonarnym.
Marki powinny być również świadome tego, że obecnie młodzi zwracają uwagę na trzy główne czynniki: środowisko, społeczną odpowiedzialność i tak zwany ład korporacyjny. Znaczenie ma dla nich jakość i zrównoważony rozwój. Zdają sobie sprawę z tego, co zazwyczaj stoi za niską ceną produktu (słaba jakość materiału, wykorzystywanie pracowników, szkodliwość dla pracownika). Często są w stanie zapłacić więcej za jakościowe i sprawdzone towary oraz usługi.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.